Rijtest: Lexus ES300h (2019)

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Kan Lexus met de ES luxeberline nu wél doorbreken op de Europese markt?

Daar waar Lexus in de Verenigde Staten en Japan gemakkelijk(er) kan meespelen met de Duitse premiummerken hebben ze het in Europa een pak moeilijker om een (serieuze) voet tussen de deur te krijgen. Niet persé omwille van hun kwaliteiten zoals hoogwaardige afwerking, legendarische betrouwbaarheid en comfortabel innerlijk maar vooral omwille van het merkimago. Mede daarom gooiden de Japanners de handdoek in de ring en stuurde de achterwielaangedreven GS (én potente GS F) wandelen, met de voorwielaangedreven ES willen ze het nogmaals proberen in het luxeberlinesegment. In Amerika draait de ES al twintig jaar succesvol mee wat enige hoop creëert…


Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Net zoals de rest van het gamma kan de Lexus ES terugvallen op een prominente (agressieve?) grille en een scherp lijnenspel, de riante buitenafmetingen (bijna 5 meter!), 17”/18” velgen en chroom accenten rondom maken van deze Japanner een imposante en exclusieve verschijning in het straatbeeld. Al hoefde voor ons die geaccentueerde spoiler er niet persé bij. In Japan kan je de ES bestellen met virtuele zijspiegels (camera + scherm) zoals de Audi e-tron, wanneer we in Europa van deze futuristische feature kunnen genieten is niet duidelijk. Mocht je het bovendien écht speciaal willen maken dan kan je kiezen voor de F-Sport uitvoering met aangepaste grille, 19” velgen, donkere accenten, een resem F-Sport badges én adaptieve dempers.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Hoe extravagant de ES er aan de buitenzijde ook mag uitzien, binnenin predikt Lexus luxe, comfort en rust in een klassiek jasje, zeker in combinatie met deze donkerbruine lederen bekleding. De materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit zijn de term premium waardig dankzij de toewijding van de Takumi ambachtslieden al blijft Lexus trouw aan haar klassieke opstelling met menig fysieke bedieningselementen. Het brede infotainmentsysteem kan je enkel bedienen via stemcommando’s of touchpad, zeker die laatste vraagt enige gewenning. Apple CarPlay en Android Auto zal beschikbaar zijn voor nieuwe bestellingen, early adopters kunnen begin 2020 upgraden.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Gezien het riante formaat kan de Lexus ES een royale portie binnenruimte bieden aan alle inzittenden, de koffer slikt met 454 liter de nodige bagage. Plannen omtrent een nog praktischere ES Break koetswerkvariant zijn onbestaande gezien enkel de Europese interesse daarvoor. Het optionele en vooral hoogwaardig 1.800 Watt Mark Levinson PurePlay audiosysteem zorgt met zeventien (!) luidsprekers voor een gepaste soundtrack onderweg.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Lexus is al meer dan twintig jaar bezig met hybridetechniek en al die kennis en ervaring zit vandaag de dag perfect verwerkt in de Lexus Hybrid Drive aandrijflijn van de vierde generatie. In het geval van de ES300h (de enige beschikbare motorisatie) is dat een 2.5-liter atmosferische viercilinder benzine (178 pk / 221 Nm) die gekoppeld is aan een elektromotor (120 pk / 202 Nm) met 1,3 kWh NiMH batterijpack. Tezamen goed voor 218 pk (100 g/km CO2), een 0-100 sprint in 8,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Véél indrukwekkender is het beperkte verbruik van deze 1.700 kg zware Lexus, zo haalden we 6,3 liter en als dusdanig een rijbereik van +- 750 km met de brandstofank van 50 liter.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Onderweg straalt de Lexus ES rust uit op alle mogelijke vlakken. Deels dankzij extra isolatie op alle mogelijke plaatsen maar ook omwille van de perfecte en naadloze synergie tussen de benzine- en elektromotor. De batterij mag dan aan de kleine kant zijn, bijna constant wordt er energie gerecupereerd en waar nodig gebruikt om emissieloos door het stad te cruisen, een fascinerend proces dat je mooi kan volgen in de digitale boordcomputer én infotainmentsysteem. Met wat geluk (lees: voldoende opgeslagen energie) kan je ook zelf de EV modus inschakelen! Wat je niet moet inschakelen is de Sport rijmodi aangezien de ES onder elke vorm van belasting zich stevig laat horen, een klassiek CVT nadeel. Al is zo’n Continu Variabele Transmissie op zijn beurt efficiënter en minder onderhoudsgevoelig dan de klassieke transmissies (oa met dubbele koppeling) die we in Europa vaker terugzien.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Naast potsierlijk en zuinig wil de Lexus ES ook graag zéér veilig zijn. Mede dankzij het extreem stijve GA-K-platform en standaard Lexus Safety System+ (oa 10 airbags, Pre-Collision System noodremhulp, dodehoekverklikkers, voetgangersdetectie, verkeersbordenherkenning, Dynamic Radar Cruise Controle, Lane Tracing Assist, …) behaalde het een uitmuntende score (zowel 5/5 als “Best in Class”) in de NCAP crashtest. Op vlak van gadgets kan je (optioneel) terugvallen op slimme navigatie (mét flitspalen), draadloze telefoonlader, dynamische Matrix LED lichtblokken, riant head-up display, (automatische) stuurverwarming, zetelverwarming (voor + achteraan), 360° camera … en een dvd speler!

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

De ES prijkt aan minimaal 47.990 euro in de Lexus’ catalogus, naast de toegankelijke basisversie is er nog een ES300h Executive Line, ES300h F Sport Line, ES300h F Sport Line Plus en ES300h Privilege Line (vanaf 65.490 euro). In tegenstelling tot de concurrentie is de optielijst beperkt tot twéé (!) items namelijk metaalkleur (1.130 euro, 12 mogelijkheden) en de Lexus Premium Navigation (1.440 euro, enkel voor de basisversie). Uiteraard mag je zelf kiezen uit diverse uitvoeringen/kleuren voor de lederen bekleding en het inlegwerk.

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Net zoals de GS komt de Lexus ES in het voornamelijke Duitse luxesegment meespelen met een prominente rol voor de Audi A6 Berline (136 pk, vanaf 48.650 euro), BMW 5 Reeks Berline (150 pk, vanaf 48.100 euro) en Mercedes E-Klasse Berline (160 pk, vanaf 48.884 euro). Niet onlogisch gezien hun vele kwaliteiten, torenhoge restwaarde en doordachte focus op de leasemarkt. Daarnaast mogen we ook zeker de Volvo S90 Berline (vanaf 45.900 euro) en Jaguar XF (vanaf 43.780 euro) niet vergeten terwijl je anno 2019 niet echt mag klagen met een full option Skoda Superb, Volkswagen Passat, Kia Optima, …

Conclusie
In theorie heeft Lexus met de gloednieuwe ES300h luxeberline een grote troefkaart in de hand. Zo scoor je dankzij het strakke design en imposante grille sowieso de nodige aandacht terwijl er we binnenin véél ruimte en een hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze terugvinden. De feilloze samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor zorgt voor een rustgevend en comfortabel weggedrag in combinatie met een laag verbruik en beperkte CO2 uitstoot, al doen (fake?) plug-in hybrides – op fiscaal vlak – nog beter. Bij de Duitse premiummerken een soortgelijke configuratie maken als onze Lexus ES300h Privilege Line testwagen zal gemakkelijk (tien)duizenden (!) euro’s duurder uitvallen … al zijn dat nu net de merken waarvan Jan Modaal ’s nachts droomt. Een praktische breakvariant – mét camera’s als zijspiegels – zou de kans op Europees succes kunnen vergroten maar toch lijkt deze Lexus ES300h opnieuw aangewezen tot een rol als underdog … tot je verder dan de badge (inclusief imago voor de buurman) begint te kijken!

Overzicht:
+ Prestigieuze uitstraling
+ Ruim interieur
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Comfortabel rijgedrag
+ Rustgevende en stille ervaring
+ Zuinig / lage CO2 uitstoot (vanaf 100 g/km)
+ Feilloze en efficiënte werking hybride-aandrijflijn
+ Aantrekkelijke prijs/optiebeleid

– Geen breakversie voorhanden
– IJzersterke concurrentie
– Ergonomie mousepad
– Luidruchtigheid CVT onder belasting
– Virtuele zijspiegels (nog) niet beschikbaar in Europa

Rijtest Lexus ES300h Privilege Line Hybrid 218 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...