Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)Aldus BMW biedt de 545e Berline xDrive plug-in hybride zowel een dynamisch rijgedrag als (fiscaal) aantrekkelijke efficiëntie. Maar klopt die bewering ook?!

Begin 2021 werd de BMW 5 Reeks opgefrist, zowel de Berline als praktische(re) Touring koetswerkvorm. Échte nieuwigheden bleven uit, wel profiteerde de Vijf van nieuwe lichtblokken, extra personalisatie en méér rijhulp/veiligheid. Op motorisch vlak werd vooral het fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride gamma aangevuld met een 520e instapper en 530e Touring. De begeerlijke 545e xDrive plug-in hybride topversie blijft anderzijds enkel beschikbaar als vierdeurs berline.


Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

De vernieuwde BMW 545e herkennen is geen gemakkelijke opgave gezien de extra laadklep linksvoor kan ook op een 520e of 530e wijzen. Zelfs als topversie krijg je hier slechts 17” lichtmetalen velgen en een simpele Schwarz II metaalkleur mee.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Gelukkig staat er een riante personalisatiegids paraat met maximaal 20” lichtmetalen velgen, blauwe rembeugels, tientallen lakkleuren en een strak ogende M Sport pack. Hier zien we een Bernina Grey exemplaar blinken met hoogglanzende Shadow Line (lees: zwarte) accenten.

Hoogwaardig interieur … maar geen BMW 545e Touring

De vernieuwde 5 Reeks hanteert nog steeds een klassieke interieurlayout met digitale tellerpartij, hoogwaardig infotainmentsysteem en een riante head-up display. Voor wie het touchscreen niet wil bevuilen met vingerafdrukken staat er een intelligente spraakassistent paraat, diverse functies kan je ook bedienen via de handige iDrive controller, het multifunctioneel stuurwiel of de magische Gesture Controls. Die laatste is wel meer een party trick dan écht nuttig.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Zowel de materiaalkeuze als afwerking zijn hier de (holle marketings)term premium waardig. Het sportstuur, fluwelen tapijten en DAB speler behoren tot de basisuitrusting van de 545e, voor de Dakota Cognac lederen zetelbekleding, zetelverwarming voor+achter en LED sfeerverlichting moet je bijbetalen. Liefhebbers van het betere audiosysteem hebben – mits voldoende budget – zelfs keuze tussen een Harman/Kardon Surround Sound (464W) en Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (1.400W).

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Wegens de plaatsing van de batterijpack krimpt de koffer met 120 liter tot slechts 410 liter, die moeten ook allemaal door de smalle kofferopening zien te geraken. Wie de ruime achterbank neerklapt (40:20:40) kan het laadvolume gemakkelijk vergroten. Maar waarom BMW verzaakt de perfect ogende 545e Touring te commercialiseren is wederom koffiedik kijken!

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Befaamde zescilinder met EV ondersteuning

In tegenstelling tot de eerstgenoemde 520e en 530e PHEV collega’s rekent de 545e niet op een tweeliter viercilinder maar wél op BMW finest. Inderdaad, de befaamde en meermaals bekroonde drieliter zes-in-lijn benzinemotor! Alvast goed voor 286 pk / 450 Nm die aangevuld worden met een 109 pk / 265 Nm sterke elektromotor. Die zit in de 8-traps ZF automaat ingewerkt. Voor een optimale krachtontplooiing staat er hier altijd xDrive vierwielaandrijving paraat.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Uiteindelijk staat er een stevige 394 pk / 600 Nm paraat in de BMW 545e xDrive Berline! Voldoende om 0-100 stoplichtsprintjes te trekken in slechts 4,6 seconden en uiteindelijk pas bij 250 km/u de topsnelheid te bereiken. Niet slecht voor een 2.020 kg zware Duitser! Nog interessanter is de beperkte CO2 uitstoot van 37 à 51 g/km (afhankelijk van de configuratie) waardoor de 545e PHEV fiscaal gezien een pak interessanter is dan een 540i of M550i.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Laden!

Net zoals in de 7 Reeks rekent de 45e plug-in hybride aandrijflijn op een 12 kWh (11,1 kWh netto) batterij. Die moet zorgen voor een zuiver elektrisch rijbereik van 47 à 57 km (WLTP).

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Laden kan maximaal aan 3,6 kW (AC) waardoor je met een Wallbox op dik 3 uur moet rekenen voor een volle batterij. Aan een klassiek 230V stopcontact lukt het ook maar wel in 5 uur. Het ingebouwde navigatiesysteem weet nabijgelegen laadpalen staan en via de BMW app kan je vanop afstand het laden mee volgen.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Frequent de stekker inpluggen resulteert in een beperkt verbruik, wij doorkruisten België volledig en bleven toch onder de vijf liter. Enkel op de benzinemotor rijden zal vermoedelijk het verbruik verdubbelen en zo het rijbereik stevig beperken. De benzinetank is hier namelijk slechts 46 liter (ipv 68 liter) groot.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Met diverse hulpmiddelen wil deze BMW zo doordacht mogelijk omgaan met de beschikbare energie. In de Sport rijmodus werken beide krachtbronnen zoveel mogelijk samen, in Hybrid zoekt het systeem een mooi evenwicht (onder meer op basis van de navigatiegegevens) en in Electric rij je emissieloos. Toch wanneer de batterijcapaciteit het toelaat. Via Battery Control kan je een doelwaarde instellen waarna de benzinemotor als generator functioneert (lees: overuren draait). Minstens even slim zijn de automatische eDriving Zones in de grote Belgische steden waar de 545e volautomatisch op de EV rijmodus overschakelt!

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Rijgedrag BMW 545e plug-in hybride

In de 545e PHEV cruise je – met de nodige uitstraling – fluisterstil en in alle comfort doorheen de stad. Daarbuiten kan de onvermoeibare zescilinder zijn talenten volledig etaleren met een heerlijke (bijna verslavende) loopcurve als gevolg. In combinatie met het communicatieve (dikke) stuur en feilloze wegligging bespeuren we zelfs enig rijplezier! Het riante gewicht volledig maskeren zit er wel niet in waardoor je relatief snel zal terugvallen op de Comfort rijmodus.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Zo wordt deze fiscaal aantrekkelijke THE5 een aangename metgezel voor de kilometervreters onder ons. Deels met het riante gamma aan rijhulp, veiligheid en gadgets, denk aan adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, intelligente LED koplampen, parkeerhulp, automatische kofferklep, keyless entry met softclose, parkeerhulp, meesturende achteras, verwarmde/geventileerde zetels met massagefunctie en zelfs laserlichten. Ondanks enkele interessante samengestelde packs jagen deze (hebberige) extra’s wel de aankoopprijs de hoogte in.

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Prijzen en concurrentie

Want in ruil voor 75.800 euro krijg je enkel een 545e xDrive Berline in basisversie. In het geval van de testwagen kwam daar nog gemakkelijk 25.000 euro bij. Misschien volstaat zo’n 520e Berline (vanaf 58.200 euro) of 530e Berline (vanaf 63.150 euro) dan toch?! De populaire X5 xDrive45e PHEV heeft dezelfde aandrijflijn en start bij 82.400 euro maar is voorzien van een 22 kWh accupack en dus groter EV rijbereik!

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Nergens vinden we een soortgelijke zescilinder plug-in hybride in een zakelijke verpakking terug. Wel is er de Audi A6 50 TFSI e (299 pk, vanaf 64.890 euro) en vinden we bij Mercedes zowel een E300e (320 pk benzine, vanaf 67.397 euro) als E300de (306 pk diesel, vanaf 69.212 euro) terug! De stijlvolle Volvo S90 Recharge PHEV is stilletjes uit het aanbod geschrapt…

Conclusie

Doorheen de jaren heeft BMW haar zuinige, efficiënte en fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride technologie weten te perfectioneren. Daardoor volstaat zo’n 520e of 530e perfect, toch droomt de échte autoliefhebber van de 545e topper met diens romige zes-in-lijn. Zoals de marketingdienst verkondigd weet deze Duitser effectief sportiviteit met efficiëntie te verzoenen, toch verkozen we een rustige rijstijl waarbij het sterk aanwezige comfortgehalte de spreekwoordelijke kers op de taart is. Toch wanneer je niet te veel bagage wilt meesleuren want van een 545e xDrive Touring is geen sprake. Enigszins kapitaal krachtig zijn lijkt ook een must have om een aantrekkelijke 545e configuratie te kunnen maken.

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Frisse looks
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Vlotte prestaties
+ Heerlijke soundtrack
+ Zéér zuinig (mits frequent laden)
+ Rijdynamiek
+ Comfortabel
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuzes
+ Hedendaagse connectiviteit, veiligheid, gadgets en rijhulp

– Prijs/opties
– Niet als 545e Touring te verkrijgen

Rijtest: BMW 545e Berline plug-in hybride 394 pk PHEV G30 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!