Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift (2020)De vernieuwde Mercedes E-Klasse zet nog meer in op (hightech) luxe en (subliem) comfort.

Met een gigantisch aanbod aan kleurrijke crossovers, compacte modellen en luxueuze SUV’s zou je het bestaan van de E-Klasse in de riante Mercedes catalogus nog gaan vergeten. Deze gracieuze E-segmenter gaat al mee sinds 1953, de tiende generatie (codenaam W213) werd in 2016 gelanceerd en is goed voor zowaar 10% van alle verkochte E-Klasse’s (méér dan 14 miljoen stuks)! Dankzij een doordachte opfrisbeurt moet dat succes een vervolg krijgen in de komende jaren.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Dat succes heeft de E-Klasse niet enkel te danken aan diens ijzersterk imago, het riante gamma zorgt ervoor dat iedereen (met enig budget) wel een toepasselijke koetswerkvorm/uitvoering kan vinden. Zo zijn er de Berline, Break, Coupé, Cabrio en All-Terrain koetswerkvarianten. Op een zuiver elektrische EQE is het nog (even) wachten, wel zijn EQ Power plug-in hybrides (zowel diesel als benzine) voorhanden en het AMG aanbod omvat ook talrijke E53 en E63 (S) derivaten. En wanneer bodemvrijheid primeert is er de technisch gerelateerde GLE SUV en GLE Coupé!

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

De vernieuwde E-Klasse doet het met een frisse neus, bestaande uit een aangepaste grille, smalle Multibeam LED lichtblokken en desgewenst geaccentueerde karakterlijnen (powerdomes aldus Mercedes) op de motorkap. De achterlichten lopen door in de kofferklep waardoor het geheel iets breder lijkt, het verschil met de C-Klasse is nu ook een pak groter/duidelijker.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Hoe vernieuwend de E-Klasse voor de dag komt is grotendeels afhankelijk van de gekozen uitvoering (Avantgarde, Exclusive of AMG Line), wie wil kan zelfs pronken met een rechtopstaande Ster voorop! Tevens zijn er nieuwe koetswerkkleuren (Mojave Silver, High Tech Silver, Graphite Gray en Patagonia Red) en aerodynamisch geoptimaliseerde (lees: zuinige) 18” lichtmetalen velgen beschikbaar.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Het interieur van de huidige E-Klasse was alreeds (hyper)modern met twee mooi in elkaar overlopende/haarscherpe beeldschermen (10,25” standaard, optioneel 12,3”) die functioneren als digitale tellerpartij en infotainment. Mercedes heeft deze nog wat beter, sneller en logischer gemaakt. De MBUX spraakassistentie werd zoals aangekondigd nog wat slimmer en kan je daardoor op nog meer vlakken bijstaan. Mocht er een communicatieprobleem tussen jullie opduiken dan kan je via het touchpad of touchscreen de nodige input geven. Om gebruik te kunnen maken van Apple CarPlay / Android Auto moet je wel 484 euro op tafel leggen.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Omdat er steeds méér en méér rijhulp bijkomt is de grootste (tastbare) nieuwigheid van deze facelift misschien wel het gloednieuwe stuurwiel met zes spaken. Daarop prijken er een resem touchpads voor de bediening van rijhulp, media, digitaal dashboard, infotainment, … De jonge generatie is gewend aan al dat blindelings geswipe, hopelijk is de beoogde doelgroep daar ook snel mee weg. De algemene bouwkwaliteit en materiaalkeuze evenaren het (toren)hoge niveau van de S-Klasse, ook hier zijn er diverse afwerkingen/uitvoeringen beschikbaar.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

In Europa is vooral de praktische E-Klasse Break een graag geziene gast met zijn riant koffervolume (640 tot 1.820 liter), de geteste E-Klasse Berline moet het op zijn beurt doen met 540 liter. Dat kan oplopen als je de achterbank neerlegt maar dan moet het wel door de smalle kofferopening. Achterin hebben volwassenen meer dan voldoende been/hoofdruimte voorhanden, met het optionele panoramische zonnedak wordt het riante ruimtegevoel nogmaals versterkt.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Het motorengamma van de vernieuwde E-Klasse leest als een roman. Zo zijn er de E200d (160 pk), E220d (4MATIC) (194 pk) en E400d 4MATIC (330 pk) diesels, aan benzinezijde vinden we de E200 (4MATIC) (194 pk), E300 (258 pk) en E450 4MATIC (376 pk) terug. Alle benzinemotoren zijn voorzien van mild hybride ondersteuning onder de EQ Boost noemer die garantie staat voor doorgedreven (rem)energierecuperatie met een 48V boordnet en starter/generator. Goed voor 14 pk extra en een (klein) duwtje in de rug in bepaalde omstandigheden.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Net zoals bij de C-Klasse is er hier zowel een E300e (4MATIC) benzine plug-in hybride (333 pk) als E330de (4MATIC) diesel plug-in hybride voorhanden (316 pk), beiden zeer interessant voor de zakelijke gebruiker gezien hun beperkte CO2 uitstoot. Wie een AMG badge achterop wenst kan terecht bij de E53 4MATIC+ (435 pk), E63 4MATIC+ (571 pk) en E63 S 4MATIC+ (612 pk).

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

De geteste E200d instapper ruilde zijn (op de E220d gebaseerde) tweeliter turbodiesel in voor een nieuw exemplaar met 1.6-liter slaginhoud, volledig zelf ontwikkeld (dus niet samen met Renault). De aanwezige 160 pk / 360 Nm (126 g/km CO2 WLTP) zorgen tezamen met de 9-traps automaat voor een 0-100 chrono van 8,4 seconden en topsnelheid van 226 km/u. Met een rustige rijstijl komt het praktijkverbruik van ongeveer 5 liter per 100 km binnen (hand)bereik, met een volle brandstoftank (66 liter) geraak je als dusdanig in één ruk tot in Zuid Frankrijk!

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Ook deze E200d basisdiesel kan terugvallen op vlotte prestaties en een alerte loopcurve, wel laat de viercilinder zich vrij stevig horen tijdens het accelereren. Gelukkig is een Mercedes E-Klasse is nog steeds op zijn (opperste) best met een rustige rijstijl. Tenzij je het natuurlijk gaat zoeken bij de krachtige topmotorisaties! Het comfortgehalte is ten alle tijden aanwezig, wie nog zachter van A naar B wil kan opteren voor Air Body Control (luchtvering).

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Bij elke update kan Mercedes de lijst van actieve/passieve rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen wat aanvullen die bijdragen tot de rustgevende ervaring. De adaptieve cruise control werd wat beter met stuurassistentie op de snelweg, op de E40, E17 of R0 kan je terugvallen op een doordachte filemodus. Eveneens nieuw, aangepast of verbeterd zijn de noodremhulp, dodehoekverklikkers (met uitstapwaarschuwing), 360° camera en volautomatische parkeerhulp.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Speciaal voor de gelijknamige sector is er een aantrekkelijk uitgeruste/geprijsde E200 Taxi voorhanden (geen grap!), reguliere consumenten moeten minstens 50.699 euro (E200d) op tafel leggen voor de vernieuwde E-Klasse Berline. Na een handvol opties, packs en wat personalisatie (AMG Line, 20” velgen en de nieuwe Hightech Silver lakkleur) was de geteste E200d uitvoering zowaar 76.302 euro waard. Een E-Klasse Break zou het geheel nog eens 2.420 euro duurder maken.

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Deze Mercedes E-Klasse Berline moet vooral rekening houden met de Audi A6 Berline (vanaf 50.680 euro) en BMW 5-Reeks Berline (vanaf 49.450 euro). Naast de traditionele Duitse hegemonie in het premiumsegment zou je ook voor de Jaguar XF, Volvo S90, Maserati Ghibli of Lexus ES kunnen kiezen.

Conclusie
De Mercedes E-Klasse (W213) was alreeds een ijzersterk totaalproduct, met een opfrisbeurt wordt het nog beter dankzij extra personalisatie, extra technologie, nieuw stuurwiel en zuinige motoren. De hoogstaande afwerkingsgraad/materiaalkeuzes, luxueuze uitstraling en rustgevende rijcomfort blijven aanwezig net zoals de talrijke koetswerkvormen! De nieuwe E200d instapper komt desgewenst zonder type-aanduiding achterop en biedt – desondanks “slechts” 160 pk – degelijke, vlotte en opmerkelijk zuinige prestaties, wel had de dieselsoundtrack minder sterk mogen/kunnen weerklinken. Toch zeker voor die prijs!

Overzicht:
+ IJzersterke merknaam, beschikbaar in talrijke uitvoeringen
+ Strakke/frisse looks
+ Modern(er) interieur
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …
+ Comfortabel rijgedrag
+ Zuinig / riant rijbereik (1.000+ km)

? Ergonomie multifunctioneel stuurwiel

– Prijs/optiebeleid
– Stevige (interne) concurrentie
– Luidkeelse dieselsoundtrack

Rijtest: Mercedes E-Klasse E200d facelift 160 pk W213 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem