Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)De avontuurlijke Octavia Scout, Karoq Scout en Kodiaq Scout familie krijgt het gezelschap van de Skoda Superb Scout!

Recentelijk kreeg de Skoda Superb een deugddoende opfrisbeurt met extra visuele aanpassingen (oa bredere grille én Skoda voluit achterop!), nieuwe lichtblokken, moderne gadgets/connectiviteit en extra rijhulp/veiligheid. Op motorisch vlak verwelkomen we een efficiëntere 2.0 TDI Evo dieselmotor en de langverwachte (lees: veelbelovende) iV plug-in hybride aandrijflijn.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

In België scoort de Skoda Superb vooral met de praktische Combi koetswerkvorm op de zakelijke markt, voor de avontuurlijke meerwaardezoeker volgt nu een “multifunctionele lifestyle” Scout uitvoering. Die volgt hetzelfde recept als zijn Octavia Scout, Kamiq Scout en Kodiaq Scout soortgenoten, zijnde een grotere bodemvrijheid (+15 mm), standaard vierwielaandrijving en extra bescherming rondom die Skoda als “robuuste offroadlook” omschrijft.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

De aangedikte (stoere?) vormgeving omvat ook glanzende aluminiumlook accenten (dakrails, spiegelkappen, omlijsting van de ramen/grille, …), 18” Braga of 19” Manaslu lichtmetalen velgen en een knappe koetswerkkleur. Naast de nodige grijs/zwart/wit tinten zijn er ook meer spraakmakende mogelijkheden voorhanden zoals Velvet Red, Emerald Green, Energy Blue of het exclusief voor de Scout voorbehouden Tangerine Orange.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Binnenin weet de eerste Skoda Superb Scout zich (ietwat) te onderscheiden met speciale sierlijsten in houtlook en een aangepaste zetelbekleding (beiden met een obligatoir Scout logo/inscriptie). Daarnaast omvat de rijkelijke basisuitrusting per direct keyless entry, verwarmd stuurwiel en zetelverwarming vooraan, achteraan blijft dat een optie.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Ook moet je richting de optielijst voor het riante panoramisch dak, draadloze gsmlader (nu een groter formaat voor de steeds grotere smartphones) en 610 Watt sterk Canton Sound System. De klassieke Simply Clever items zoals paraplu in de (voor)deuren, parkeertickethouder, ijskrabber in de tankklep, … zijn hier gelukkig gratis.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Net zoals de vernieuwde Superb Combi biedt de Superb Scout een onklopbare hoeveelheid binnenruimte, zowel vooraan, op de achterbank als in de koffer (660 liter tot maximaal 1.950 liter!). Als vlaggenschip komt de Skoda Superb met de hoogte afwerkingsgraad/materiaalkeuze maar daarmee tippen ze nog niet aan het niveau van de Duitse premiummerken.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Op vlak van gadgets volgt de Scout zijn Superb collega’s met een (optioneel) digitaal dashboard en diverse uitvoeringen van het infotainmentsysteem dat in de Columbus topversie een 9,2” touchscreen, gesture controls, Apple CarPlay / Android Auto, DAB radio, WiFi hotspot … omvat.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

De Superb Scout is uitsluitend verkrijgbaar met de krachtigste diesel- of benzinemotorvariant uit het gamma, zijnde een 2.0-liter TDI (190 pk) of 2.0-liter TSI (272 pk). Beiden zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

De geteste tweeliter turbodiesel zorgt voor 190 pk en 400 Nm (168 g/km CO2 WLTP) waarmee je in 8,1 seconden de 100 km/u mijlpaal bereikt en een topsnelheid van 223 km/u kan halen. Dergelijk cijfermateriaal speelt hier geen enkele rol, het praktijkverbruik van minder dan 7 liter en rijbereik van bijna 1.000 km is veel interessanter.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Ook de Superb Scout zet alles in op een aangenaam comfort tijdens het cruisen. Daarvoor doen de adaptieve dempers het nodige, laat je wel niet verleiden tot de Sport rijmodus. De automaat en dieselmotor maken snel duidelijk dat de meer dynamische commando’s niet hun ding zijn, op de snelweg kan je gebruik maken van de schakellepels achter het stuurwiel om een vlot(ter) inhaalactie in te zetten. Wel handig kan het extra Offroad rijprogramma zijn voor mocht je de natuur (inclusief bijhorend avontuur) zou willen op zoeken, al moet je het uiteraard niet te bont maken met deze bijna 5 meter lange Tsjechische familiewagen. De volautomatische parkeerassistent helpt gelukkig waar kan.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Als een échte Scout is de veiligheid van alle inzittenden uiteraard een prioriteit, naast de klassieke rijhulpmiddelen kan je ook profiteren van een slimme cruise control (die omstaanders, verkeersborden en navigatiedata gebruikt), Emergency Assist en Front Assist noodremassistentie mét herkenning van zwakke weggebruikers.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Gezien de stevige basisuitrusting en krachtigere motoren moet je voor de Skoda Superb Scout minimaal 49.780 euro (2.0 TDI) of 49.755 euro (2.0 TSI) op tafel leggen. In ons geval liep de factuur van de testwagen nog op tot net geen 63.000 euro. Zes maanden na de lancering laat Skoda weten dat de gemiddelde Superb Scout goed uitgerust de fabriek in Kvasiny verlaat. De diesel is het populairst (87%) net zoals Alcantara zetelbekleding (84%), 19” velgen (48%), trekhaak (76%) en Full Matrix LED koplampen (93%). De populairste lakkleuren zijn Lava Blue, Moon White, Quartz Grey en Tangerine Orange.

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Dé grootste concurrent voor deze Skoda Superb Scout is uiteraard de reguliere Superb (vanaf 29.800 euro) en Superb Combi (vanaf 31.330 euro) die desgewenst hetzelfde totaalpakket kunnen bieden. Daarnaast steekt een Volvo V60 Cross Country, Volkswagen Passat Alltrack of Audi A4 Allroad zijn avontuurlijke inborst niet onder stoelen of banken, terwijl de duurdere Volvo V90 Cross Country, Audi A6 Allroad en Mercedes E-Klasse All Terrain dezelfde binnenruimte bieden.

Conclusie
De vernieuwde Skoda Superb doet het met een frisse neus, extra personalisatie, méér technologie en een fiscaal interessante iV plug-in hybride motorisatie. De gigantische (!) binnen- en kofferruimte bleven onaangeroerd net zoals de degelijke bouwkwaliteit, comfortabel weggedrag, handige simply clever items én een value for money prijs/optiebeleid.

Sir Baden Powell omschreven een scout als “iemand die luidop droomt van gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld”, voor Skoda draait het eerder om een interessante uitrustingsmix, topkeuze inzake aandrijving/motorisatie en de nodige avontuurlijke accenten. De meerwaarde daarvan is eerder beperkt al vormt deze gloednieuwe Superb Scout zo wel een klassiek(er) alternatief voor de (eveneens riante) Kodiaq SUV.

Overzicht:
+ Avontuurlijke vormgeving
+ Gigantische binnenruimte + koffer (!)
+ Comfortabel weggedrag
+ Krachtige, vlotte en zuinige 2.0 TDI dieselmotor
+ Moderne technologie, gadgets, connectiviteit, veiligheid en rijhulp

? Beperkte meerwaarde Scout uitvoering in stedelijk Vlaanderen
? Stevige prijs, wel value for money

– Stevig formaat (parkeerstress!)
– Dieselsoundtrack / twijfelende automaat onder belasting

Rijtest: Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 190 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem