Mercedes E-Klasse krijgt nieuwe E200d dieselmotor (2019)De Mercedes E-Klasse Berline en Break krijgt een nieuwe 1.6-liter dieselmotor (160 pk) voor de E200d instapversie.

In navolging van de C-Klasse facelift profiteert de hoger gepositioneerde E-Klasse van diens technische innovaties op vlak van dieselmotoren. Zo verdwijnt het 2.0-liter motorblok in de E200d, in ruil verschijnt er een 1.6-liter met 160 pk / 360 Nm die reeds in de C200d prijkt. Daarmee stijgt het vermogen (+10 pk) terwijl zowel het verbruik als CO2 uitstoot (- 8 g/km) daalt! In de C-Klasse is deze motorisatie te verkrijgen met een manuele zesbak en 9-traps automaat, in de E-Klasse gaan we er vanuit dat enkel de automaat beschikbaar zal zijn.

Het OM654 motorblok van de 1.6-liter viercilinder turbodiesel is een technisch hoogstandje waarbij we je de (saaie/diepgaande) technische details willen besparen. Interessanter is te weten dat de E200d Berline (114 g/km CO2) en E200d Break (121 g/km CO2) aantrekkelijker wordt voor de zakelijke rijder met een fiscale aftrekbaarheid van 80% (ipv 75%) en een lagere BIV. Visuele verschillen zijn er niet en de motorbadge kan eenvoudigweg achterwege gelaten worden.

De introductie van de 1.6-liter diesel in de E-Klasse leidt tot betere prestaties en een lagere CO2-uitstoot zonder aan de basisprijs van 48.400 euro (E200d Berline) en 50.820 euro (E200d Break) te raken.

Lees hier onze rijtest met de Mercedes E220d Berline!
Lees hier onze rijtest met de Mercedes E220d Break!