Rijtest Volkswagen Golf VII
De nieuwe Volkswagen Golf is een hoop strakker, tot 100 kg lichter en tot 23% zuiniger geworden.

Sommigen zweren bij de Ford Focus als referentie in het C-segment, anderen zien die eer voorbehouden aan de Volkswagen Golf. En al klopte de Focus de Golf zowel in 2011 en 2012 qua verkoopsaantallen wereldwijd, de laatste van de twee was zonder twijfel de eerste ten strijdtoneel. In 1974 rolde reeds de eerste Golf reeds van de band, de Focus pas in 1998. En de Ford Escort dan? Wel, die lijkt eerder een neefje dan de voorvader. In tegenstelling tot Ford is Volkswagen ook al zo’n 40 jaar trouw aan de naamgeving en kan je zelfs als leek de familieband tussen elke generatie probleemloos leggen. De Golf 7 zet die evolutie esthetisch gestaag verder en als we ons mogen baseren op het aantal exemplaren dat we nu reeds overal zien ontspruiten, lijkt het volk dit wel te smaken. Ook wij gingen op stap met de nieuwe Golf en merkten al snel dat de wijzigingen verder reiken dan het oog kan zien.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Rijtest Volkswagen Golf VIIRijtest Volkswagen Golf VII

Want zoveel verschillen ziet het oog eigenlijk niet. Tussen generaties 5, 6 en 7 zijn de veranderingen zo klein gebleven dat we vermoeden dat er in Wolfsburg geen designers meer aan te pas komen. Op pensioen gestuurd en door de Duitsers vervangen door een computeralgoritme dat aan de hand van enkele parameters het design kant-en-klaar bepaalt. Al werkt het nog zo slecht niet, want de Golf 7 ziet er een stuk frisser uit dan zijn voorganger. De bolle vormen werden strak gestreken en het saaie karakter maakt plaats voor een sportieve spirit. We krijgen de typische C-stijlen, de lange daklijn en karakteristieke horizontale elementen vooraan en achteraan, maar de Golf ziet er zelfzekerder uit dan ooit. De voorste wielen schoven 43 mm vooruit, waarmee de voorste overhang korter werd, de motorkap langer lijkt en het passagierscompartiment naar achteren verschuift. Ook werd de Golf met een totale voertuiglengte van 4.255 mm ietsje langer, met 1.799 mm exclusief spiegels ietsje breder en kreeg de wagen een 60 mm lagere daklijn. Hetzelfde DNA, maar duidelijk een stuk sportievere proporties.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Rijtest Volkswagen Golf VIIRijtest Volkswagen Golf VII

Dankzij die toegenomen afmetingen krijgen de achterste passagiers, ondanks de lagere daklijn, extra been- en schouderruimte en groeide de koffer met 30 liter tot een totaal bagagevolume van 380 liter. Maar de Golf VII verslaat de Ford Focus binnenin niet enkel daarmee, ook de afwerkingskwaliteit geeft de Ford duidelijk het nakijken. Van het knap ingedeelde driespaaks stuur over de moderne inlegplaatjes op het dashboard en de deuren tot zelfs het gevoel dat je in de vingers krijgt bij het verdraaien van de airco-knop; alles zit oerdegelijk in elkaar. En dan hebben we nog niet gesproken over het enorme scherm van het optionele infotainment systeem, dat de menu-opties pas weergeeft bij het naderen met de hand. Of de enorm uitgebreide boordcomputer die voorbeeldig intuïtief te bedienen is, of de vele in onze testwagen ingebouwde hulpsystemen als Lane Assist, een adaptieve cruise control en noodrem-systeem. De Golf 7 beweegt zich duidelijk upmarket en kent qua afwerking in zijn segment geen gelijke. Het enige minpuntje binnenin was voor ons het te weinig om het lichaam gevormde zitmeubilair, dat op maat leek gemaakt van eerder een doorsnee Amerikaan dan Europeaan. En de navigatie in ons testmodel leek ons nogal Autobahn-minded: baseerden we ons op de aankomsttijd van het systeem en hielden we ons aan de Belgische legale snelheden, we kwamen overal hopeloos te laat.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Rijtest Volkswagen Golf VIIRijtest Volkswagen Golf VII

Al zat er nochtans meer dan voldoende vaart achter onze testwagen. Onder de motorkap lag een 2.0-liter TDI die een vermogen levert van 150 pk. Het maximum koppel van 320 Nm is bovendien reeds beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut en wordt op de 4MOTION-variant via een Haldex-koppeling van de vijfde generatie over de vier wielen verdeeld. Deze koppeling is meestal inactief, waardoor de wagen hoofdzakelijk voorwielaangedreven is. Bij gripverlies wordt het vermogen echter bliksemsnel tussen de voor- en achteras verdeeld. In noodzakelijke omstandigheden wordt de Golf VII zelfs volledig RWD! Het systeem weegt zo’n anderhalve kilo minder dan de voorganger ervan, maar de 4MOTION weegt in totaal zo’n 80 kilogram meer dan de reguliere Golf VII 2.0 TDI. Ten opzichte van zijn voorganger legt hij dan weer 60 kilogram minder in de schaal, wat zijn vruchten afwerpt op het vlak van prestaties en verbruik. De sprint van 0-100 km/u werd met 8,6 seconden vier tienden sneller en het verbruik daalde met 15% tot een vooropgesteld gemiddelde van 4,7 liter per 100 kilometer. Wij klokten af met een gemiddelde van 5,7 liter en hielden het betrekkelijk rustig. Je offert 0,6 liter per 100 kilometer op ten opzichte van de voorwielaangedreven versie, maar je mag wel 100 kilogram extra meeslepen. En natuurlijk ben je ook een stuk zekerder in de sneeuw of bij hevige regen, wat met de tegenwoordig tot april durende winters geen overbodige luxe meer is.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Rijtest Volkswagen Golf VIIRijtest Volkswagen Golf VII

Toch voelt de Golf VII 2.0-liter TDI nooit bliksemsnel aan. Wanneer je via de ‘MODE’-knop naast de versnellingspook in het Driver Profile Selection de ECO-stand kiest, voelt de wagen zelfs echt traag aan. De normale comfortstand is dus aangewezen, wil je niet hele tijd geïrriteerd achter vermogen zoeken. In Sport-modus wordt de Golf betrekkelijk vlotter. De betere gasrespons wordt dan vergezeld van een directere en zwaarde stuurbekrachtiging, net als een hardere afstelling van het adaptieve onderstel. En in deze modus waren we echt aangenaam verrast van de dynamische capaciteiten waarover de Golf VII beschikt. Als we vergelijken met de nieuwe Beetle die we onlangs nog reden, springt de Golf er duidelijk bovenuit. Het versnellingspookje ligt verder ook goed in de hand en schakelen verloopt werkelijk uiterst soepel. Niet dat je meteen het verlangen krijgt de 48 haarspeldbochten van de Stelvio te gaan verkennen, maar op het rijgedrag van de nieuwe Golf valt helemaal niets te bemerken. De Duitser vindt een uitstekend evenwicht tussen comfort en dynamiek.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Rijtest Volkswagen Golf VIIRijtest Volkswagen Golf VII

Wat we echter niet zonder commentaar kunnen laten passeren, is de prijs van deze ‘Volkswagen’. Minstens 17.990 euro moet je tegenwoordig betalen voor een Golfje met 1.2-liter viercilinder en 85 pk onder de kap. Dieselen gaat pas vanaf 20.300 euro, en daarvoor heb je nog steeds geen radio. Een airco gelukkig wel, al hebben we die dit jaar nog niet echt nodig gehad. Kies je voor een beter uitgeruste Golf Highline, dan betaal je in combinatie met een 105 pk diesel 23.520 euro. Maar 105 pk is misschien wat magertjes, en de volgende zelfontbrander in rij is al de 150 pk sterke 2.0-liter.  Ondertussen zitten we al aan 25.720 euro. Twee extra deuren? 26.580 euro alstublieft. 4MOTION? 27.980 euro is de startprijs. Maar goed, alles onder de 30.000 euro kunnen we, zeker gezien zijn uitstekende bouwkwaliteit, nog respectabel noemen. Dat onze testwagen echter pas de showroom verlaat na het neertellen van exact 38.080 euro en 48 cent, vinden we er dan weer lichtjes over. Dan toch liever een Golf GTD zonder panoramisch dak (€1.003), trekhaak (€838), normale boordcomputer in plaats van “PREMIUM” (€147), Lane Assist (€676), en andere prullaria.

Rijtest Volkswagen Golf VII

Conclusie

De Golf VII is esthetisch gezien opnieuw onmiskenbaar een Golf. Ietsje strakker en scherper afgelijnd, ietwat sportiever, maar nog steeds dezelfde genen. Onderhuids evolueert de  Duitse C-segmenter daarentegen met rasse schreden vooruit. De zevende generatie Golf staat op het nieuwe moduleerbare MQB-platform, beschikt over de nieuwste multimedia en veiligheidsvoorzieningen en weegt tot 100 kilogram minder dan zijn voorganger. Uiteraard met gunstige gevolgen voor het verbruik en de prestaties. Dankzij het Driver Profile Selection kies je bovendien het profiel dat het best bij je past: ecologisch, comfortabel of sportief. En dat laatste uit zich duidelijk in het rijgedrag, want de Golf stuurt een stuk beter dan tevoren. Op dynamisch vlak blijft de Ford Focus dan wel heer en meester, de wagen uit Wolfsburg komt toch een stuk dichter. Wat ons tot slot het beste bijblijft, is de afwerkingskwaliteit. Geen enkele wagen in dit segment zit zo knap in elkaar als de Golf. Alleen jammer dat je er een toch wel zeer stevige prijs voor betaalt. Maar goed, afgaand op de eerste verkoopscijfers lijkt niemand daar zich aan te storen. En een leasetopper wordt de Golf VII ook zonder twijfel!

Rijtest Volkswagen Golf VII

Overzicht

+ Design
+ Bouwkwaliteit
+ Driver Profile Selection

– Prijs
– Weinig sensatie

Rijtest Volkswagen Golf VII

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets & Toon Van Durm