Rijtest: Ford Focus EcoBoost

Rijtest - Ford Focus MY2014 - Header
De nieuwe Ford Focus is zuiniger en oogt een haar scherper, maar vooral het interieur onderging een ware metamorfose.

Nadat de Ford Escort het pad decennialang had voorgeleid, zag de allereerste Focus het levenslicht in 1998. De eerste behoort tot de top 10 meest verkochte auto’s allertijden, maar ook zijn opvolger is met meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren goed op weg. De Focus wordt ondertussen in meer dan 140 landen verkocht en op 4 verschillende contenten gebouwd, van China en Vietnam tot in Duitsland en terug over de grote blauwe plas tot in Verenigde Staten. Aan bekendheid en resultaten dus geen gebrek, maar elk succes heeft zo nu en dan brandstof nodig om het vuur terug aan te wakkeren. Daarom komt Ford met een deugddoende facelift. Niet zozeer het uiterlijk veranderde radicaal, maar vooral het interieur onderging een geslaagde metamorfose en onderhuids werd het wereldproduct verder geoptimaliseerd.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk07

Toch zijn er ook buitenaf enkele verschillen op te merken. Zo kreeg de facelift het trapeziumvormige familiegezicht en werd de motorkap hertekend. Ook de koplampen werden slanker, terwijl het vooral de achterste lichtblokken zijn die een serieuze factor kleiner werden. De achterklep werd tot slot ook anders ingedeeld, zodat de Focus nog iets robuuster voor de dag komt. Maar het grootste esthetische verschil is zoals eerder gezegd binnenin te vinden. Ford luisterde naar onze smeekbeden, want zowel de warrige middenconsole als het miniscule schermpje werden aangepakt. Het interieur van de nieuwe Focus oogt modern en clean met (optioneel) een knap 8-inch aanraakkleurenscherm in hoge resolutie. Vergelijkbaar met de boordcomputer worden in de hoofdweergave multimedia, navigatie, telefoon en klimaatcontrole mooi in 4 vakken weergegeven. Het geheel oogt overzichtelijk en de interface is heel wat intuïtiever. Ook de navigatie is dubbel zo goed en krijgt als primeur een opgedeeld scherm met duidelijkere kruispuntenweergave. Verder werden de knopjes op het stuur hoogwaardiger en intuïtiever, is de nieuwe verschuifbare armsteun comfortabeler en werd de geluidsisolatie verder geoptimaliseerd. Ford laat haar klanten duidelijk niet ongehoord.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk12

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk13

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk14Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk15

Maar je Ford zelf luistert ook nog beter naar jou, want voor het nieuwe SYNC 2 connectiviteitssysteem is “ik heb honger” zeggen voldoende om een lijst met restaurants in de buurt te zien. De spraaktechnologie werkt voortreffelijk, maar het is slechts een van de vele technologieën waarmee deze wereldauto is uit te rusten. Active Park Assist voor automatisch evenwijdig parkeren was er al, maar nu lukt hetzelfde bij dwars parkeren dankzij Perpendicular Parking. Je hoeft je ook niet langer zorgen te maken over terug wegrijden uit dat nauwe parkeerplekje, want nu helpt Park-Out Assist je zonder blutsen terug op weg. Active City Stop werd geoptimaliseerd en de dodehoekwaarschuwing reikt tot 40 meter ver, adaptieve cruise control en nieuwe bi-xenon koplampen zorgen voor extra comfort. Vertrouw je zoonlief of dochter nog niet volledig, dan kan je dankzij de MyKey-technologie nu ook in de Focus de topsnelheid en het maximum volume van de audio-instalatie inperken. Worden de veiligheidsgordels niet gebruikt, dan kan de motor zelfs volledig worden uitgeschakeld. Geniaal en toch zo simpel is tot slot nog de unieke deurrandbescherming die deurschade bij het uitstappen voorkomt door de beschermende rubberflap die bij het openen van de deur tevoorschijn komt. Alle fabrikanten zouden deze uitvinding gerust mogen implementeren…

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk05

Onder de motorkap vonden we een oude bekende: de 1.0-liter EcoBoost benzinemotor met een vermogen van 125 pk en koppel van 170 Nm. Voldoende om vlot mee te gaan met het verkeer en de sprint van 0-100 km/u af te werken in 11 seconden, maar ook om een CO2-uitstoot van amper 108 g/km neer te zetten en onder impuls van onze rechtervoet niet meer dan 5,8 liter brandstof per 100 kilometer te verbruiken. De verhoudingen van de transmissie zijn wel wat lang, maar uitgenomen voor inhaalbewegingen op de snelweg heb je daar weinig last van. Mag het toch nog iets pittiger, dan is er de nieuwe 1.5-liter EcoBoost die de grotere 1.6 met pensioen stuurt, beschikbaar met 150 of 182 pk. Aan dieselzijde is er ook nieuw bloed, want de 1.6-liter TDCi werd vervangen door een 1.5-liter met 120 pk. Tot slot is er ook nog een 2.0-liter met 150 pk en zijn er voor de echte sportievelingen een ST en nu ook een ST-diesel.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk09

Het rijgedrag zelf is al bij de kleine EcoBoost vrij sportief, want de Focus blinkt nog steeds uit met een indrukwekkend chassis. De Ford ingenieurs zagen echter nog verdere optimalisaties in de geometrie van de ophanging, de laterale stijfheid van de ophangingslagers en een andere afstelling van de schokdempers, al is het verschil nauwelijks merkbaar. Wel lijkt er wat geknutseld aan de elektrische stuurbekrachtiging die nu ‘Enhanced Transitional Stability’ bevat om elk verlies van tractie te voorspellen no voor het gebeurt. Wij merkten vooral een iets afstandelijkere en meer digitale beleving, wat we enigszins toch betreuren.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk06

De Ford Focus blijft tot slot prijs/kwaliteit gezien een uitstekend product. Vanaf 16.500 euro heb je er een, voor de 1.0-liter EcoBoost vraagt Ford minstens 19.400 euro (100 pk). In België zal weliswaar de nieuwe 1.5-liter diesel met 95 pk (98g CO2) of 120 pk (98 g CO2) het meest verkocht worden. Deze kost in Trend-uitvoering respectievelijk 20.900 en 21.900 euro. Natuurlijk kent het C-segment vele concurrenten: de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Peugeot 308, Seat Leon, Mazda3, Hyundai i30 en Kia Cee’d zijn maar een greep uit het aanbod. Dankzij hun hogere restwaarde vissen de BMW 1-Reeks, Audi A3 en Mercedes A-Klasse ook nog eens veel verkopen op de lease-markt weg.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk03

Conclusie

De nieuwe Ford Focus is nog steeds een rots in de branding, een vierwieler waarmee je nooit verkeerd kan doen en waarbij je altijd kan rekenen op een uitstekende prijs/kwaliteit. Gelukkig moeten klanten nu ook geen vrede meer nemen met een hopeloos gedateerd interieur, want de nieuwe Focus is terug volledig up-to-date. Minder knopjes en ergonomischer, esthetischer en met zijn nieuwe grote display ook technologischer. Het is de meest merkbare en meest geapprecieerde wijziging aan dit volumemodel. Verder werd echter ook nog het exterieur wat opgefrist, werden enkele krachtbronnen vervangen door efficiëntere nieuwkomers en kreeg het alom geprezen chassis nog verdere optimalisaties. De Focus staat opnieuw heel sterk om zijn vele concurrenten in het C-segment af te weren.

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk02

Overzicht

+ Interieur is eindelijk terug mee met de tijd
+ Zuinige en vlotte 1.0 EcoBoost
+ Verbeterd comfort en geoptimaliseerde geluidsdichting
+ Uitstekend chassis
– Iets digitalere sturing

Rijtest - Ford Focus Facelift - Ecoboost 125 pk01

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ford Europe

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...