Rijtest: Ford EDGE 2.0 TDCi 180 pk

rijtest-ford-edge-headerEen Amerikaan op Europese leest: de EDGE is de laatste toevoeging aan Ford’s SUV-gamma.

Op drie jaar tijd is de SUV-verkoop van Ford verdrievoudigd. De bij ons welbekende Kuga wordt meer dan ooit gekocht en de onlangs geïntroduceerde EcoSport dikt de verkoopcijfers nog verder aan. Alleen bovenaan het SUV-gamma was er nog plaats, een leemte die Ford nu invult met de EDGE. Een Amerikaan die aan de overzijde van de grote plas eigenlijk al bezig is aan zijn tweede generatie, maar nu ook klaargestoomd werd om het Europese vasteland aan te vallen. Fine-tuning van het chassis in Lommel en een dieselmotor in twee versies moeten de mastodont ook hier aantrekkelijk maken.


rijtest-ford-edge-12

Met een lengte van net geen 5 meter, een breedte van ruim 2 meter en een leeggewicht van om en bij de twee ton is die uitspraak geen overschatting. Naar Amerikaanse normen is het misschien nog een meevaller, maar in onze Europese parkeergarages zijn de geïnstalleerde camera’s en sensoren geen overbodige luxe. Al ziet de EDGE er desondanks best atletisch uit met zijn brede en gespierde look. Vooraan wordt hij gekenmerkt door het enorme trapeziumvormige radiatorrooster met in verhouding slanke koplampen en U-vormige LED dagrijlichten, achteraan is de over de volledige breedte doorlopende rode LED-strip karakteriserend. De EDGE is verkrijgbaar in dertien kleuren en heeft standaard schoeisel van maar liefst 19-inch groot.

rijtest-ford-edge-19

De aanzienlijke buitenafmetingen vertalen zich binnenin tot zeeën van ruimte. Naast de toonaangevende hoofdruimte en schouderbreedte achteraan die zelfs een Audi Q7 voorbijsteken, is er ook vooraan plaats voor een maatje meer. Bergvakken kom je niet tekort en de bekerhouders zijn configureerbaar naar Europese of Amerikaanse lusten. De afwerking is dik OK. De EDGE is verder geen zevenzitter, maar biedt met een bagagevolume van 602 liter of zelfs 1.847 liter met de achterbank plat een voorbeeldige IKEA-capaciteit. Daarnaast is de zithoogte bijna 50 millimeter hoger dan bij de Ford S-Max, een kwaliteit die het vrouwelijke cliënteel wel weet te appreciëren.

rijtest-ford-edge-20

Aan veiligheidsbevorderende technologieën is er bij de EDGE echter ook geen gebrek. Emergency Assistance, Pre-Collision Assist, Cross Traffic Alert, dodehoekwaarschuwing en Lane Keeping Alert zijn maar een greep uit het aanbod. Het SYNC-multimediasysteem kennen we al uit de andere modellen van het gamma, ondertussen reeds in derde versie. Parkeren kan verder optioneel zowel haaks als parallel semi-automatisch en naast sensoren vermijden camera’s zowel voor- als achteraan dat je de afmetingen van je geliefde SUV niet onderschat. Al is het niet de zetelverwarming/koeling voor- EN achteraan, de stuurverwarming of de adaptieve cruise control die de EDGE uniek maken, maar wel de toonaangevende stilte die je normaal alleen in de S-Klasse’s van deze wereld terugvindt. Naast het reduceren van geluiden aan de bron en een allesbehalve zuinige isolatie een verdienste van geavanceerde Active Noise Control. Drie microfoons doorheen het interieur vangen storende geluiden op die door een supersnelle computer worden geïnterpreteerd, waarna het audiosysteem deze met tegengestelde geluidsgolven neutraliseert.

rijtest-ford-edge-7

Comfort en rust is ook de rode draad door het rijgedrag. De op het platform van de Mondeo en S-Max geïnstalleerde EDGE mag bochten dan wel probleemloos verteren, de passieve set-up van veren en dempers slagen er nooit in de twee ton volledig weg te cijferen. Koetswerkbewegingen blijven weliswaar mooi onder controle en het adaptieve stuur past de verhouding tussen de stuurinrichting en de wielen voortreffelijk aan. Bochtencombinaties aanvallen is dus geen straf, maar bij rustig highway-cruisen komt de EDGE het best tot zijn recht.

rijtest-ford-edge-1

Ook motorisch, want de 2.0-liter TDCi mag in basisuitvoering dan wel 180 pk en 400 Nm trekkracht leveren, de zelfontbrander slaagt er niet in veel leven in de brouwerij te brengen. Op papier duurt de sprint van 0-100 km/u 9,9 seconden, gevoelsmatig lijkt het rubber eerder aan het asfalt gekleefd. Al kan de Powershift automaat volgens ons wonderen doen, want het is vooral de manuele zesbak die roet in het eten gooit. Bij elke gangwissel lijkt de aandrijflijn 3 seconden losgekoppeld en om in te halen moet je al snel een verzet terug. Hoe dan ook, als je van plan bent om met rijke kroost op reis te vertrekken zoek je ook meteen best wat extra overschot bij de bi-turbo versie met 210 pk. En qua verbruik brengen we graag wat realisme: 5,8 l/100 km op papier is in de echte wereld snel 7,5 tot 8 l/100 km.

rijtest-ford-edge-3

Al zal je ook best de spaarrekening even nagaan, want de Ford EDGE is allesbehalve een koopje. Prijzen beginnen immers pas vanaf 42.900 euro en die prijs dikt desgewenst optieloos al aan tot 52.300 euro voor de Vignale topversie. Er is ook een Trend, Titanium en Sport-uitvoering. De EDGE kan zich wel verdedigen met een uitgebreide standaadruitrusting: vierwielaandrijving, een dubbele automatische airco, een achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare buitenspiegels, Bluetooth en 19-inch aluminium velgen zijn maar een kleine opsomming uit de lijst.

Ford Edge, Scotland. July 2016 Photo James Lipman / jameslipman.com

Conclusie

Met de EDGE is er in de Ford-catalogus nu voor elke SUV-liefhebber wat wils. De laatste toevoeging heeft duidelijk Amerikaanse roots, maar kan zich dankzij een Europese afstelling ook hier probleemloos laten gelden. Echt dynamisch wordt de EDGE vanwege zijn afmetingen en gewicht nooit, maar het Ford DNA blijft aanwezig en qua rijcomfort blinkt hij uit. Al is zijn grootste verdienste misschien wel het ruime en vooral muisstille interieur. Qua motor zouden we meteen voor de bi-turbo gaan met 210 pk en automaat, de instapversie met enkele turbo heeft weinig overschot. En de handbak laat aardig wat steken vallen…

Overzicht
+ Rij- en geluidscomfort
+ Uitgebreide standaarduitrusting
+ Ruimte binnenin

– Prestaties 2.0 TDCi 180 pk
– Manuele zesbak
– Leeggewicht

rijtest-ford-edge-2

Tekst: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...