Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)Zal de riante Ford Edge SUV het met deze opfrisbeurt gaan maken in Europa?

Het succesverhaal van de SUV – in alle mogelijke geuren, kleuren én vormen – blijft ongeziene proporties aanhouden in Europa, toch heeft de Ford Edge het moeilijk om zijn stempel te drukken. Daarom komt de Amerikaanse autoconstructeur vrij snel (slechts 2 jaar na introductie) met een opfrisbeurt in de vorm van bijgeschaafde looks en extra technologie/veiligheid. Al is zit het verschil grotendeels in de nieuwe dieselmotor en automaat die een pak beter aansluiten bij onze markt.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Aan de buitenzijde bemerken we een grotere grille, hertekende motorkap en LED lichtblokken vooraan met optioneel LED dagrijverlichting terwijl de personalisatiegids aangevuld is met extra velgen (max 21”) en lakkleuren. De karakteriserende lichtstrook tussen de (eveneens vernieuwde) lichtblokken achteraan is er jammer genoeg niet meer bij. De vernieuwde Edge is – net zoals de rest van het Ford gamma – te verkrijgen in een Trend, Titanium, ST-Line en Vignale uitvoering met elk hun specifieke designkenmerken.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Ford voorziet hier een anders indeelde middenconsole met draaiknop voor de automaat en elektronische parkeerrem, op die manier komt er plaats vrij voor een draadloze inductielader én grotere bekerhouders! Het digitale instrumentarium is eveneens nieuw met personaliseerbare inhoud. Aan comfortgadgets geen gebrek met ondermeer het hightech 8” SYNC3 infotainmentsysteem (inclusief Apple CarPlay / Android Auto), WiFi hotspot, reusachtig (!) panoramisch glazen dak, 1.000 Watt B&O Play audiosysteem met 12 luidsprekers, verwarmbaar stuurwiel, verwarmbaar/geventileerde stoelen en verwarmbare achterbank. Qua materiaalmix zit de Edge wel niet op het niveau van bijvoorbeeld een Fiesta of Focus.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

De stevige buitenafmetingen (4m82 x 1,92m x 1,74m) van de Ford Edge genereren een riante binnenruimte, opmerkelijk genoeg is hier geen 7-zits configuratie mogelijk. Daardoor valt de kofferruimte wel genereus uit met minimaal 800 liter, met de achterbank plat kan je zonder veel problemen de Ikea plunderen. Toch ter waarde van 1.847 liter bagage en anders kan je nog 2.000 kg trekken.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Ford levert de vernieuwde Edge enkel nog met de 2.0-liter EcoBlue dieselmotor die we ook al zagen in de Focus ST, Ranger en Ranger Raptor. Hier te verkrijgen met 150 pk / 400 Nm (FWD), 190 pk / 400 Nm (AWD) of 238 pk / 500 Nm (AWD) waarbij enkel de 190 pk uitvoering te combineren valt met een manuele zesbak. De anderen doen beroep op een gloednieuwe 8-traps automaat. Het Intelligent All-Wheel Drive systeem zorgt voor een optimale grip en kan zich zelfs beperken tot het aandrijven van twee wielen waardoor zo het verbruikt teruggedrongen wordt. Voor onze Amerikaanse vrienden is er een volwaardige Edge ST met 2.7-liter V6 benzinemotor (335 pk).

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Prestatiecijfers zijn bij een dergelijke kolos minder dan belang, toch vermelden we dat de Ford Edge ongeveer 10 seconden nodig heeft om de 0-100 km sprint te voltooien en ergens nabij 200 km/u zit je aan de topsnelheid. Interessanter is misschien de CO2 uitstoot van minimaal 153 g/km als je kiest voor de instapversie.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Vergeet best de sterke rijdynamiek en levendigheid van een Fiesta of Focus wanneer je zou kiezen voor de Edge die het niet zo voor sportiviteit heeft. En desondanks inspanningen om het geluid (NVH) te dempen laat de viercilinder zijn dieselsoundtrack duidelijk horen onder belasting. De 8-traps automaat doet zijn werk wel voortreffelijk – bij een rustige rijstijl – en is steeds bij de les, verbruikscijfers konden we nog niet verifiëren maar ook hier zou er een merkbaar verschil moeten zijn.

Kiezen voor de blitse ST-Line met standaard 20” lichtmetalen velgen en een sportief afgestelde ophanging fnuikt het comfort ietwat. Opteren voor de knappe Vignale uitvoering lijkt dus de betere keuze gezien de focus op luxe, comfort en een hoogwaardige afwerking. In- en uit parkeren gaat (in alle mogelijke posities) nu gemakkelijk dan ooit met de Active Park Assist maar een échte stadswagen zal de Edge nooit worden met zijn riante afmetingen en immense draaicirkel.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Anno 2019 is een facelift is niet compleet zonder de nodige nieuwkomers op vlak van veiligheid en rijhulp. In het geval van de Edge introduceert Ford ondermeer Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist en Adaptive Cruise Control met Stop&Go en Lane Centring Assist waarmee ongevallen in de meeste gevallen vermeden worden.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

De vernieuwde Ford Edge is de jouwe vanaf 44.650 euro (Trend 2.0 190 pk AWD MT6) en dat loopt op tot 58.150 euro (Vignale 2.0 238 pk AWD AT8). Vervolgens kan je het geheel nog aandikken met interessante packs, personalisatie en handige accessoires.

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

In het segment van de full size SUV draait het voornamelijk om de premium Duitsers (lees: Audi Q5/Q7, Mercedes GLC/GLE en BMW X3/X5) terwijl de Volvo XC60/XC90 en Jaguar F-Pace ook hun marktaandeel opeisen. Ford vecht met de Edge dus om kruimels tegen de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Renault Koleos, Nissan X-Trail en Jeep (Grand) Cherokee.

Conclusie
Met de Edge SUV slaagt Ford er maar niet in om de Europese consument te overtuigen. Het ligt zeker niet aan de riante binnenruimte, stoere vormgeving, comfortabel weggedrag (in combinatie met een rustige rijstijl) en correcte prijzen, qua afwerking en merkimago moet de Edge het overduidelijk afleggen tegen de premium concurrenten. Met een snelle opfrisbeurt probeert Ford nogmaals de Edge te lanceren met een nieuwe dieselmotor, aangename automaat en extra rijhulpmiddelen. Indien dat opnieuw op een sisser uitdraait zullen de populaire Kuga – en veelbelovende Explorer plug-in hybride – het vermoedelijk snel overnemen!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Riante binnenruimte
+ Comfortabel weggedrag
+ Aangename combinatie dieselmotor + automaat

– Stevige prijs
– Moeilijk segment
– Stevig formaat / draaicirkel
– 20” velgen (ST Line) fnuiken het comfort

Rijtest: Ford Edge 2.0 TDCi 190 pk facelift (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...