Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Wordt de Skoda Superb Combi nog beter/aantrekkelijker als plug-in hybride?

Desondanks de aanwezigheid van een Kodiaq SUV en zuiver elektrische Enyaq iV is de Superb nog steeds hét onbetwiste Skoda vlaggenschip. Te verkrijgen als Superb berline, praktische Superb Combi en avontuurlijke Superb Scout. De derde generatie Superb werd gelanceerd in 2015 en dus was de tijd rijp voor een opfrisbeurt.


Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Die facelift bracht een aangescherpte vormgeving (nieuwe koplampen, bredere grille, extra personalisatie/uitrusting en SKODA inscriptie achterop) naast een efficiënte(re) dieselmotor en opgewaardeerde rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Dé nieuwigheid was een Superb iV plug-in hybride die de doorgedreven elektrificatie van Skoda kracht bij moet zetten.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Van de Skoda Superb is er naast een basisversie ook een luxueuze Style, sportieve Sportline en zelfs een hoogwaardige Laurin & Klement (L&K) topversie. Zoals de testwagen mooi aantoont krijg je bij de Superb Sportline onder meer zwarte accenten (ipv chroom), Full LED Matrix kopkampen, minimaal 18” velgen, sportzetels, Alcantara zetelbekleding en sportieve details (koolstofvezel (fake) sierstrips, contrasterende stiknaden, G-kracht meter …).

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Welke uitvoering je ook kiest, de Superb Combi is ten alle tijden een GIGANTISCH ruimtewonder. Het vraagt enige (parkeer)ruimte maar nergens zagen we zoveel binnenruimte. En met het eveneens gigantische panoramisch glazen dak oogt het allemaal nog wat groter/ruimer. De koffer is bij de Superb iV iets kleiner (-150 liter) wegens de plaatsing van de batterijpack maar met 510 tot 1.800 liter heb je nog steeds bovengemiddeld veel bagageruimte voorhanden!

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Eveneens functioneel zijn de handige simply clever items zoals de paraplu in de deur (rechtsvoor), ijskrabber/profieldieptemeter in de tankklep, kleine vuilbakje, bekerhouder mét openingsfunctie, parkeertickethouder, zaklamp in de koffer …

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Van die langverwachte Superb RS is er nog steeds geen sprake, je zal moeten kiezen tussen een 1.5 TSI benzine (150 pk), 2.0 TSI benzine (190 pk of 272 pk) of 2.0 TDI (150 pf of 190 pk). Standaard met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving, de beter uitgeruste modellen doen het met DSG automaat en/of vierwielaandrijving.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

De gloednieuwe (en veelbelovende) Superb iV plug-in hybride rekent op de gekende mix van een 1.4-liter TSI benzinemotor (150 pk / 250 Nm), elektromotor (109 pk / 330 Nm), zestraps DSG automaat, voorwielaandrijving en 13 kWh lithium-ion batterijpack. In optimale omstandigheden goed voor een systeemvermogen van 218 pk / 400 Nm (25 g/km CO2 WLTP), een 0-100 chrono van 7,8 seconden en een topsnelheid van 224 km/u.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Een pak interessanter is het beperkte verbruik, toch wanneer je voldoende moeite doet om de batterij steevast (maar écht elke keer hé!) op te laden. Zo verkrijg je een elektrisch rijbereik van 62 km (WLTP), in de koude/slechte testomstandigheden was dat slechts 45 km. Met dagdagelijkse verplaatsingen in die grootorde kan je met de Superb iV dus emissieloos rijden, wie wat meer kilometers doet zonder onderweg te laden zal een praktijkverbruik van 3 liter à 5 liter benzine per 100 km optekenen. Wie écht veel (snelweg)kilometers doet is toch nog altijd beter af met een reguliere dieselversie, kwestie van niet onnodig een zware batterijpack (250 kg) mee te sleuren. Met een volle batterij en benzinetank (50 liter) moet je ongeveer 650 km ver geraken.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Aan een regulier 230V stopcontact calculeer je best 5 à 6 uur in voor een volledige laadbeurt. Met de optionele Mode 3 laadkabel (3,6 kW) kan je ook terecht bij een krachtigere Wallbox of publieke laadpal, reken hiervoor ongeveer 3u30. Desondanks talrijke inspanningen is het Belgische laadpalennetwerk toch nog steeds ontoereikend (of te complex), zelf investeren in een (eigen) laadpunt lijkt dan ook aangewezen. Via de handige Skoda Connect app kan je vanop afstand het laden mee volgen, de E-Manager van de Superb iV zelf laat dan weer toe om specifieke laadprogramma’s/tijden te hanteren.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan kan je in de Superb iV terugvallen op een B (van brake) stand met straffe(re) remenergierecuperatie. Op de snelweg is dat misschien net wat te intens maar in de stad/dorp bewijst het snel zijn meerwaarde. Starten doe je altijd in E-MODE (zuiver elektrisch) maar je kan handmatig ook kiezen voor Hybride (logisch samenspel tussen beiden motoren) of Save (waarbij je de batterijlading behoudt/spaart en enkel op benzinemotor rijdt).

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Zeker bij de Hybride modus is het aangewezen om gebruik te maken van de ingebouwde navigatie waardoor het systeem op intelligente wijze een optimale energiestroom (op basis van je traject) kan voorzien. Ietwat jammer dat dit niet gelijktijdig gaat met pakweg Waze (via de draadloze Apple CarPlay / Android Auto)…

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Zelfs met de bitse SportLine uitvoering, adaptieve dempers en prominente Sport knop koester je best geen sportieve ambities bij deze Skoda Superb iV, daarvoor is het gewicht te hoog (1.730 kg) net zoals de relatief lichte besturing en riante formaat. Kies dus maar gewoon voor Comfort en geniet van een aangename en rustgevende ervaring, zeker in de fluisterstille EV modus. Om toch enigszins hoorbaar te zijn voor zwakke weggebruikers genereert de Superb iV een gezoem onder de 20 km/u.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Skoda vraagt minstens 30.980 euro voor de vernieuwde Superb Combi (Active), voor de Superb Combi iV wordt dat 44.640 euro (Ambition). De testwagen was ondermeer voorzien van verwarmde voorzetels, elektrische kofferopening, Columbus infotainment, panoramisch dak, hoogwaardig Canton audiosysteem, 19” velgen en de opzichtige Race Blue metaalkleur, goed voor een totaalafrekening van 62.000 euro! Voor de zakelijke rijder is een dergelijk bedrag vermoedelijk geen (of minder) probleem gezien de fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Voor 1.180 euro minder is er ook een Superb iV berline. Ook hier is er bovengemiddeld veel been/hoofdruimte beschikbaar, toch is de koffer (en daarmee het praktisch gebruiksgemak) heel wat kleiner.

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Dezelfde plug-in hybride aandrijflijn vinden we terug in de Volkswagen Passat Variant GTE (vanaf 49.210 euro). Met dergelijke prijzen groeit het belang van een premiumbadge voorop, zo kan je met ongeveer hetzelfde budget terecht bij de (veel) kleinere BMW 330e Touring (292 pk, vanaf 52.350 euro), Mercedes C300e Break (320 pk benzine, vanaf 52.151 euro), Mercedes C300de Break (306 pk diesel, vanaf 54.208 euro) of Volvo V60 T6 Recharge (340 pk benzine, vanaf 57.780 euro). Skoda heeft ook nog een compactere en goedkopere Octavia iV plug-in hybride (vanaf 41.420 euro) in de aanbieding! Of waarom maak je niet de switch richting full electric met de Enyaq iV die toch ook al minstens 350 à 400 km rijbereik biedt?

Conclusie
Wie hem kan betalen/leasen – én vooral ergens kan parkeren – is bij de vernieuwde Skoda Superb Combi (nog altijd) aan het juiste adres met een kwalitatieve afwerking, frisse vormgeving, comfortabel rijgedrag, moderne technologie en een onklopbare hoeveelheid ruimte. De Superb iV plug-in hybride biedt daarboven nog een zuinig en milieuvriendelijk karakter met de doordachte aandrijflijn, stille werking en beperkte CO2 uitstoot. En dat laatste maakt hem fiscaal zéér interessant.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Onklopbare binnenruimte + enorm laadvolume (!)
+ Comfort
+ Vlotte prestaties
+ Doordachte, rustgevende en stille (!) plug-in hybride aandrijflijn
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Moderne technologie, gadgets, connectiviteit, veiligheid en rijhulp
+ Fiscaal aantrekkelijk
+ Value for money (zeker in vergelijking met concurrentie)

– Apple CarPlay / eigen navigatie niet te combineren
– Stevig formaat (parkeerstress!)
– Moeilijk/duur segment (imago?)

Rijtest: Skoda Superb Combi iV plug-in hybride 218 pk Sportline PHEV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem