Officieel: Mercedes S-Klasse (2020)

Officieel: Mercedes S-Klasse W223 V223 (2020)Hoe wist Mercedes haar S-Klasse vlaggenschip nog te verbeteren?

Na zes succesvolle S-Klasse generaties wordt dat prestigieus vlaggenschip steevast aanzien als hét uithangbord van innovaties, veiligheid, gadgets en nieuwe technologie. Sommigen noemen het zelfs “dé beste auto ter wereld”. Dat legt de lat natuurlijk hoog voor de nieuwe generatie waarbij Mercedes nogmaals alles uit de kast haalde om de voorgangers te overklassen.

De zevende Mercedes S-Klasse (codenaam: w223 of v223 voor de verlengde wielbasis) mag dan nog gloednieuw zijn, aan de buitenzijde blijft het relatief bij het “oude”. Al zijn de nieuwe lichtblokken (voor+achter), grotere grille en expressieve bumpers uiteraard snelle weggevers. Optioneel krijg je verzonken deurgrepen die automatisch tevoorschijn komen als de bestuurder (met sleutel) nadert of het handvat vastpakt. Met het Digital Light systeem kan deze S-Klasse dan weer symbolen projecteren op het wegdek, handig om de bestuurder (lees: chauffeur?) bij te staan in uitdagende verkeerssituaties.

Wederom is keuze tussen een reguliere S-Klasse (understatement van jewelste met een lengte van 5,18 meter) en verlengde S-Klasse Lang (5,29 meter lang met nog meer beenruimte achterin), in alle richtingen noteren we een groei. Ook is het koetswerk aërodynamischer dan ooit tevoren wat de geluidsindrukken én verbruik ten goede moet komen. De koffer (+20 liter) is nu 530 liter groot en in de personalisatiegids kan je tot 21” lichtmetalen velgen gaan.

Alhoewel je vermoedelijk het liefst achterin plaatsneemt in de nieuwe S-Klasse is het toch vooral vooraan waar je de grote visuele nieuwigheden kan ontdekken. We nemen afscheid van de twee riante (doorlopende) horizontale schermen als tellerpartij en infotainment, die laatste wordt nu iets lager in het dashboard gepositioneerd in een (eerder verticaal en nog scherper OLED) exemplaar van 12,8 inch. Inclusief 3D weergavemogelijkheden … zonder dat je daarvoor een gekke bril moet opzetten! Het aantal fysieke bedieningsknoppen worden tot een minimum beperkt, zoveel mogelijk gebruik maken van de slimme MBUX 2.0 spraakassistent (via het Hey Mercedes commando) lijkt dan ook aangewezen.

De nieuwe S-Klasse biedt optioneel twee (riante) head-up displays aan die ondermeer augmented reality navigatie-aanwijzigingen kunnen weergeven. Nog een behoorlijk party gadget is de verbeterde LED sfeerverlichting met niet minder dan 250 (instelbare/geanimeerde) lichtpunten.

Dat Mercedes hier nog steeds (torenhoog) inzet op luxe, comfort en een feilloze afwerking/materiaalkeuze moeten we hopelijk niet vermelden. Mocht je toch nog twijfelen, nu zijn er 10 massageprogramma’s voorhanden waarvan eentje waarbij zowel de zetelverwarming als opblaasbare luchtkamers (van de zetels) bijdragen tot royale gebruikservaring. En achterin is er zowaar een verwarmbaar hoofdkussen terug te vinden! Afhankelijk van je noden/budget kan je kiezen tussen vijf verschillende versies van de achter”bank” en biedt het Burmester 4D Surround Sound zowaar nog een extra dimensie via geïntegreerde luidsprekers in de zetels.

Mercedes rekent aanvankelijk op moderne 3.0-liter zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren met EQ Boost mild hybride ondersteuning. Dit in de vorm van S450 4MATIC (367 pk / 500 Nm), S500 4MATIC (435 pk / 520 Nm), S350d (4MATIC) (286 pk / 600 Nm) en S400d 4MATIC (330 pk / 700 Nm). Kort erop volgt de S580 4MATIC met minstens 489 pk / 700 Nm. In 2021 volgt dan nog een nieuwe S-Klasse plug-in hybride waarbij er sprake is van 100 km elektrisch rijbereik … tevens kijken we reikhalzend uit naar de nieuwe generatie AMG’s, Maybach’s én de zuiver elektrische EQS luxelimousine!

Uitgepraat geraken omtrent alle nieuwigheden van de veelbelovende S-Klasse (W223) lijkt moeilijk. Toch willen we nog kort de vierwielsturing (met extra grote hoek en dus meer wendbaarheid/stabiliteit), actieve ophanging op 48V met bewegende stabilisatorstangen, hoogwaardige luchtvering en frontairbags voor de achterste inzittenden vermelden. En de zo goed als volledig autonome rijhulpmiddelen … die we jammer genoeg nog niet 100% kunnen gebruiken wegens juridische/legale beperkingen.

Een S-Klasse bestelbon opmaken bij je favoriete Das Haus verdeelpunt is reeds mogelijk, de eerste exemplaren moeten daar nog voor het jaareinde opduiken. Prijzen volgen later!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...