Nieuwe BMW 1-Reeks LCI Facelift 2015
Enkele cosmetische ingrepen en een reeks nieuwe motorisaties bezorgen de BMW 1-Reeks een geslaagde facelift.

Officieel is hij nog niet te zien op het Autosalon van Brussel, maar officieus is hij wel achter de schermen terug te vinden. BMW houdt de première van de BMW 1-Reeks LCI voor het Autosalon van Genève, dus enkel (heel) goede klanten zullen hem vandaag al in levende lijve kunnen ontmoeten. En terwijl de facelifts bij vele merken tegenwoordig niets meer inhouden dan een andere bumper en set koplampen, zijn die lichtblokken bij deze nieuwkomer zo verschillend dat ze de wagen een totaal ander uitzicht bezorgen.

Vooraan kreeg de 1-Reeks zoals verwacht de lichtunits die meer aansluiten bij de 2-Reeks Coupé, komaf makend met de lompe exemplaren van weleer. LED dagrijlichten zijn vanaf nu standaard, wat in de optielijst plaats ruimde voor full LED koplampen. Langszij merk je meteen op dat ook de wielkasten een beetje werden uitgeklopt, waardoor de wagen zeker langs achteraan een stuk breder lijkt. Achteraan komt de volledige verrassing, want daar zorgen de tweedelige L-vormige lichten voor een kontje als de 2-Reeks Active Tourer. Dat wordt wel even wennen…

Binnenin blijven de wijzigingen een stuk beperkter, maar nieuw is het 6,5-inch display en een hele reeks bekledingen. Wie nog wat geld opzij liggen heeft, kan ook opteren voor de Navi Pro met zelfs een 8,8-inch multimediascherm. Verder werden de knopjes afgewerkt met iets meer chroom en vind je hier en daar wat extra pianolak. Terwijl de sfeerverlichting vroeger ofwel wit ofwel oranje was, gaat deze nu gepaard met de klok: oranje in nachtmodus, wit in dagmodus. Een automatische airco is standaard.

Ook onder de motorkap werden heel wat wijzigingen doorgevoerd en vinden we ook driecilinders terug. De 116i krijgt de 1.5-liter uit de MINI Cooper en levert 109 pk en 180 Nm, aan dieselzijde zorgt dezelfde slaginhoud voor 116 pk en 270 Nm in de 116d of 116d Efficient Dynamics Edition. Natuurlijk zijn er ook nog heel wat viercilinders aanwezig met aan benzinezijde keuze tot de 125i met 218 pk en aan dieselzijde de 118d 2.0-liter met 150 pk, de 120d met 190 pk of de 125d met maar liefst 224 pk. Standaard gebeurt de aandrijving (gelukkig) nog even op de achterwielen, maar xDrive vierwielaandrijving is ook te verkrijgen op enkele versies.

Topper blijft weliswaar de M135i / M135i xDrive die voor de LCI-gelegenheid een kleine boost kreeg tot 326 pk. Met pure achterwielaandrijving sprint je van 0-100 km/u in 5,1 seconden, terwijl de xDrive met automaat het klusje klaart in 4,7 seconden. De topsnelheid blijft gelimiteerd op 250 km/u.