Officieel: BMW 520e plug-in hybride 204 pk (2021)Naast de 545e en 530e PHEV’s kan je de vernieuwde BMW 5 Reeks nu ook als fiscaal aantrekkelijke 520e plug-in hybride krijgen met 204 pk.

De vernieuwingskuur van #THE5 stond vorig jaar nog (voornamelijk) in het teken van extra plug-in hybrides … die de algemene CO2 uitstoot van BMW helpen beperken. Zo maakte de 530e Touring eindelijk zijn opwachting en leende de 545e xDrive. Berline de 394 pk sterke aandrijflijn van de populaire X5 xDrive45e SUV.

Nu groeit het plug-in hybride aanbod van de BMW 5 Reeks opnieuw met de introductie van een 520e instapversie. Zowel in de 520e Berline (G30) als 520e Touring (G31) koetswerkvorm. Visuele verschillen zijn er hoegenaamd niet te bespeuren … op de badge achterop na natuurlijk.

Technisch doen de 520e’s het met de gekende 530e aandrijflijn, hetzij in een ietwat (dicht)geknepen vorm. Zo werken een 2.0-liter viercilinder benzinemotor (163 pk) en elektromotor (109 pk) innig samen om 204 pk / 350 Nm te leveren. Die vloeien via de 8-traps Steptronic automaat richting de achteras.

Zo heeft de nieuwe BMW 520e slechts 8 seconden nodig voor de gekende 0-100 sprint en bij 220 km/u bereik je de topsnelheid. Zuiver elektrisch kan je 140 km/u halen … en dit maximaal 55 km ver gezien de 12 kWh batterijpack. Aan een regulier 230V stopcontact (2,3 kW) moet je ongeveer 6 uur incalculeren terwijl het met een Wallbox dubbel zo snel gaat (tot maximaal 3,7 kW).

De BMW 520e Berline oogst lof met indrukwekkende verbruikscijfers in de vorm van 1,3 liter benzine per 100 km en slechts 30 g/km CO2, in het geval van de 520e Touring wordt dat 1,5 liter en 34 g/km. Daarmee wekt hij ongetwijfeld snel de interesse van de zakelijke rijder (en/of diens boekhouder/fleetmanager).

Met een laadvolume van 430 liter tot maximaal 1.700 liter behoudt de 5 Reeks Touring zijn praktische ingesteldheid. De brandstoftank krimpt gelukkig slechts tot 46 liter benzine waardoor er nog steeds een werkbaar rijbereik voorhanden is.

De commercialisatie van de 520e’s is voorzien voor maart 2021, bestellingen worden alreeds opgenomen. Dit met een Belgische vanafprijs van 56.950 euro (520e Berline) en 59.800 euro (520e Touring). Daardoor wordt de vernieuwde BMW 5 Reeks met stekker iets aantrekkelijker gezien de 530e Berline (vanaf 61.250 euro), 545e Berline (vanaf 73.800 euro) en 530e Touring (vanaf 63.700 euro).

Lees hier onze rijtest met de BMW 530e Berline!