Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)Dé grote nieuwigheid van de BMW 5 Reeks opfriskuur is de aanwezigheid van een zuinige, praktische en vooral fiscaal aantrekkelijke 530e Touring plug-in hybride!

Met zijn ijzersterk merkimago, hoogwaardige afwerking en hedendaagse luxe/comfort focust de BMW 5 Reeks zich volledig op de zakelijke rijder. Die werd door de boekhouder alreeds richting de zuinige en milieuvriendelijke 530e Berline plug-in hybride gepusht. Van een praktische 530e Touring was er nog geen spoor. BMW zet dat gemis nu recht met een facelift voor de huidige 5 Reeks Berline (G30) en 5 Reeks Touring (G31).

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Naast een hoop extra plug-in hybridevarianten heeft die LCI update (‘lifecycle impulse’, aldus BMW) relatief weinig om het lijf. Wie goed kijkt ziet nieuwe LED lichtblokken voor- én achteraan, nieuwe personalisatiemogelijkheden (18”-20” velgen, vier kleuren en accenten), trapezium uitlaatmonden, 12,3” groot infotainmentsysteem (optioneel) en extra gadgets/rijhulp/veiligheid/connectiviteit.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Breed motorengamma

Onder de motorkap bespeuren we wel de nodige nieuwigheden, geheel volgens de actuele tijdsgeest nemen we wel afscheid van de M550d superdiesel. Het reguliere gamma loopt van een 520i (184 pk) tot een 540d (340 pk), allemaal met een 8-traps Steptronic automaat. Daarboven prijkt de M5 CS als waardig topmodel. Met ertussen de M550i xDrive Berline als 530 pk sterke sweet spot van het gamma.

Alle vier- en zescilinders maken gebruik van mild hybride techniek (48V boordnet) wat voor zuinigere én tegelijk vlottere prestaties moet zorgen. Maar verwacht niets wereldschokkend, gewoon efficiënter. Zoals we een Duitser graag hebben!

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

De eerder genoemde zakelijke rijder (m/v/x met talent) heeft nu véél meer keuze. De 545e plug-in hybride topversie is er (momenteel?) enkel als Berline, de 394 pk en 37 g/km CO2 WLTP maken wel veel goed. De 530e plug-in hybride (292 pk, 30 g/km CO2 WLTP) komt nu zowel als Berline en Touring, desgewenst met xDrive vierwielaandrijving. Ook nieuw is de 520e instapper (204 pk, vanaf 30 g/km CO2 WLTP) voor wie minder leasebudget ter beschikking heeft.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Welkom 530e xDrive Touring

Gezien de regenachtige weersomstandigheden tijdens de testperiode kozen we voor de gloednieuwe BMW 530e xDrive Touring. Die rekent op het samenspel van een 2.0-liter viercilinder benzine, elektromotor, 8-traps Steptronic automaat en vierwielaandrijving. Uiteindelijk goed voor een systeemvermogen van 292 pk / 420 Nm. Daarmee sprint je in 6,1 seconden naar 100 km/u, méér dan 225 km/u zal er niet verschijnen op het digitale dashboard. Zuiver elektrisch haal je 140 km/u.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Zowel qua uitstoot als verbruik wil de 530e vooral bovengemiddeld zuinig zijn. Theoretisch zou 1,8 liter benzine en 18,5 kWh volstaan om 100 km te overbruggen, in de praktijk zal dat echter enkel lukken met een fluwelen rechtervoet en een beperkt traject. Fiscaal gezien is de CO2 uitstoot van 41 g/km uiteraard een godsgeschenk.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

De 12 kWh (10,8 kWh netto) batterijpack werd in de koffervloer ingewerkt en zorgt voor een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 50 km. Wanneer je de xDrive vierwielaandrijving achterwege laat wordt dat al bijna 60 km!

Laden doe je aan slechts 3,7 kW (AC) waardoor je met een publieke laadpaal/Wallbox ongeveer 3 uur moet voorzien voor een volledige laadbeurt. Aan een klassiek 230V stopcontact wordt dat iets meer dan 5 uur.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Sorry Waze

Om alles uit de doordachte plug-in hybride aandrijflijn te halen maak je best altijd gebruik van de ingebouwde navigatie. Ook voor korte/gekende ritten. Zo kan het systeem de meest interessante energiestroom (elektrisch, benzine of beiden) voorzien. Waar mogelijk wordt er energie teruggewonnen, bijvoorbeeld tijdens het uitrollen of afremmen. Die kan dan later opnieuw gebruikt worden door de krachtige elektromotor.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Naast de standaard Hybrid rijmodi kan je hier ook kiezen voor Sport of Electric. Eveneens is het mogelijk om een bepaalde batterijcapaciteit te behouden/reserveren, bijvoorbeeld om later emissievrij in de stad te kunnen rijden. Om dat zoveel mogelijk te promoten zijn er de BMW eDrive Zones!

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Rijgedrag 530e Touring

Een reguliere 5 Reeks stuurt als hogere middenklasser bovengemiddeld goed, voor een 5 Reeks Plug-in Hybrid wordt dat moeilijk(er) gezien het stevige gewicht. De 530e xDrive Touring weegt 2.035 kg en dat verstoppen lijkt onbegonnen werk. De focus ligt hier duidelijk op zuinigheid en comfort. Dat doet de Duitser prima met zijn doordachte (stille) aandrijflijn, aangenaam zitmeubilair en standaard luchtvering achteraan.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Wie toch een uitgesproken dynamisch geheel wenst, kan opteren voor een sportonderstel en meer directe besturing. Maar lekker gaat die viercilinder nooit klinken, daarvoor moet je richting de 545e en diens zescilinder… Wel lekker is de mogelijkheid om de #THE5 PHEV’s nu ook met achterwielsturing te krijgen wat de wendbaarheid/stabiliteit vergroot.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Die andere fleetlieveling, de 520d Touring, kan pronken met 560 à 1.700 liter laadvolume en een actieradius van 1.000 km dankzij de 66 liter brandstoftank. De 530e Touring moet het stellen met 430 à 1.560 liter bagage (inclusief verhoogde kofferbodem) en pakweg 650 km rijbereik (48 liter benzinetank). Met nog steeds een handig glazen kofferraam dat je apart kan openen! Aan binnenruimte bovendien geen gebrek, zelfs achterin hebben zelfs volwassenen voldoende been/hoofdruimte voorhanden.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Met “diverse gedetailleerde verfijningen” heeft BMW de 5 Reeks nog wat beter gemaakt met hoogstaande materiaalkeuzes/afwerking. Zowel qua rijhulp, gadgets, connectiviteit, veiligheid en afwerking kan je het geheel op smaak brengen (mits voldoende budget). Dankzij het nieuwe besturingssysteem kunnen toekomstige updates/upgrades over-the-air gebeuren.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Onder meer Steering and Lane Control Assistant with Active Navigation, Parking Assistant with Reversing Assist, BMW Maps, Digital Key, laserlichten én rode M Sport remklauwen maken hun intrede.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Premium prijzen + premium concurrentie

De BMW 518d (150 pk, vanaf 53.150 euro) is de instapper van dienst waarna het doorloopt tot de M5 CS (635 pk, vanaf 183.650 euro). Het gamma van de 5 Reeks Plug-in Hybrid omvat de 520e Touring (204 pk, vanaf 61.050 euro), 530e Touring (292 pk, vanaf 64.950 euro) en 530e xDrive Touring (292 pk, vanaf 67.700 euro). In het geval van de Sophistograu (lees: grijze) Luxury testwagen met Dakota Cognac interieur werd dat uiteindelijk 79.600 euro. Al ziet de eerdergenoemde boekhouder vooral de lage TCO dankzij ondermeer de hoge restwaarde en het ijzersterke merkimago.

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

De uitgelezen concurrentie hanteert bovendien hetzelfde premium (lees: duur!) prijs/optiebeleid. We kijken dan richting de Audi A6 50 TFSI e (299 pk, vanaf 64.250 euro), Mercedes E300e (330 pk, vanaf 63.767 euro) en Volvo V90 T6 Recharge (340 pk, vanaf 67.050 euro). Dan toch maar eens die Skoda Superb iV (218 pk, vanaf 49.080 euro) overwegen? Tegelijk met de 5 Reeks trakteerde BMW gelijktijdig de technisch gerelateerde 6 Gran Turismo op een soortgelijke update, hetzij zonder enige plug-in hybride…

Conclusie

Hulde! De BMW 5 Reeks is blijkbaar zodanig sterk ingeburgerd bij de succesvolle salesmanagers onder ons dat een kleine update voldoende is om hem de komende jaren interessant te houden. Denk aan nieuwe lichtblokken, extra personalisatie/rijhulp en gadgets maar voornamelijk met het aangedikte plug-in hybride aanbod. Naast een 520e instapper en 545e topversie is er nu ook eindelijk een praktische 530e Touring. Desgewenst zelfs met xDrive vierwielaandrijving! Welke versie je ook neemt, door frequent te laden kan je genieten van een aangenaam/comfortabel rijgedrag en opmerkelijk lage verbruikscijfers. Toch als je het allemaal kan factureren bekostigen want voor zo goed als alle leuke nieuwigheden/features moet je opleggen.

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Frisse looks
+ Ruim
+ Rijdynamiek
+ Doordachte/vlotte plug-in hybride aandrijflijn
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Zéér zuinig (mits frequent opladen)
+ Fiscaal aantrekkelijk
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (50 km)
+ Comfort
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia, gadgets

? Beperkte (vooral kostelijke) meerwaarde xDrive in België

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Verhoogde koffervloer
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: BMW 530e Touring plug-in hybride 292 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!