Is de Vignale de meest luxueuze versie van de Ford Fiesta, dan is de Active de meest avontuurlijke.

De Ford Fiesta ST kennen we al eventjes. Dat is de meest sportieve Fiesta en voor sommigen zelfs de leukste kleine hot hatch die er is. Maar naast de ST-uitvoering heeft Ford het gamma van de zevende generatie Fiesta verder aangevuld met een luxueuze Vignale en een avontuurlijke Active. Die moet in het huidige SUV-tijdperk extra crossover zieltjes winnen voor Ford’s klassieker. Of hij echter zó verschillend is, dat gaan we na in een rijtest achter het stuur van de Fiesta Active 1.0 EcoBoost. Met 140 pk bovendien de meest krachtige Active in de catalogus.


Op het eerste zicht is de Fiesta Active niets anders dan een crossover versie van de elegante klassieker. Een robuustere interpretatie die zich kenmerkt door donkere sierlijsten, een exclusief honingraatpatroon voor het radiatorrooster en dynamische, C-vormige bumperuitsparingen. Natuurlijk staat de Active ook iets hoger op zijn poten (+18 mm) en kreeg hij een iets breder spoor (+10 mm). Achteraan werd de bumper bijgeschaafd en zijn er LED-achterlichten beschikbaar. De standaard specifieke 17-inch lichtmetalen velgen werken het geheel af. In totaliteit oogt de Active zo indrukwekkender en boezemt hij meer vertrouwen in om ruwer terrein aan te vallen.

Al blijft dat natuurlijk hetzelfde als een oorlogsgevecht ingaan met een keukenmes. De Fiesta Active heeft immers geen vierwielaandrijving en wordt standaard geleverd op doodnormale zomerbanden. All-season banden staan in de optielijst, maar zullen natuurlijk geen wereld van verschil maken. Naast de extra 18 mm bodemvrijheid beschikt de Active wel over een ‘Slippery’-rijmodus die het ESC en de tractiecontrole afstelt om wielspin in rechte lijn te reduceren. Als het ware een hulplijn bij rijden over gladde ondergronden zoals sneeuw en ijs. Ware het niet dat deze programmatie ook gewoon zou kunnen passen in de rijmodi van elke andere Fiesta.

Een echte terreinkoning zal de Fiesta Active dus nooit worden, maar dat zullen ze bij Ford ook nooit bedoeld hebben. Extra comfort wordt wel voorzien door de specifieke afstelling die de ingenieurs verzorgden en een nieuwe hydraulische veerdemper om schokken van hobbels en putten op ruwe ondergrond op te vangen. Rijden met de Fiesta Active voelt dus meer gefilterd aan dan we gewoon zijn. Ook voel je dat de wagen iets sneller gaat leunen en dansen vanwege de hogere pose. Het blijft leuk sturen, maar je medepassagiers zullen enkele links-rechts bochtencombinaties iets minder goed verteren.

Ga je echt te ver, dan zal het een geruststelling zijn dat het interieur van de Fiesta Active met zijn hoogwaardige materialen perfect opgewassen is tegen modderige laarzen, zanderige strandhanddoeken, doorweekte en zelfs zieke passagiers. De zetelmaterialen en tapijten werden immers uitvoerig getest in het materialenlabo van Ford in Dunton. Daarnaast beschikt de Fiesta Active (voornamelijk optioneel) over een compleet gamma geavanceerde rijhulpmiddelen: Pre-Collision Assist, Cross Traffic Alert, Driver Alert, Lane Keeping Aid, Adaptieve Cruise Control, Auto High Beam en ga zo maar door. Goed zittende sportzetels en het SYNC3 multimediasysteem (6,5-inch) behoren tot de standaarduitrusting. In de koffer past met 5 zetels rechtop een bagagevolume van 311 liter.

De 1.0-liter EcoBoost driecilinder is tot slot een oude bekende. In onze testvariant met 140 pk en 180 Nm een vrij vlotte combinatie, maar we vrezen ervoor dat de instapversie met 85 pk ietwat harkend voor de dag komt. Zelfs bij de topper moet je vanwege de lange verhoudingen immers ver in de toeren doorgaan om leven in de brouwerij te brengen. Desalniettemin blijft een sprint van 0-100 km/u in 9,4 seconden een respectabel resultaat. Het verbruik bedraagt op papier 5,2 l/100 km, de realiteit zat daar met een gemiddeld testverbruik van 6 l/100 km ook niet ver vanaf.

Natuurlijk zit de Fiesta Active ook prijsmatig iets steviger in het zadel en is er keuze uit 3 uitvoeringsniveaus. De Active 1 begint bij 19.000 euro, wat zo’n 1.700 euro meer is dan een Fiesta Trend met eenzelfde 1.0-liter EcoBoost (100 pk). De Active 2 vanaf 19.800 euro lijkt ons de meest interessante vanwege de uitgebreide meeruitrusting: Cruise Control, LED-dagrijlichten en LED achterlichten, een B&O geluidssysteem en nog wat meer. De basisprijs van onze Active 2 met 140 pk bedroeg 22.750 euro en kreeg nog een upgrade van o.a. een (speciaal) metaalkleur (€525), panoramisch dak (€900), Quickclear voorruitontdooiing (€200) en upgrade van het multimediascherm naar 8-inch inclusief navigatie (€700).

Conclusie
De Ford Fiesta Active staat 18 mm hoger op zijn poten en houdt er een unieke styling op na, maar is – zoals iedereen op voorhand vermoedelijk al wist – niet gewapend voor echt ruw terrein. Natuurlijk zorgt een verhoogde rijhoogte op zich al bij velen voor extra gemoedsrust en de specifieke ophanging brengt ook extra comfort. De 1.0-liter EcoBoost met 140 pk is vlot, maar mocht als topversie noch een tikkeltje vlotter. Voornamelijk de lange verhoudingen van de manuele zesbak doen hem de das om. Tot slot beschikt de Fiesta Active over een uitgebreide standaarduitrusting en zijn er vele extra’s beschikbaar. De meerprijs ten opzichte van de standaard Fiesta blijft bovendien beperkt, wat hem dus zeker het overwegen waard maakt. Het oog wil immers ook wat!

Overzicht
+ 18 mm hoger / 10 mm breder spoor
+ Onderscheidende styling
+ Comfortabel

+/- Rijdt nog steeds tof, maar danst iets meer

– Lange overbrenging manuele zesbak
– Geen echte terreincapaciteiten

Tekst: Tim De Baets