Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)De doordachte Fiat Tipo krijgt naast extra personalisatiemogelijkheden ook een sterk opgewaardeerd interieur mee. De aantrekkelijke prijspolitiek blijven behouden!

Hoe meer passione, hoe beter bij Fiat. Zo getuige de zuiver elektrische 500, kleurrijke 500X crossover, luidkeelse Abarth’s en de reeds gepensioneerde 124 Spider. Echter hebben ze ook meer rationele/functionele modellen in de aanbieding zoals de legendarische Panda en doordachte Tipo familie.


Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Die Tipo werd gelanceerd in 2016 en is verkrijgbaar als berline, hatchback en praktische stationwagon (SW). Intussen zijn er meer dan 700.000 Tipo’s geproduceerd en is de tijd rijp voor een update.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Nieuwigheden Fiat Tipo facelift

Zo is de vernieuwde Tipo gezegend met een wat strakker lijnenspel, LED lichtblokken (voor+achter) en extra personalisatiemogelijkheden (16”/17” velgen en hippe kleurtjes). Na de 500e is deze Tipo pas de tweede Italiaan die mag pronken met het nieuwe FIAT logo dat nu in een retro lettertype voluit geschreven wordt. Gloednieuw is stoere Tipo Cross die 40 mm hoger en 70 mm langer is en met extra bescherming rondom zijn avontuurlijke inborst duidelijk maakt.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Binnenin noteren we ook heel wat wijzigingen. Enerzijds is er de zichtbare kwaliteitsprogressie qua materiaalkeuze en bouwkwaliteit met desondanks toch nog veel (soms harde) kunststof. Gezien het prijskaartje kan je daar echter niet over klagen. Met 440 liter koffervolume scoort de Tipo bovengemiddeld qua laadvolume!

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Anderzijds is er ook de doorgedreven digitalisering. Zo is er een fijn 7” TFT display dat als instrumentarium functioneert, centraal prijkt er nu een 10,25” UConnect5 infotainmentsysteem van de nieuwste generatie en bijhorende hedendaagse functionaliteit. Eveneens nieuw zijn de draadloze gsmlader, startknop (voor keyless entry/go) én een aangepast stuurwiel.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Vernieuwd motorengamma

Onder de motorkap vinden we ook de nodige veranderingen. We afscheid van de (intussen stokoude) 1.4 (95 pk) en verwelkomen de 1.0-liter FireFly benzinemotor met 100 pk / 190 Nm en een manuele vijfbak. Van de krachtigere 1.3i FireFly 150 pk DCT variant is er momenteel geen spoor in de Tipo catalogus. Dieselen kan nog steeds met de 1.3-liter MJet (95 pk) of 1.6-liter MJet (130 pk).

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

De nieuwe benzinemotor kwamen we eerder al tegen in de Fiat 500X en in de Tipo Cross toont hij zich met 100 pk behoorlijk soepel, stil en zuinig. Zelfs al duurt de 0-100 sprint officieel 12,2 seconden en ligt de topsnelheid op 183 km/u. Volgens Fiat zou 5,6 liter benzine per 100 km volstaan, wij haalden 6,2 liter. Met een volle benzinetank (50 liter) geraak je dus ongeveer 800 km ver.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Rijgedrag

Naast een specifieke demping voor de Tipo Cross blijven de technische wijzigingen beperkt. Over het rijcomfort (of lag het aan de comfortabele zetels?) geen klachten dus. Wel is het stuurgevoel nog steeds zéér licht/vaag waardoor de communicatie met de voorwielen eerder als wazig te omschrijven valt. Qua rijdynamiek heeft de Fiat Tipo dus niets te bieden en dus ziet Abarth geen brood in een hete Tipo variant.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Naast parkeersensoren vooraan profiteert de vernieuwde Fiat Tipo van extra rijhulp/veiligheid. Dit in de vorm van Traffic Sign Recognition, Adaptive Cruise Control, noodremhulp, Attention Assist, Lane Departure Warning (én Correction), Intelligent Speed Assist en Adaptive High Beam. Allemaal niets wereldschokkend of innovatief maar wel aangenaam op een functionele prijsbreker zoals deze Italiaan.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Prijzen, opties en concurrentie

Over prijzen gesproken, zonder enige commerciële actie/voordeel betaal je 17.050 euro voor de Tipo Berline, 18.250 euro voor de Tipo hatchback, 19.450 euro voor de Tipo SW en 22.050 euro voor de Tipo Cross. Om wat structuur te bieden hanteert Fiat daarbij de City Life, Life, City Cross en Cross uitrustingsniveau’s naast een naamloze instapper. In de beperkte optielijst prijken er interessante pack’s en zeer frisse/heldere tinten, je moet dus niet persé voor grijs, zwart of wit gaan.

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Gezien zijn formaat/afmetingen komt de Fiat Tipo uit in het klassieke C-segment, prijsmatig sluit hij eerder aan bij het B-segment. Zie het als een Volkswagen Golf aan de prijs van een Polo, een Hyundai i30 voor i20 geld, … Ook de Skoda Scala (vanaf 18.130 euro) komt met een soortgelijke insteek. Met de Tipo Cross toevoeging speelt Fiat goed in op de hedendaagse crossover hype.

Conclusie

Naast de meer emotionele/lifestyle modellen heeft Fiat sinds 2016 de doordachte, rationele en vooral no-nonsense Tipo in de aanbieding. In diverse koetswerkvormen te verkrijgen en zodanig scherp geprijsd dat je hem wel een en ander kunnen vergeven. Zelfs na de deugddoende facelift met onder meer de avontuurlijke Tipo Cross uitvoering, moderner interieur en extra rijhulp/veiligheid blijft die scherpe prijsfactor aanwezig. Tevens maakt de aangename en vlotte 1.0 FireFly benzinemotor hier zijn opwachting. Daardoor komt de Tipo met veel méér karakter en overtuiging voor de dag … op een moment dat de Europese consument toch vooral voor zo’n verhoogde crossover kiest.

Overzicht:
+ Zelfverzekerde/karaktervolle looks
+ Avontuurlijke Tipo Cross toevoeging
+ Progressie interieurafwerking
+ Ruim interieur
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne/vlotte benzinemotor
+ Aantrekkelijk prijs/optiebeleid

– Moeilijk segment
– Licht stuurgevoel

Kort Getest: Fiat Tipo cross facelift 1.0i 100 pk MY21 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!