Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)De nieuwe Ford EcoSport komt op diverse vlakken tegemoet aan de kritische feedback van de Europese consument waardoor de compacte crossover nu beter dan ooit is!

Met een hoge(re) zitpositie, gemakkelijke instap, goed zicht rondom en een stoere SUV vormgeving zijn crossovers vandaag bijzonder populair. Ford probeerde onder de One Ford strategie hier de Zuid-Amerikaanse EcoSport aan de man/vrouw te brengen desondanks de focus van de Europese consument overduidelijk anders ligt. Een facelift volgde vrij snel maar voor onze tweede generatie werd er stevig geïnvesteerd en verhuisde de productie van India en Brazilië richting Roemenië.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

De nieuwe EcoSport sluit op visueel vlak mooi aan bij de vernieuwde Kuga en Edge met de trapeziumvormige grille, koplampen met LED dagrijverlichting en hoekige mistlampen. Met extra bescherming rondom steekt de Ford EcoSport zijn avontuurlijke karakter niet weg weg, voor wie meer wil dan de extra bodemvrijheid is er (binnenkort) vierwielaandrijving beschikbaar. Mocht de Silk lak met 17″ velgen je niet aanstaan is er ruime keuze uit Trend, Business Class, Titanium of ST Line uitvoeringen, (duotone!) koetswerkkleuren en 16″ tot 18″ velgen.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)
Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Aan de buitenzijde kan je misschien nog spreken van een facelift (letterlijk en figuurlijk) ten opzichte van zijn voorganger maar binnenin is het direct duidelijk, dit is de nieuwe EcoSport. Qua materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit profiteert de avonturier duidelijk van de nieuwe Fiesta al is de verstelbare rugleuning van de achterbank wel gesneuveld. Eveneens herkennen we hier de overzichtelijke tellerpartij en het SYNC3 infotainmentsysteem met 6,5″ of 8″ touchscreen dat overtuigt met zijn vlotheid, frisse lay-out, duidelijke ergonomie en moderne functionaliteit. Wie wil kan nog verder gaan met een verwarmbaar stuurwiel, zetelverwarming, een scherpe achteruitrijcamera en een B&O Play audiosysteem van 675 W met 10 luidsprekers dat bijzonder goed klinkt.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)
Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Als crossover mag je achterin geen wonderen verwachten qua been/hoofdruimte, toch slaagt de Ford EcoSport erin om ruimer te wezen dan zijn compacte vormgeving initieel doet vermoeden. Keerzijde van die medaille is de kofferruimte van slechts 334 liter (maximaal 1.230 liter) wat geen recordwaarde is binnen het segment. Het meest opmerkelijke aan de EcoSport was vroeger het reservewiel achterop, nu is dat een gratis optie. De kofferdeur opent horizontaal en vrij ver wat nogal wat ruimte achteraan vraagt.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

De nieuwe EcoSport is te verkrijgen met de ontelbaar bekroonde 1.0-liter EcoBoost driecilinder (125 pk of 140 pk) en voor het eerst met de 1.5-liter TDCi dieselmotor (100 pk of 125 pk). Deze turbodiesel werd ontwikkeling door Ford Professional met de nadruk op een lage kilometerprijs en hoge betrouwbaarheid, voor het eerst maakt deze nu zijn opwachting in een personenwagen in afgeslankte vorm (1.5 liter ipv 2.0 liter). De TDCi topversie is exclusief te verkrijgen met vierwielaandrijving terwijl de 125 pk sterke EcoBoost de enige is die te combineren valt met een zestraps automaat.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)
Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

De 1.0 Ecoboost + automaat combinatie is per direct diegene die best links laat liggen tenzij je echt schakellui bent. Met slechts één enkele koppeling en een vage afstelling is de automatische versnellingsbak vaak de kluts kwijt, wanneer hij wel beslist te schakelen gaat dat niet zonder trillingen of een intens geluid. Bij het rustig cruisen door de stad kan de automaat er nog net mee door maar voor de rest zien we geen redenen om de efficiënte EcoBoost de manuele zesbak te ontzeggen. Dan zal je meer plezier beleven aan de 125 pk / 170 Nm waarmee je nu 11,6 seconden nodig hebt voor de 0-100 km/u sprint. De topsnelheid ligt volgens Ford op 180 km/u al stellen we daar wel wat vragen bij gezien het normverbruik in de praktijk reeds bijna dubbel zo hoog uitvalt dan de geafficheerde 5,8 liter benzine per 100 km. Met een brandstoftank van 52 liter resulteert die immense dorst daarbovenop nog eens in een beperkt rijbereik van ongeveer 400 km.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Het gekende scherpe weggedrag dat we van Ford gewoon zijn – made in Belgium – combineren met een crossover lijkt op papier een onmogelijke taak. Bij dergelijke koetswerktypes ligt de focus dan ook op comfort met een zachte afstelling van het onderstel, de hoge carrosserie helt logischerwijs door in bochten. Zelfs met de twijfelende automaat wist deze EcoSport zich toch ietwat dynamisch te profileren wanneer we de Amerikaan op een bochtenrijk parcours lieten gaan, met dank aan het scherpe stuurgevoel en de alerte remmen. Sportief zouden we het niet willen noemen, misschien dat de scherper afgestelde Ecosport ST Line het hier nog beter voor elkaar krijgt. Of Ford zou eens werk moeten maken van een EcoSport ST?!

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Kun je bij de meeste concurrenten terecht voor een noodremsysteem, rijstrookassistentie en/of verkeersbordherkenning blijft de nieuwe EcoSport wat mager achter. De aanvullende veiligheidsuitrusting bestaat – bij de duurdere uitvoerigen – louter uit een dodehoekverklikker, waarschuwing voor kruisend verkeer en een reguliere cruise control.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Ford vraagt voor deze EcoSport miniaal 18.500 euro (1.0i EcoBoost – FWD – 125 pk – Trend). Onze Duitse full option testwagen had nog voor 2.000 euro aan extra’s bovenop de 24.000 euro, de vanafprijs van de 1.0i EcoBoost 125 pk AT Titanium. Het optiebeleid van Ford is daarmee relatief toegankelijk/aantrekkelijk geprijsd.

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)
Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Aan crossover conculega’s geen gebrek, zo is er Opel Mokka X, Mazda CX-3, Suzuki Vitara, Kia Stonic, Hyundai Kona, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Jeep Renegade, Nissan Juke, Renault Captur en Toyota C-HR. In de (dure) premiumhoek vinden we de Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q2, Mini Countryman en Volkswagen T-Roc terug.

Conclusie
Vergeet wat je weet over de kleinste SUV van Ford (de Ka+ Active buiten beschouwing gelaten), de nieuwe EcoSport is véél beter dan zijn voorganger. Zowel qua design, afwerking en rijgedrag gaat deze – meer Europese crossover – er stevig op vooruit terwijl de beter uitgeruste versies kunnen genieten van ondermeer het handige SYNC3 infotainmentsysteem. Toch is nog ruimte voor verbetering zoals de onorthodoxe kofferklep die véél plaatst vraagt en de beperkte kofferruimte. Slechts op één versie is er een automaat te verkrijgen maar kon niet echt overtuigen. Als Ford in de toekomst nog wat meer technologie en veiligheidssystemen voorziet voor de EcoSport hebben ze best wel een interessant alternatief binnen het grote crossover gamma voorhanden. Optioneel nog steeds te verkrijgen met zo’n reservewiel achterop! Een naamswijziging zou anderzijds ook niet slecht idee zijn.

Overzicht:
+ Stoere, karaktervolle looks
+ Ruimer vanbinnen dan zijn compacte vormgeving doen vermoeden
+ Progressie qua afwerking en materiaalkeuze
+ Rijdynamiek + remkracht
+ Compacte draaicirkel
+ Bekroonde 1.0 EcoBoost
+ SYNC3 infotainmentsysteem (functioneel, duidelijk, ergonomisch, …)
+ Toegankelijk optiebeleid

Whats in a name… Ecologisch én sportief?
– Automaat (traag, luidruchtig onder belasting, verbruik / beperkt rijbereik)
– Relatief kleine koffer
– Technologische achterstand qua veiligheid tov directe concurrenten
– Onpraktische kofferdeur

Rijtest: Ford Ecosport 1.0 EcoBoost AT 125 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...