Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Met gloednieuwe benzinemotoren, extra uitrusting én handige veiligheidssystemen kan de populaire Fiat 500X crossover er weer volledig tegenaan! 
Dankzij de 500X heeft Fiat sinds 2014 het perfecte alternatief voor alle mama’s en papa’s die hun 500 (al dan niet in Abarth vorm) moeten inruilen wegens familiale/praktische redenen. Daar waar de Tipo (en Tipo SW) eerder een rationeel alternatief is voor deze doelgroep wil de 500X zijn frivole vormgeving volledig uitspelen in combinatie met een praktische inborst (lees: ruim interieur) en de hoge zitpositie.
Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Allemaal punten waar de huidige Fiat 500X nog steeds goed op scoort en vorig jaar zagen we nog de 500X Mirror technologie-update, toch nemen de Italianen liever geen risico’s met hun populaire crossover. En zo werd de 500X opgefrist tezamen met de technisch gerelateerde Jeep Renegade, mooi in analogie met een soortgelijke facelift van de 500 / 500C. Iets dat de achterlichten direct weggeven!

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Verder noteren we op visueel vlak nieuwe bumpers rondom, heldere Full LED koplampen en een nieuwe structuur voor de dagrijverlichting. Zoals het hoort bij een facelift groeit het personalisatiegamma met nieuwe lakkleuren (Bianco Perla, Azzurro Italia en Verde Tecno), verschillende velgen (16”, 17” of 18”) en aanvullende sierelementen. De 500X komt in een Urban, City Cross en Cross versie met elk hun visuele eigenheid én uitvoeringen, zakelijke rijders krijgen een logisch samengestelde 500X Business voorgeschoteld.

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

De vernieuwde Fiat 500X geniet binnenin van een kleurrijk dashboard en nieuw stuurwiel (met vele functietoetsen), daarachter prijkt een digitaal 3.5” TFT kleurdisplay tussen twee analoge meters. Het centraal geplaatste 7” UConnect HD Live infotainmentsysteem (mét DAB radio, USB en Bluetooth connectie) behoort tot de basisuitrusting en werkt vlot en overzichtelijk, optioneel kan je het nog uitbreiden met een achteruitrijcamera en handige TomTom navigatie. Dankzij de integratie van Apple CarPlay en Android Auto tover je in 1-2-3 je slimme telefoon (en diens handige toepassingen) zo tevoorschijn.

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

De hoge(re) zitpositie zorgt nog steeds voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom in de Fiat 500X, achterin is er voldoende (been/hoofd)ruimte voorhanden. De koffer biedt plaats aan 350 liter bagage, wanneer je de achterbank (50:50) neerklapt kan dat 1.000 liter worden. De harde hoofdsteunen en hoge laaddrempel (kritiek op de eerste generatie 500X) werden jammer genoeg niet weggewerkt.

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Op motorisch vlak verwelkomen we twee interessante nieuwigheden in de vorm van nieuwe FireFly Turbo benzinemotoren die de MultiAir Turbo’s opvolgen. De 1.0-liter driecilinder (120 pk / 190 Nm) en 1.3-liter viercilinder (150 pk / 270 Nm, standaard met automaat) zijn gloednieuw en voldoen aan de strenge milieu-eisen, de komende jaren zullen we deze Firefly’s ongetwijfeld doorheen het volledige FCA gamma zien opduiken. De 1.6-liter E-Torq benzinemotor (110 pk / 152 Nm) blijft de instapper van dienst terwijl het dieselgamma een 1.3-liter MultiJet (95 pk / 200 Nm), 1.6-liter MultiJet (120 pk / 320 Nm) en 2.0-liter MultiJet (150 pk / 350 Nm) omvat. Voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak zijn standaard, de betere uitvoeringen krijgen een automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving mee. Al lijkt dat laatste hier eerder overkill.

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Voor stedelijk transport voldoet de nieuwe 1.0-liter driecilinder FireFly ruimschoots. Voor de vlottere acties moet je wat ademruimte voorzien (en enkele verzetten terugschakelen) maar eens je de aangename wisselwerking tussen het motorblok en de vlotschakelende transmissie begrijpt geniet je hier van een aangenaam en comfortabel weggedrag. Onder normale belasting houdt de driecilinder zich opvallend goed op de achtergrond, onder belasting komt de karakteristieke soundtrack naar boven. Het theoretische verbruik van 7 liter is in de praktijk te behalen mocht je dat willen, wij tikten af 7,5 liter na de nodige snelwegkilometers en stedelijk (file)verkeer. Sportieve aspiraties zijn hier niet aan de orde wegens een redelijk vaag stuurgevoel, op die dynamische Abarth 500X versie moet je anderzijds ook niet meer rekenen…

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Om alle inzittenden zoveel mogelijk te beschermen voorziet Fiat de nieuwe 500X nu standaard van Traffic Sign Recognition + Speed Advisor (verkeersbordenherkenning) en Lane Assist (rijbaanhulp). Via de optielijst wordt de Italiaan nog veiliger met Blind Spot Alert (dodehoekdetectie), Rear Cross Path Detection (waaarschuwing voor kruisend verkeer), Autonomous Emergency Brake (automatische noodremassistent) en adaptieve cruise control.

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

De vernieuwde Fiat 500X kan de jouwe zijn vanaf 17.990 euro (1.6 E-Torq Urban Pop), voor de royaal uitgeruste Cross versies wordt dat minimaal 20.490 euro. De geteste 1.0i Cross 120 pk start bij 23.100 euro en genoot daarbovenop van enkele interessante packs (Comfort Pack, Active Safety Pack, Tech Pack, Full Lights Pack, Winter Pack, …), 17″ lichtmetalen velgen en de exclusieve Bianco Perla lakkleur. Tezamen goed voor net geen 29.000 euro.

Alternatieven genoeg binnen het hippe crossoversegment voor deze Fiat 500X en diens Amerikaanse neef. Zo mogen de Nissan Juke en Renault Captur gerust aanzien worden als trendsetters met de Ford EcoSport, Peugeot 2008, Mazda CX3, Kia Stonic, Hyundai Kona, Seat Arona, Opel Crossland X én anderen in hun zog.

Conclusie
Zoals steeds grijpen de Italianen elke kans aan om hun populaire modellen op tijd en stond te voorzien van nieuwe velgen, koetswerkkleuren en licht gewijzigde karakterlijnen, bij de vernieuwde Fiat 500X zitten de nieuwigheden echter onder de motorkap. Daar krijgen we vanaf nu gloednieuwe drie/viercilinder FireFly benzinemotoren die als gegoten zitten in deze praktische/avontuurlijke/comfortabele stadsrakker. Op vlak van technologie en veiligheid is deze Italiaan volledig bij de les dankzij handige (optionele) hulpmiddelen waarmee de 500X ongetwijfeld opnieuw enige rol van betekenis zal gaan spelen in het gigantische crossover segment.

Overzicht:
+ Originele vormgeving
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Aangename 1.0 Firefly benzinemotor
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne connectiviteit/veiligheidssystemen/rijhulp
+ Hoge(re) zitpositie = goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap

– Stevige concurrentie
– Harde hoofdsteunen vooraan
– Slap stuurgevoel
– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger

Rijtest: Fiat 500X crossover 1.0i 120 pk facelift GSE (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem