Officieel: Mercedes E-Klasse Berline W214 (2023)De nieuwe Mercedes E-Klasse berline (W214) slaat een mooie brug tussen traditie en digitalisering. Uiteraard met de nodige plug-in hybrides!

Na een nieuwe C-Klasse (W206) en S-Klasse (W223) is de tijd nu rijp voor een nieuwe generatie E-Klasse (codenaam W214). Deze lijkt best “sterk” op zijn voorganger, wie goed kijkt zal wel de nodige verschillen opmerken. Zo prijken er (super) intelligente LED koplampen vooraan met nieuwe lichtsignatuur, achteraan zit er subtiel een (dubbele) ster in verwerkt. Grootste nieuwigheid is vorm van de grille die (ietwat) wijzigt op basis van het gekozen uitrustingsniveau. Desgewenst in een verlichte variant te verkrijgen!

Naast bijna ongewijzigde buitenafmetingen werd de wielbasis toch 20 mm groter wat positief moet zijn voor de (been)ruimte achterin. In de koffer past er 540 liter bagage. Uiteraard volgt er later een E-Klasse Break (S214) met nog wat extra laadvolume!

Bling bling interieursfeer

Binnenin trekt Das Haus volmondig de digitale kaart. Het doorlopende MBUX Superscreen intofainmentsysteem kennen we reeds uit de EQS en S-Klasse maar is hier in een nieuwe vorm aanwezig. Uiteraard met alle hedendaagse functionaliteit (al dan niet optioneel) maar toch zijn het de gimmicks die het hem doen. Of iemand er ook speciaal een nieuwe E-Klasse voor gaat kopen moet de toekomst uitwijzen maar je kan TikToks maken (dankzij een selfiecamera), Zoom calls houden, Angry Birds spelen (hallo 2023?) en de Energizing Coach sfeerthema’s koppelen aan je slim horloge. Met zo’n Apple Watch kan je de E-Klasse ook starten en/of de deuren openen. Een supercomputer moet alle datastromen mooi en vooral vlot begeleiden.

Beginnen doen we met de E200, E220d en vooral de E300e en E400e PHEV’s

Met de EQE heeft Mercedes eigenlijk alvast een future proof EV equivalent beschikbaar van de E-Klasse. In zijn nieuwste E-Klasse vorm is er toch keuze tussen de E200 (204 pk benzine) en E220d (197 pk diesel, optioneel met 4MATIC vierwielaandrijving) motorisaties. Deze krijgen allemaal 48V mild hybride ondersteuning mee net zoals een 9-traps automaat.

Bij de lancering omvat het Europese plug-in hybride aanbod de E300e (313 pk) en E400e (381 pk) varianten. Dankzij de 25,4 kWh batterijpack moet de E-Klasse PHEV 95 à 118 km ver geraken met een volle accu.

De nieuwe Mercedes E-Klasse legt de lat traditiegetrouw (zéér) hoog

Optioneel komt de nieuwe Mercedes E-Klasse met diverse hulpmiddelen. Dit zowel op vlak van veiligheid als ondersteuning tijdens het rijden. En parkeren uiteraard! Comfortabel wil deze statige Duitser ook graag zijn, daarvoor is hij gezegend met luchtvering en adaptieve dempers (Airmatic). Dankzij achterwielbesturing reageert de nieuwe E-Klasse bijzonder wendbaar en tegelijkertijd stabiel.

Tegen de zomer kan de E-Klasse bestellen, de eerste exemplaren worden tegen het jaareinde geleverd. Op Belgische prijzen is nog even wachten. Voorzie toch zeker 60.000 euro!