Officieel: Toyota Highlander SUV (2021)Toyota verrijkt haar SUV assortiment met de Highland zevenzitter.

Het SUV gamma van Toyota omvat momenteel de (kersverse!) Yaris Cross, opgefriste C-HR en nieuwe RAV4, begin 2021 zal de Highlander daarboven plaatsnemen. In andere regio’s gaat deze stoere Japanner al mee sinds 2000, de vierde generatie (uit 2019) maakt binnenkort voor het eerst zijn Europese opwachting.

De net geen vijf meter lange Highlander staat op het GA-K platform dat ze ook gebruiken voor de RAV4. Grootste verschil is de zevenzits layout en de verschuifbare achterbank (18 cm) waardoor de toegang tot de 3e zetelrij “gemakkelijk” zou moeten zijn. De koffer slikt 658 liter tot 1.909 liter bagage.

Toyota zal hier enkel de 244 pk sterke Highlander Hybrid commercialiseren die rekent op een 2,5-liter Atkinson-benzinemotor en een elektromotor op de voor- en achteras (= vierwielaandrijving!), de nikkel-metaal accupack zit mooi ingewerkt onder de achterbank. Met een normverbruik van 6,6 liter benzine per 100 km en 146 g/km CO2 (WLTP) maakt hij alvast indruk, daarboven mag hij ook tot 2.000 kg trekken.

De Toyota Highlander komt met een royale basisuitrusting zoals ondermeer een 20” lichtmetalen velgen, 12,3″ infotainmentsysteem (met Apple CarPlay en Android Auto), een head-up display, draadloze telefoon oplader, stoelventilatie en een digitale achteruitkijkspiegel. Het Toyota Safety Sense veiligheidspakket omvat een Pre-Collision System (PCS) met actieve stuurbekrachtiging om botsingen te vermijden, met voetgangersdetectie, Full Range Adaptive Cruise Control (ACC) met Road Sign Assist (RSA), Lane Tracing Assist (LTA), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA).

Een Belgische vanafprijs is nog niet beschikbaar, we hebben wel een lichtblauw vermoeden dat deze Highlander goedkoper zal uitvallen dan een BMW X7, Mercedes GLS of Range Rover.