Rijtest: BMW 5 Reeks M550d Touring (2019)De BMW M550d xDrive is met zijn dikke dieselmotor een vreemde bijt in het segment van de sportieve bolides, toch biedt de snelle Duitser een ongelooflijk – en desgewenst praktisch – totaalpakket.

Wie na hard werken een 518d, 520d of 525d Touring mag rijden van de baas heeft weinig tot niets te klagen, jammer genoeg ontbreekt er (momenteel) een fiscaal interessantere 530e Touring plug-in hybride in de BMW catalogus. Bovenaan het 5 Reeks gamma is er iets meer keuze met een M550i Berline topversie en daarboven de overtreffende M5 Berline met 600 pk of zelfs 625 pk (M5 Competition)!

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Wie op zoek is naar snelle prestaties in een praktische koetswerkvorm zal ietwat teleurgesteld terug komen van de BMW concessiehouder aangezien de M550i en M5 enkel als vierdeurs berline geleverd worden. Heel vreemd aangezien de directe concurrenten die interessante combinatie wél aanbieden.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Wel staat er een BMW M550d Touring in de BMW catalogus – onder de M Performance noemer – met de xDrive vierwielaandrijving. Eveneens voorzien van een resem M Sport badges, aluminium spiegelkappen/accenten, 19” lichtmetalen velgen, riante remschijven met blauwe grijpers én trapeziumvormige uitlaatmonden. Verdere personalisatie is uiteraard mogelijk volgens eigen smaak/budget, de testwagen doet het hier met knappe 20” velgen, Shadow Line en de Azuritschwarz tint uit de BMW Individual kleurboek.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Aan de buitenkant zal niemand snel zien dat je met een 5 Reeks Touring topversie op stap bent, binnenin blijft de M550d make-over ook relatief bescheiden. Been/hoofdruimte genoeg op de achterbank en in de koffer past er 570 tot 1.700 liter bagage.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

De afwerkingsgraad en gebruikte materialen zijn uiteraard van hoge kwaliteit met opnieuw de nodige ruimte voor personalisatie. Naast een digitale tellerpartij prijkt er ook een 10 inch infotainmentsysteem met moderne functionaliteit.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

De achterwielaangedreven 518d Touring instapper heeft een 2.0-liter viercilinder (150 pk) in het vooronder, de M550d Touring rekent op een zes-in-lijn dieselmotor met vier (!) turbo’s in combinatie met de 8-traps Steptronic sportautomaat en schakelpeddels. Goed voor 400 pk en maar liefst 760 Nm (191 g/km CO2 WLTP) waarmee de M550d bij de krachtigste dieselmotoren ter wereld hoort, jammer genoeg is het einde in zicht voor deze powerdiesel.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Praktische koetswerkvorm of niet, de M550d Touring xDrive doet de 0-100 sprint in 4,6 seconden en knalt vervolgens ongegeneerd verder richting de (begrensde) topsnelheid van 250 km/u. Bij de M550i en M5 swingt het verbruik snel de pan uit, in de M550d haalden we – zonder al te veel moeite te doen – een indrukwekkende 8,8 liter. In één ruk naar Zuid-Frankrijk zal moeilijk worden, wel geraak je ver (750+ km) dankzij de brandstoftank van 70 liter.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Rechtdoor knallen doet de BMW M550d met een ongeziene souplesse dankzij het enorme (monster)koppel, handige rijhulpmiddelen en perfecte symbiose tussen motorblok en transmissie, wanneer het traject wat uitdagender wordt dragen de meesturende achterwielen en feilloze wegligging bij tot een onvermoeibare rijbelevenis. De xDrive vierwielaandrijving focust op de achteras maar echt spannend wordt het nooit desondanks een scherpere Sport rijmodi en de veelbelovende M Performance type-aanduiding. Idem dito voor de soundtrack. Een M5 weet op dynamisch vlak duidelijk meer te begeesteren … maar die is enkel en alleen als berline.

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Vanaf 94.050 euro kan je een BMW M550d xDrive op de oprit parkeren, voor de M550d xDrive Touring wordt dat minstens 96.500 euro. Topmodel of niet, best voorzie je nog wat extra budget voor de (vele) leuke opties, personalisatie, gadgets, rijhulp, connectiviteit en dergelijke. Een identieke configuratie als hier vraagt ongeveer 115.000 euro. Een stevig bedrag dat in de buurt komt van een M5 Berline (in basisvorm)!

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

De nieuwe generatie Audi S6 Avant (367 pk, vanaf 81.080 euro) wisselde zijn krachtige benzinemotor in voor een 3.0-liter V6 TDI en komt daarmee mooi in het vaarwater van de BMW M550d. Bij Mercedes is er de E400d Break met een 340 pk sterke zes-in-lijn diesel (vanaf 75.000 euro). En dan is er ook nog de exclusieve Alpina D5 Touring (vanaf 76.000 euro).

Conclusie
Praktisch, relatief zuinig, comfortabel, hoogwaardig uitgerust en bijzonder potent, de BMW M550d xDrive Touring biedt een ongelooflijk totaalpakket. BMW bewijst hier perfect de business case van een krachtige dieseltopper maar kunnen we gezien de “verkeerde” brandstof wel écht spreken over een sportief/dynamisch/sensationeel M product? De fanboys zweren uiteraard bij benzine en volgen daarmee de rationale gedachtegang, een M550d rijder weet anderzijds (véél) beter. Misschien kan er met het vrijgekomen brandstofbudget wel een jonge 1-Reeks (F20) of M2 Coupé af wanneer de sportieve nood écht hoog zou worden.

Overzicht:
+ Subtiele sportieve vormgeving
+ Praktisch/functioneel
+ Heerlijk soepele/potente krachtbron
+ Vlotte automaat
+ Rijdynamiek
+ Comfortabel
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Gadgets, rijhulp, veiligheid, …

? Kan een diesel sportief zijn

– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack

Rijtest: BMW 5 Reeks M550d xDrive Touring G31 M Performance (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem