Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Met de Q2 introduceert Audi voor het eerst in lange tijd een model met een unieke vormgeving. Al bezit deze premium crossover nog veel meer troeven!

De SUV blijft waanzinnig populair waardoor Audi wel brood zag in nog een stoere terreinridder praktische familiewagen naast het Q7, Q5 en Q3 aanbod. Lang dachten we dat Ingolstadt voor de Q1 benaming zou gaan maar het werd dan toch de Q2. Houden ze nog wat ruimte voor nog een kleine SUV? Dat moet de toekomst uitwijzen – lees: komt er heus wel – maar tot die tijd kan het premium koperspubliek dus gemakkelijk(er) terecht bij de Q2. Met die toevoeging onderin kunnen de grotere SUV’s binnen de Audi gamma overigens wat groeien qua afmetingen… én prijskaartje!

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

We hadden het geloof in het Audi kopieerteam designteam al ietwat opgegeven maar met de Q2 verbazen ze ons met een uniek design in een compacte verpakking. Ze hadden perfect de Q3 ietwat kunnen inkorten en dat zou geen invloed gehad hebben op het uiteindelijke succes, toch schonken ze de gloednieuwe Q2 een frisse look & feel met een bijzonder hoekig design. Afhankelijk van de gekozen uitvoering (Q2, Q2 Sport of Q2 Design) wordt het geheel nog unieker en met de uitgebreide personalisatiecatalogus met 17″ tot 19″ velgen, contrasterende C-stijl (“blade”), stickers, accenten, etc, wordt de Q2 geheel #untaggable!

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Binnenin is de Q2 een pak minder origineel. Veel kleurrijke accenten (indien gewenst), een piekfijne afwerkingskwaliteit en materiaalkeuzes zijn ook bij Audi’s kleinste SUV van de partij wat het interieur aangenaam vertoeven maakt. Dankzij de hoge zitpositie verkrijg je een goed zicht rondom en met het nodige budget tover je het interieur om tot een hypermoderne werkplaats met onder meer wifi, een virtueel dashboard, heads-up display en een modern MMI infotainmentsysteem dat je zowel met de controller, stemcommando’s of geschreven opdrachten kan bedienen.

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

De achterbank biedt een logische hoeveelheid hoofd/beenruimte gezien de 4,20 meter lengte en de koffer slikt een indrukwekkende 405 liter in basisvorm. Indien gewenst kan die oplopen tot meer dan 1.000 liter met de driedelige achterbank tot een vlakke laadvloer, optioneel is die kofferklep elektrisch te bedienen.

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

De Audi Q2 is momenteel beschikbaar met twee verschillende benzinemotoren en evenveel diesels, standaard komen die met een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. In het totaal zijn er 24 combinaties mogelijk waarbij de krachtigere uitvoerigen te verkrijgen zijn met de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling en quattro vierwielaandrijving. Naast de 1.0-liter TFSI (116 pk) is er ook nog een 1.4-liter TFSI (150) terwijl er aan de dieselzijde keuze is tussen een 1.6-liter TDI (116 pk) of een 2.0-liter TDI (150 pk of 180 pk). Op termijn verwachten we hier nog een SQ2 of Q2 RS topmodel!

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Onze Tango Red Q2 was voorzien van de 1.4-liter TFSI met cilinderuitschakeling, deze viercilinder werkt dus op halve kracht waar dat nodig blijkt te zijn met het oog op een efficiënt brandstofverbruik. Met 150 pk en 250 Nm is er voldoende schwung aanwezig om de 1.205 kg zware Duitser in beweging te brengen, dankzij de slimme automaat gaat dat ook vlotter dan ooit. De 0-100 km/u sprint is op die manier voorbij in 8,5 seconden en bij 212 km/u bereik je de topsnelheid, op papier verbruikt de 1.4 TFSI COD 123 g/km CO2 en 5,2 liter benzine. In de praktijk ligt dat laatste ongetwijfeld een pak hoger, zo schommelde ons testverbruik – met een groot deel snelwegkilometers – rond de 8 liter. De brandstoftank van 50 liter schenkt je desondanks toch steeds een royaal rijbereik van meer dan 500 kilometer.

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Net zoals de rest van het geringde gamma uit Ingolstadt rijdt de Q2 met een voorbeeldig weggedrag met een directe besturing en de aangename versnellingsbak. Cruisen in de stad doet hij dan ook het liefst terwijl hij niet zeker niet ontgoochelde op de snelweg. Al mag je niet de fout maken om voor de sportophanging te kiezen, met grote velgen is het comfortniveau nu soms al ver te zoeken op het mindere Belgische asfalt. Met de Audi Drive Select kan je de ingesteldheid (stuurbekrachtiging, vermogen, alertheid, ..) van de Q2 wel wat meer naar je hand zetten (van Dynamic tot Comfort, Efficiency en Individual) maar wij vertrouwden volledig op de Auto stand. Het volledige gamma aan veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen is hier optioneel beschikbaar maar zoals steeds laat dat de prijs vlot aantikken. Goed nadenken – of onderhandelen – is dus de boodschap.

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

En dat onderhandelen heb je best goed onder de knie alvorens je naar de Audi concessiehouder trekt. Het Q2 gamma start bij €23.250 voor de 1.0 TFSI terwijl je ginds minstens €25.500 dient achter te laten voor de 1.6 TDI. Na het kiezen van je ideale Q2 wacht je nog een aartsmoeilijke opdracht, jezelf door de lange/dure optielijst door zien te palaveren zonder teveel van die blitse, mooie, leuke maar dure items aan te vinken. Om je een idee te geven, de 1.4 TFSI COD S Tronic van de testwagen start bij €29.600 terwijl onze configuratie goed was voor €44.513!

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Betaal je liever wat minder dan een dergelijk premium prijskaartje, ga dan eens snuisteren bij de eveneens funky Mazda CX-3 (vanaf €17.990), Suzuki Vitara (vanaf €17.299), Skoda Yeti (vanaf €19.475), Opel Mokka X (vanaf €17.850), Jeep Renegade (vanaf €18.050) of Fiat 500X (vanaf €16.490). Wél op zoek naar een spraakmakende Duitse badge, dan is er natuurlijk ook nog altijd de MINI Countryman (vanaf €25.800) en de iets grotere BMW X1 (vanaf €30.050) of Mercedes GLA (vanaf €27.951). De grotere Audi Q3 start overigens bij €29.450, kwestie van je budget strategisch aan te wenden.

Conclusie
Een Duitser met een origineel voorkomen die met de juiste opties zelfs funky kan zijn, wie had dat nog durven denken! Enkel en alleen daarvoor omarmen we de vrolijke Audi Q2 met open armen, al doet die lofzang misschien wel wat afbreuk aan zijn piekfijn interieur, aangenaam weggedrag en efficiënte transmissies. Wie comfort hoog in het vaandel draagt doet er goed aan om grotere velgen links te laten liggen, het sportonderstel is sowieso nefast voor de stedelijke feestvreugde. Desondanks moderne gadgets als cilinderuitschakeling lag het verbruik van de 1.4 TFSI aan de hoge kant, vermoedelijk te wijten aan onze rijstijl en de vele snelwegkilometers. Aan het stevige én dure optiebeleid konden we dan weer niets doen, zelfs compacte premium crossovers komen anno 2017 met een premium prijskaartje! Gelukkig kan de Audi Q2 het allemaal best verantwoorden.

Overzicht:
+ Unieke, funky looks
+ Hoge zitpositie / zicht rondom
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze interieur
+ Praktisch / ruim
+ Aangename benzinemotor + vlotte automaat
+ Hightech gadgets (Virtual Cockpit, Wifi hotspot, heads-up display, touchpad, MMI infotainment, …)

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Sportonderstel/ 18″ velgen zijn nefast voor het comfort

Rijtest: Audi Q2 SUV Crossover 1.4 TFSI COD (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem