Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)Ook Fiat’s kleine crossover 500X heeft recht op een sportieve en stoere S-Design behandeling. Deze brengt naast de gebruikelijke visuele addenda ook enkele nieuwe interieurmaterialen met zich mee en het meest recente infotainmentsysteem met uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden.

Hoewel de 500X het qua verkoop lang niet slecht doet is de crossovervariant van de Cinquecento voorlopig niet zo populair als zijn kleinere zustermodel. Alle beetjes helpen en daarom krijgt ook deze 500X een speciale, sportief ogende versie S-Design. Deze brengt heel wat visuele verschillen met zich mee zoals aangepaste velgen, bumpers en zilveren koetswerkdetails, terwijl ook het interieur een make over heeft gekregen met nieuwe materialen en een knap chevronmotief voor de bekleding van de stoelen. Speciaal voor deze S-Design versie heeft Fiat tot slot nog de nieuwe, matgroene kleur Verde Alpi in de aanbieding.

Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)

Voorts borduurt deze S-Design verder op de 500X zoals we hem kennen. De kleine crossover deelt zijn platform dus nog steeds met de Jeep Renegade en heeft daardoor ook versies met vierwielaandrijving in de aanbieding. Net zoals in de Renegade zit je relatief hoog maar het interieur is dan weer op en top 500 met herkenbare knoppen en tellers en typische accenten zoals de ronde hoofdsteunen of deurklinken die bij deze S-Design weliswaar donkerkleurig zijn uitgevoerd. Datzelfde geldt ook voor het dashboard dat nu wel heel erg donker is. Zelf prefereren we dan ook een wat meer opvallende kleur die het dashboard extra frivoliteit geeft.

Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)

Onder de kap van onze tester ligt ditmaal geen dieselmotor maar een voor deze tijden politiek correcte benzinemotor. De 1.4 Turbo met 136 pk is een gekend blok dat in deze 500X echter toch wat moeite heeft met de vrij zwaar aanvoelende X. Het motortje draait weliswaar zijdezacht en fluisterstil maar voelt zich duidelijk beter in de toeren. Je moet met andere woorden soms flink aan de slag met de handgeschakelde zesbak wil je er de toeren in houden. Al heeft dergelijke rijstijl uiteraard zijn weerslag op het verbruik dat in dat geval aan de hoge kant is.

Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)

Deze 500X voelt zich daardoor een stuk minder op zijn gemak op de autosnelweg maar blinkt veel meer uit in (druk) stadsverkeer. Daar komt ook de City-knop uitstekend van pas die het stuur een stuk lichter maakt. De automaatoptie is met andere woorden het overwegen waard. De rest van het interieur is uiteraard onveranderd gebleven met plaats voor vier (en eventueel vijf kleinere) inzittenden met daarbovenop nog eens 350 liter koffervolume. Klap je de achterbank neer dan kan je die ruimte verder vergroten tot maximaal 1.000 liter.

Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)

De concurrentie is uiteraard best groot en vooral bijzonder divers. Dan denken we meteen aan modellen zoals de Nissan Juke of Renault Captur, hoewel beide modellen intussen aan vervanging toe zijn, Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, Mazda CX3, Kia Stonic, Hyundai Kona, Opel Crossland X, Seat Arona, Volkswagen T-Roc en last but not least zustermodel Jeep Renegade. En dan zijn we er ongetwijfeld nog enkele vergeten.

Al kan er uiteraard maar eentje uitpakken met zijn Italiaanse flair en vergaande personalisering. Ook al heeft Fiat dat in dit geval voor jou reeds gedaan. Qua prijs nestelt deze 500X S-Design Cross zich tussen de concurrenten. Met een vanafprijs van 22.790 euro, of 24.190 voor deze 136 pk sterke 1.4 MultiAir is hij niet de goedkoopste maar ook niet de duurste.

Conclusie
De Fiat 500X blijft een belangrijke peiler binnen het FIAT-gamma. De typische looks van deze S-Design geven je als klant opnieuw een extra keuzemogelijkheid. Ook al beperken alle verschillen zich tot optische, beter dan mechanische wijzigingen. Maar wie op een echte dosis extra sportiviteit zat te wachten is er aan voor de moeite. Wat dat betreft is het opvallend dat Fiat nog geen Abarth-versie van de 500X gemaakt heeft. De Abarth-behandeling zou de kleine crossover immers best goed staan.

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Vijfdeurs
+ Referenties naar de 500
+ Comfortabel meubilair
+ Infotainment
+ Extra standaarduitrusting

– Prestaties/verbruik 1.4 benzine
– Hernemingen (op de autosnelweg)
– Enkel optische wijzigingen

Rijtest: Fiat 500X S-Design Cross 1.4 MultiAir (2018)

Tekst: Pieter Ameye