Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)We testen de nieuwe Volkswagen Golf in de meer praktische Golf Variant uitvoering én dit met de aangename 1.0 TSI 110 pk DSG instapper!

Met méér dan 35 miljoen verkochte exemplaren sinds 1974 mogen we de Volkswagen Golf gerust aanzien als een icoon. Én misschien zelfs als de auto-verpersoonlijking in het algemeen! Autoliefhebbers zullen voornamelijk dromen van de sportieve GTI’s, R’s, GTD’s en GTE’s al nemen die maar een klein deel van de verkoop voor hun rekening. De bestsellers zijn diegene met (iets) minder vermogen/spoilers.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Sinds 1993 is er naast de klassieke Golf hatchback (nu enkel nog als 5-deurs) ook een Golf Variant stationwagon. De nieuwste generatie profiteert eveneens van een frisse vormgeving met smalle LED lichtblokken (optioneel met slimme IQ.LIGHT technologie), hertekende bumpers en extra (grijs)tinten/velgen. Voor de avonturiers is er opnieuw een Golf Variant Alltrack mét 4Motion vierwielaandrijving en extra kunststof rondom!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Een Golf Variant herken je natuurlijk aan zijn functionele koetswerkvorm, met een meetlat kom je anno 2021 uit op 4,63 meter in de lengte, 1,78 meter in de breedte en 1,45 meter in de hoogte. Dat is 6,6 centimeter langer dan voordien waardoor ze achterin 3,8 centimeter extra beenruimte ter beschikking hebben. Tevens is het hier ruimer/aangenamer vertoeven met extra opbergvakken, klimaatregeling, USB-C poorten en desgewenst een glazen panoramadak.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

In de koffer is er ruimte voor 611 liter bagage (6 liter méér dan vroeger) en met de achterbank volledig plat loopt het laadvolume op tot 1.642 liter (+22 liter). En voor de cijferfetisjisten, ten opzichte van de reguliere Golf hatchback is de Golf Variant 35 centimeter langer!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Functionele gezinswagen of niet, ook de Golf Variant profiteert van de doorgedreven digitalisering binnenin. Zo is er een 10” instrumentarium met diverse weergavemogelijkheden en een hoogtechnologisch (8” of 10”) infotainmentsysteem aanwezig. Fysieke functieknoppen zijn een zeldzaam gegeven geworden, je zal dus moeten snuisteren in de vele (sub)menu’s of gebruik maken van de hippe swipe/voelstrookjes (bv. volume/temperatuur). Dat lijkt handig in de gelikte promofilmpjes maar is dat dus niet. Misschien dan toch maar die intelligente spraakassistent aanspreken met “Hey Volkswagen”?

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Alle materialen waarmee je in contact komt voelen stevig en solide aan, wie goed (en vooral lager) zoekt komt wel harde plastics tegen. Iets waarop je een Golf voordien niet kon betrappen. De afwerking/bouwkwaliteit staat wel nog steeds op punt. Voor zowel de buiten- als binnenbekleding zijn er diverse mogelijkheden voorhanden, de ene al wat spannender/knapper dan de andere.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Het motorengamma van de Volkswagen Golf Variant omvat de 1.0 TSI (110 pk) en 1.5 TSI (130 pk of 150 pk) benzinemotoren, desgewenst met DSG automaat en/of mild hybride (eTSI) ondersteuning. Dieselen kan met de 2.0 TDI (115 pk of 150 pk). En met de 1.5 TGI (130 pk) is er zelfs een milieuvriendelijk aardgas (CNG) alternatief. Jammer genoeg is er nergens een Golf Variant eHybrid plug-in hybride te bespeuren noch een sportieve GTI, GTD of GTE telg. Wel werken ze in Wolfsburg opnieuw aan een 310 pk sterke Golf Variant R topversie!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Eerder reden we al met de 1.5 eTSI, nu kozen we voor de meest toegankelijke 1.0 eTSI instapper met “slechts” 110 pk / 200 Nm (120 g/km CO2 WLTP). Die komt steeds met de mild hybride ondersteuning en een zeventraps DSG automaat waardoor de allesbepalende 0-100 sprint 10,6 seconden duurt. Nét boven 200 km/u bereik je de topsnelheid.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

In de praktijk weet de 1.0 TSI DSG instapper vanaf de eerste (kilo)meters te overtuigen met zijn adequaat prestatiepotentieel, stille loopcurve, comfortabele rijgedrag/ophanging en alerte schakelovergangen. Zelfs bij vlotte snelwegsessies laat de driecilinder je niet in de steek, wie frequent op de Autobahn het tempo wil dirigeren kiest logischerwijs toch best voor die Golf Variant R. Die zal op vlak van rijdynamiek/plezier deze “grijze mus” sowieso overtreffen.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Zoals bij de meeste Golf’s (Golven?) hanteer je best gewoon een rustige rijstijl om alles uit het ijzersterke totaalpakket te halen. Met een beetje moeite kan je zelfs beter doen dan het theoretisch verbruik van 5,3 liter benzine per 100 km. Die zuinigheid zorgt – tezamen met een 45 liter brandstoftank – voor een 800+ km rijbereik!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Op die lange trips kan je genieten van de Travel Assist waarbij Adaptive Cruise Control, Lane Assist, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordenherkenning mooi samenwerken. Daarnaast is er ook nog Park Assist (parkeerhulp), Side Assist (dodehoekverklikker) en Front Assist (noodremhulp). Met de vernuftige Car2X technologie wordt er volautomatisch informatie (wegwerkzaamheden, onweer, files, defecte voertuigen) uitgewisseld met naburige Car2X wagens.

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

De meest toegankelijke Volkswagen Golf Variant kost je 26.120 euro (1.0 TSI 110 pk), dat is ongeveer 1.000 euro meer dan je voor een soortgelijke Golf vijfdeurs zou betalen. Ook hier is er een Life en sportief ogende R-Line uitvoering voorhanden terwijl de Golf Variant Alltrack pas bij 43.290 euro start. De geteste 1.0 eTSI DSG 110 pk kost minimaal bij 30.910 euro en was met de Dolphin Grey lak, 17” alu Ventura velgen, Lounge Pack en Side Assist hier uiteindelijk 34.100 euro waard. Maar wie wil kan nog steeds bijbetalen voor (verwarmbare) massagezetels, elektrische kofferklep, 400W Harman Kardon audiosysteem, 230V stopcontact of zelfs een sportophanging!

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Alternatieven voor dit Duits C-segment ruimtewonder vinden we voornamelijk binnen de riante VAG familie met de Seat Leon ST (vanaf 22.500 euro) en Skoda Octavia Combi (vanaf 23.420 euro). Daarnaast kan je ook terecht bij pakweg de Hyundai i30 Wagon, Kia Ceed SW, Ford Focus Clipper of Fiat Tipo SW. Wat de huidige crossovertrend ook mag beweren, een klassieke stationwagon is ruimer, zuinig én goedkoper.

Conclusie

Al het goede (en minder goede) van de achtste generatie Volkswagen Golf. Maar dan in een grotere koetswerkvorm waardoor er extra been+bagageruimte beschikbaar is (tot 1.642 liter). Dat is de Golf Variant in een notendop. Zeker in een van de vele grijstinten niet het meest spannende in autoland maar wel zeer toegankelijk, functioneel en comfortabel. En desondanks het etiquette van “instapversie” werpt de 1.0 eTSI DSG 110 pk zich op als dé aangewezen motorisatie voor Jan Modaal met gezonde prestaties en een zuinige inborst. Zeker gezien het uitblijven van een milieuvriendelijke (en fiscaal aantrekkelijke) Golf Variant eHybrid plug-in hybride…

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Praktisch/ruim
+ Moderne interieurindeling
+ Soepele 1.0 eTSI (110 pk) benzinemotor + DSG combinatie
+ Zuinig / riant rijbereik
+ Comfortabel weggedrag

? Ergonomie/bediening infotainment
? Echt spannend is (en was) het niet

– Prijs/optiebeleid
– Niet als eHybrid plug-in hybride te verkrijgen
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Interne (VAG) concurrentie

Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!