Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)De Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride naamgeving mag dan nog behoorlijk lang zijn, je krijg er heel wat voor terug. Toch wanneer de stekker frequent wordt ingeplugd.

Update: intussen heeft Audi de batterijcapaciteit opgetrokken tot 17,9 kWh (bruto), daarmee wordt het elektrisch rijbereik vergroot tot 73 km. Tevens is er nu ook een goedkopere A6 Avant 50 TFSI e instapper met 299 pk. Lees er hier alles over!

Binnen afzienbare tijd zal het Audi gamma grotendeels uit zuiver elektrische modellen bestaan, intussen proberen ze als tussenoplossing een hoop plug-in hybrides aan te bieden. Zeker in het hogere (premium)segment waar er gemikt wordt op de vermogende/zakelijke gebruiker zijn dergelijke (luxe)wagens op die manier enkel nog enigszins (fiscaal) te verantwoorden.


Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Zo kreeg de nieuwe Audi A6 middenklasser tezamen met de Q5 SUV, A7 Sportback en A8 limousine een zuinige, milieuvriendelijke en fiscaal aantrekkelijke stekkerversie aangemeten. In tegenstelling tot de avontuurlijke A6 Allroad of sportieve (R)S6 versies zijn er bij de A6 PHEV geen noemenswaardige visuele verschillen, buiten de extra laadklep linksachter.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Op de weergave van de batterijcapaciteit (links) na moet je binnenin ook al (goed) gaan zoeken in de extra menu’s van het digitale instrumentarium en/of (haarscherpe/slimme) infotainmentsysteem. Daar kan je niet enkel het verbruik, rijbereik en de energiestroom mooi mee volgen, ook de nabijgelegen laadpalen kan je er gemakkelijk terugvinden. In België moet je daarmee wel wat geluk hebben dat ze beschikbaar, bereikbaar én werkend zijn. Een eigen Wallbox (thuis of op het werk) lijkt essentieel om het beste uit deze premium plug-in hybride te halen. Je Audi verdeler helpt je daarmee graag verder.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

De A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride rekent op een 2.0-liter TFSI benzinemotor (252 pk), quattro vierwielaandrijving en de zeventraps S Tronic automaat. Deze krijgen ondersteuning van een elektromotor (103 pk) en batterijpack (14,1 kWh bruto). Tezamen goed voor maximaal 367 pk / 500 Nm (44 g/km CO2 WLTP). Van 0 naar 100 km/u accelereren lukt in 5,7 seconden, bij 250 km/u bereik je de topsnelheid.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Zuiver elektrisch moet je volgens Audi tot 51 km ver geraken, in de praktijk moet dat met enige toewijding te evenaren zijn. Dit zelfs tot 130 km/u! Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de beschikbare batterijcapaciteit ben je wel genoodzaakt om steeds de ingebouwde navigatie te gebruiken (sorry Waze). Zo kan de voorspellende efficiëntie-assistent een optimale energiestroom incalculeren. In ruil profiteer je van een rustgevende (en heerlijk stille) rij-ervaring. Het “tegenwerken” van het gaspedaal voelt anderzijds wel ietwat vreemd aan.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Naast de gekende Eco, Comfort, Auto en Dynamic rijparameters komen de Audi plug-in hybrides ook met de EV (zuiver elektrisch rijden, indien mogelijk), Auto Hybrid (intelligent samenspel tussen benzine en elektromotor) en Hold (batterijcapaciteit sparen, enkel benzinemotor dus) rijmodi mee. De remenergierecuperatie is niet instelbaar.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Laden doet de Audi A6 Avant 55 TFSI e met een 7,4 kW boordlader, aan een Wallbox / publieke laadpaal heb je dus na 2u30 een volle batterij. Aan een regulier 230V stopcontact moet je minstens 6u incalculeren. Het laadproces kan je mooi mee volgen via de myAudi applicatie op je slimme telefoon. Snelladen aan een krachtige snellader (DC) is niet mogelijk.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Wegens de plaatsing van de lithium-ion batterij gaat er wat bagagevolume verloren in de A6 Avant 55 TFSI e al heb je met 405 tot 1.535 liter (en een vlakke laadvloer) weinig reden tot klagen. Zelfs volwassenen hebben op de achterbank voldoende been/hoofdruimte ter beschikking. Zeker met het optionele panoramisch glazen dak is het hier aangenaam vertoeven.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Dat aangename karakter wordt versterkt door de hoogwaardige materiaalkeuze, premium afwerkingsgraad, uitmuntende geluidsisolatie, comfortgehalte (dankjewel adaptieve dempers!) en hightech gadgets/rijhulp. De quattro vierwielaandrijving zorgt op zijn beurt voor een optimale wegligging terwijl de automaat optimaal schakelt. De doordachte plug-in hybride aandrijflijn wisselt zonder verpinken tussen elektro- en benzinekracht. Tenzij je het mes tussen de tanden steekt en opteert voor de sportieve rijmodus. Dan werken ze beiden mooi samen om een zo dynamisch mogelijke rijbeleving te creëren, inclusief fake soundtrack. Iets waar een 2.150 kg zware familiewagen zich misschien net wat minder voor leent…

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Eveneens op de lijst van “mindere kwaliteiten” staan de vuile vingergevoeligheid van de touchscreens, de onhandige (minuscule) bediening van de cruise control en het feit dat de plug-in versie het moet stellen zonder de geniale achterwielsturing wegens technische beperkingen.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

De Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride (367 pk) is er enkel in de Competition topversie in ruil voor minimaal 74.980 euro. Afgezien van wat de naamgeving en de rode remklauwen doen vermoeden is er hier weinig tot niets sportief/competitief aan. Met slechts een handvol opties (Valcona leder, S sportzetels vooraan, trekhaak, zwarte stoffen dakhemel en het interessante/allesomvattende Platinum Pack) was de Daytona Grey testwagen uiteindelijk 83.790 euro waard. Gelukkig heeft Audi nu ook een A6 50 TFSI e gecommercialiseerd (299 pk) waardoor de vanafprijs tot 65.600 euro zakt.

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Ook met de A6 Avant PHEV mikt Audi op de klassieke premium conculega’s zoals de BMW 530e Touring (292 pk, vanaf 64.950 euro), Mercedes E300e Break (320 pk, vanaf 65.824 euro) en Volvo V90 T6 Recharge (340 pk, vanaf 67.500 euro). Dezelfde techniek maar in een ander jasje is er met de A6 Berline TFSI e en A7 Sportback TFSI e terwijl de Passat GTE en Superb iV zich hier ook maar al te graag in de kijker willen lopen.

Conclusie

Ook als 55 TFSI e plug-in hybride blijft de nieuwe Audi A6 Avant (C8) trouw aan zijn gerenommeerde kernwaarden. Denk aan het hoogstaande comfortgehalte, strakke interieurdesign, praktische ingesteldheid, talrijke gadgets, slim infotainmentsysteem (inclusief doordachte ergonomie/bediening), vlotte prestaties … en een aantrekkelijke (maar peperdure) optielijst die het prijskaartje sowieso de hoogte injaagt. In het geval van de A6 Avant 55 TFSI e is die misschien net wat beter (lees: boekhoudkundig) te verantwoorden gezien de beperkte CO2 uitstoot. Probeer wel zoveel mogelijk te laden, dan zorgt de aangename plug-in hybride aandrijflijn voor een stille en rustige ervaring. En zowaar extreem lage verbruikscijfers!

Overzicht:
+ Strakke vormgeving
+ Hightech/strak interieurdesign
+ Praktisch/ruim
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (45+ km)
+ Gezonde prestaties
+ Zeer zuinig (mits steevast laden)
+ Doordachte (rustgevende/stille) plug-in hybride aandrijflijn
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Comfortabel
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen
+ Fiscaal zéér interessant

? Rode remklauwen…

– Prijs/optiebeleid
– Gevoeligheid touchscreens voor vuile vingers
– Onhandige bediening cruise control
– Niet met vierwielsturing te verkrijgen
– Apple CarPlay / eigen navigatie niet te combineren
– Remenergierecuperatie niet (goed) instelbaar

Rijtest: Audi A6 Avant 55 TFSI e plug-in hybride 367 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!