Rijtest - Peugeot 308 SW 2014 - Header
Veel ruimte en moduleerbaarheid in een stijlvol jasje: de Peugeot 308 SW breekt alle banden met het verleden.

Een goede verwachting wordt dikwijls teleurgesteld door haar eigen voorspelling, lage verwachtingen worden dan weer een stuk sneller bevredigd of zelfs overtroffen. Volkswijsheden als deze slaan meestal nagels met koppen, maar zo nu en dan bevestigt de uitzondering de regel. Zo was het bij deze Peugeot 308 SW, waarbij hoge verwachtingen nog niet hoog genoeg bleken. Collega Wim was al positief over de hatchback, maar ook ik geef hieronder graag mee waarom Peugeot de titel Car of the Year 2014 met succes wegkaapte. De 308 is geen milde evolutie zoals 99% van de ‘nieuwe ‘modellen vandaag de dag, maar werkelijk een deugddoende revolutie.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 01


Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 03Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 06

Een revolutie die bij de eerste blik meteen duidelijk wordt. Geen lomp ogend, MPV-achtig lelijke eendje meer, de 308 SW werd een stijlvolle break met een laag en gespierd koetswerk. Dat is ook te zien aan de afmetingen, want de SW werd met 4,58 meter lengte precies 85 mm langer en met 1,47 hoogte tegelijk 84 mm lager. Het front oogt dankzij de nieuwe koplampen en grille een stuk sportiever en ook achteraan zorgen nieuwe lichtblokken en een compactere achterruit voor een gebalanceerder voorkomen. De Peugeot 308 SW is niet langer een ruimtevol hok op vier wielen met Rubensiaanse allures, maar een sportieve ruimtevolle break die ook bij jonge gezinnen meer in de smaak zal vallen.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 05

Ook binnenin nam Peugeot een sprong met zevenmijlslaarzen en mochten de designers duidelijk vertrekken vanaf een maagdelijk wit papier. Het aantal knopjes is op één, maximaal twee handen te tellen, want de nieuwe Peugeot i-Cockpit centraliseert alle functies in één overzichtelijk 9,7-inch aanraakscherm. Niet alleen de ergonomie ging er zo enorm op vooruit, zelden zagen we een dashboard en middenconsole die er zo clean uitzagen. Puur en simpel, terwijl ook de materialen van de in Frankrijk geproduceerde 308 kwalitatiever voor de dag komen. Dat de 308 ook beschikbaar is met verwarmde massagezetels en een innovatieve head-up display, verdient zeker een vermelding. Verder genereert het minimum aan knopjes ook een gevoel van ruimte dat versterkt wordt door het enorme panoramische dak. In de enorme koffer is er maar liefst plaats voor 610 liter bagage, precies zoveel als in de Skoda Octavia Combi  en daarmee ook bij de ruimste in het segment. Met de Magic Flat achterbank volledig plat kom je tot slot aan 1.660 l, maar in de voordeuren is er ook nog plaats voor een anderhalve liter water on-the-go.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 12Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 18

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 14

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 13Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 17

Andere onderdelen van de i-Cockpit zijn het speelse kleine stuurtje en het haarscherpe instrumentenpaneel. De schaalverdeling kleurt standaard wit, maar met een druk op de Sport-knop tussen de twee voorzetels krijg je plots een rode gloed over je heen. De gasrespons verscherpt, de stuurbekrachtiging wordt dynamischer en ook het motorgeluid klinkt ambitieuzer. We zaten nog niet in de 308 GT, maar dit Driver Sport Pack zorgt al voor best wat rijderspassie. De combinatie van de aangescherpte parameters, het geoptimaliseerde chassis, een dieet van 140 kilogram en tot slot het speelse stuurwiel zorgen dat de 308 dynamisch hoge punten scoort. De Ford Focus zal zich moeten wapenen, want de nieuwe 308 komt akelig dicht in de buurt. Alleen de ophanging achteraan zou nog ietsje strakker mogen staan,  al waakt deze over het comfort van de achterste inzittenden en zullen de écht sportieve papa’s hun gading wel vinden bij de GT en later de GTi.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 10

Wij kregen de 308 SW mee met 2.0-liter BlueHDI en 150 pk, een motorisatie die vanuit fiscaal oogpunt in ons land minder populair zal zijn dan de 1.6-liter, maar wel uitblinkt qua soepelheid en overschot. Op de 308 GT na is het de meest sportieve motorisatie aan dieselzijde en met een 0-100 km/u sprint van  8,9 seconden wordt dat ook bevestigd in de cijfers. Opvallend is ook het ruime en immer aanwezige koppel van 370 Nm. Vlotte hernemingen zijn dus legio en altijd heb je overschot, wat een totaal verschillend karakter uitademt dan de kleinere 1.6-liters uit het gamma. Die halen hun slag dan weer op ecologisch vlak, al duikt zelfs de 2.0-liter met lage rolweerstand banden net onder de 100 g CO2/km! Een prestatie!

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 08

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 09Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 11

Na vijf paragrafen vol lof waren we het onszelf als objectieve journalisten vanzelfsprekend verplicht om ook enkele negatieve puntjes op te sommen. Nu goed, ‘negatief’, kleine werkpuntjes eerder. Om te beginnen is de zitpositie voor grotere personen minder ideaal, de automatische klimaatcontrole vergt wat fine-tuning en de adaptieve cruise control was naar onze mening iets te bruusk en te gevoelig. Verder waren wij helemaal gek van het  9,7-inch aanraakscherm en reageerde het scherm ook bij heel koude temperaturen voortreffelijk, maar voor enkele van onze passagiers leek het wat omslachtig en een beetje zoeken. Nadeel aan touchscreens is natuurlijk ook dat je de blik langer van de weg moet afwenden om bijvoorbeeld te klimaatinstelling te wijzigen,  maar de basisfunctie-knoppen zijn gelukkig voldoende groot en laten wat marge toe. Tot slot is de 2.0-liter niet de meest zuinige van de klas: op papier is 4 liter voldoende, maar na een week zaten wij op 6,2 liter/100 km. Vooral op de autosnelweg is 6 liter bij 120 km/u veel naar hedendaagse normen. Enige nuance: deze wagen had slechts 400 kilometer op de teller, dus dat verbruik neemt met na enkele duizenden kilometers rodatie vermoedelijk nog wel wat af.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 15

De nieuwe Peugeot 308 SW is er al vanaf 18.191 euro (1.2 PureTech 110 pk), de goedkoopste diesel kost 20.129 euro. Er zijn verder talrijke uitrustingsniveau’s beschikbaar: Access, Active, Allure, GT Line, Féline en de nieuwe GT. Een airco, radio-usb en cruise control heb je al vanaf de goedkoopste 308 SW, maar het nieuwe 9,7-inch aanraakscherm heb je maar vanaf de Active. Wil je de motor uit onze testwagen, dan betaal je minstens 26.403 euro. Dat is dan wel meteen in de Allure uitrusting met onder andere full LED koplampen, adaptieve cruise control, parkeersensoren, navigatie, … noem maar op. Gegeven wat je krijgt voor je geld, wordt de prijs zeker en vast verdedigd. Voornaamste concurrenten zijn de Ford Focus Clipper (€16.850), de Renault Mégane GrandTour (€20.150), Skoda Octavia Combi (€19.220), Hyundai i30 Wagon (€18.549), Kia Cee’d Sportswagon (€17.890) en Volkswagen Golf Variant (€20.330). Tussen haakjes vinden jullie steeds de vanafprijs.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 07

Conclusie

De Peugeot 308 SW onderging een deugddoende revolutie: design, interieur, motorengamma, chassis en technologie namen allen een reuzensprong. De 308 SW is een stijlvolle break die sportiever en aantrekkelijker oogt dan voorheen met een stijlvol, kwalitatief interieur dat technologisch gezien bij de besten van de klas is. De koffer van de SW is met 610 liter al enorm, maar dan kan de achterbank ook nog makkelijk volledig vlak. De Peugeot 308 SW met 1.6-liter diesel lijkt ons een ware lease-topper te worden, maar met de 2.0-liter uit onze testwagen is het nog iets meer genieten. Prijsmatig biedt deze made-in-France vierwieler heel wat waarde voor je geld en wordt de concurrentie op vele punten afgetroefd, de 308 is dus kortom de meer dan verdiende Car of the Year.

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 02

Overzicht
+ Designrevolutie
+ Interieurrevolutie met i-Cockpit
+ Souplesse 2.0 BlueHDI
– Verbruik
– Zitpositie voor (heel) grote mensen

Rijtest - Peugeot 308 SW - MY2014 04

Tekst & Foto’s: Tim De Baets