Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Het Spaanse Seat herleeft volledig onder invloed van nieuwe SUV modellen en de compacte Arona moet dat succes versterken.

SUV’s in alle geuren en kleuren blijven de kortste weg naar een Europees succesverhaal, zo getuige de heropflakkering van Seat met de Ateca in al zijn uitvoeringen. De Spaanse VAG dochter heeft  intussen zelfs voldoende vertrouwen gekregen om haar sportief CUPRA gamma onder eigen naam te laten verder leven. Intussen is Seat druk in de weer met een zevenzits SUV maar we verwachten meer van de compacte Arona die reeds te blinken staat bij de lokale verdeler.


Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Daar trekt hij (zij?) ongetwijfeld de aandacht naar zich toe met de funky uitstraling zoals we van een crossover gewoon zijn anno 2018. Zeker in de Xcellence topversie komen de scherpe koplampen (met LED technologie), kleine zijspiegels, strakke grille en sterke vouwen in het koetswerk goed naar buiten. Iets wat je extra in de verf zet met 16″ tot 19″ velgen en een opzichtige Orange Eclipse koetswerkkleur. De reguliere Reference of Style uitvoeringen zijn iets minder spraakmakend maar dankzij een uitgebreide catalogus maak je snel een leuke configuratie. De Arona FR versie trekt dan weer de sportieve tournee op qua uitstraling.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)
Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Binnenin steekt de Arona zijn – overduidelijk innige – familieband met de nieuwe Ibiza en Leon niet weg, op de hoge(re) zitpositie, goede zichtbaarheid en gemakkelijke(re) instap is alles zo goed als hetzelfde. Het kleurrijke van de buitenzijde is hier – op de grote witte sierstrip na – ingewisseld voor een degelijke doch sobere afwerking met behoorlijk wat harde kunststof, qua bouwkwaliteit profiteert Seat van de strenge Duitse normen. De beenruimte achterin is gezien de compacte buitenafmetingen logischerwijs beperkt terwijl de koffer 400 liter tot maximaal 1.280 liter bagage accepteert. Daarmee is de Seat Arona alvast praktischer dan hij op het eerste zicht doet vermoeden.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)
Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Later dit jaar kan de toekomstige Arona rijder zich tegoed doen aan een digitaal dashboard, nu ben je bij de beter uitgeruste modellen aangewezen op een multifunctioneel infotainmentsysteem met 8″ Full Navi touchscreen dat vlotjes werkt op een overzichtelijke en logische manier. Hippe youngsters kunnen via MirrorLink hun smartphone draadloos opladen én connecteren, al heb je met de prima (live) navigatie, handige stemcommando’s en Bluetooth (media)koppeling daar in theorie niet direct nood aan.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

De gloednieuwe Seat Arona is zowel te verkrijgen met een 1.0-liter TSI benzinemotor (95 pk of 110 pk) als een 1.6-liter TDI turbodiesel (95 pk). De Arona FR kan daarnaast exclusief terugvallen op de 150 pk sterke 1.5-liter TSI met cilinderuitschakeling. De Arona instapper van dienst rekent op een manuele vijfbak terwijl de topversies optioneel met de 7-traps DSG automaat geleverd worden.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)
Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Als rasechte urban explorers trokken we met de Seat Arona 1.6 TDI 5V de wijde wereld stad in, voorzien van 95 pk / 250 Nm (105 g/km CO2). Goed voor een 0-100 sprint van 10,1 seconden en een officiële topsnelheid van 172 km/u maar nergens in de heimat van de Arona kan je dergelijke “prestaties” verzilveren. Dat kan je wel bij het tankstation want de geteste versie nam zelfs met een vlotte rijstijl en véél snelwegkilometers genoegen met 5,1 liter diesel per 100 km. Wie enigszins z’n best doet kan ongetwijfeld het opgegeven normverbruik van 4,1 liter diesel benaderen. Met die zuinige ingesteldheid en de brandstoftank van 40 liter kan je zowaar 700 km overbruggen!

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Met zijn frisse looks, handig formaat en zuinige inborst wist de Seat Arona te overtuigen, tijdens de eerdergenoemde snelwegkilometers werd het ontbreken van een 6e versnelling toch als een gemis ervaren. De stevige dieselsoundtrack – zeker onder belasting – is ook minder aangenaam, wat meer (motor)isolatie bij een toekomstige facelift brengt hopelijk soelaas.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Qua rijgedrag doet de Seat Arona een verdienstelijke poging om enige vorm van dynamiek te leveren, toch zoek je daarvoor beter toenadering tot de hetere (CUPRA?) versies van de Ibiza en Leon. De besturing werkt voldoende direct, het schakelen gaat vlot en de demping biedt enig weerwerk maar een echte uitschieter qua comfort of sportiviteit is de Arona dus niet. Net zoals 99% van de vele concurrenten binnen het waanzinnig populaire crossover segment waardoor dat dus geen spelbreker zijn.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Tezamen met de Peugeot 2008 en Renault Captur mag de Nissan Juke aanzien worden als trendsetter van deze compacte SUV hype. Intussen heeft elk zichzelf respecterend automerk een crossover in het gamma zoals de Ford EcoSport, Fiat 500X, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Kia Stonic, Hyundai Kona, Citroen C3 Aircross, Toyota C-HR, … Binnen de grote VAG familie is er daarnaast de technische gerelateerde Duitse evenknie van de Arona, de Volkswagen T-Roc, terwijl hun Tsjechische neef nog op komst is. Net zoals nog meer SUV’s in alle geuren en kleuren, opnieuw omdat de consument daar klaarblijkelijk achter vraagt.

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Seat prijst de Arona behoorlijk concurrentieel vanaf 16.090 euro en dat is toch significant goedkoper dan de (interne) concurrentie desondanks de minder (fancy) uitrusting en de matige materiaalkeuze hier en daar. De stoere Arona Xcellence kost je minimaal 21.890 euro terwijl ons royaal uitgeruste testmodel 22.457,95 euro waard was. Wederom een interessant financieel eindoordeel, ware het niet dat de 115 pk versie’s toch aangeraden zijn voor de intercity reiziger.

Conclusie
Na de tweede adem die de Ateca bracht voor Seat lijkt het erop dat de de Spaanse autoconstructeur de wind in de zeilen krijgt met de karaktervolle Arona crossover. Zoals steevast zijn die crossovers voorzien van een compacte koetswerkbouw (handig in de stad), hoge zitpositie en enigszins een ietwat praktische inborst. Het zuinige karakter – en bijhorende rijbereik – van de 1.6 TDI was daarnaast een aangename ervaring. Visueel mag de Seat Arona dan buiten de lijntjes kleuren, inzake stuurgevoel, comfort en rijdynamiek blijft hij eerder trouw aan de klassieke normen en waarden. In ruil voor de scherpe vanafprijs en het toegankelijke optiebeleid moet je ietwat inboeten op interieurmaterialen maar zelfs dat (en het gemis van een 6e verzet) doet geen afbreuk aan het sterke totaalpakket van de Arona. Seat heeft de wind in de zeilen met de nieuwe SUV’s en crossover, zelfs met zoveel concurrentie.

Overzicht:
+ Funky vormgeving / verregaande personalisatie
+ Hoge zitpositie / gemakkelijke instap / zichtbaarheid rondom
+ Binnenruimte
+ Afwerking
+ Zuinig / grote brandstoftank = groot rijbereik
+ Aantrekkelijk prijs/optiebeleid

– Luidruchtig op snelwegsnelheid (mist een 6e verzet)
– Kleine zijspiegels
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Seat Arona 1.6 TDI 95 pk Xcellence (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...