Officieel: MINI Countryman (2017)MINI’s grootste telg, de avontuurlijke Countryman, zit in het nieuw én werd nog groter (+20 cm!)! Interessante nieuwkomer is ook de langverwachte plug-in hybride variant..

Na het succes van de allereerste MINI Countryman was het uitkijken hoe de Duitsers Britten het vervolg zouden brengen. Visueel werken ze verder op de bestaande vormgeving en de nieuwe look & feel van de familiegenoten, het geheel is alvast een stuk scherper.

In de lengte groeide de nieuwe MINI Countryman maar liefst 20 centimeter, de wielbasis is nu 7,5 centimeter langer en die komt vooral het interieur ten goede! De achterbank is verstelbaar (over een lengte van 13 cm) en het koffervolume schommelt tussen de 450 liter en 1.309 liter wat aanzienlijk meer dan ervoor is!

Naast een automatische kofferklep staan er nog enkele leuke nieuwigheden in de (lange) optielijst. Zo is er een Picnic Bench, een uitklapbare zitting op de drempel in de koffer als bankje! Na de Always Open Timer voor de MINI Cabrio is er nu een Country Timer voor de Countryman die telt hoeveel meter je over hellende/onverharde/besneeuwde paden rijdt! Geheel zinloos, wel een leuke gimmick!

Daarnaast blijft de centrale klok ook nog steeds op post in het dashboard, hierin zit het infotainmentsysteem met een 6,5″ of 8,8″ kleurendisplay ingebakken dat de navigatie, multimedia, connectiviteit en dergelijke voor zijn rekening neemt! Muziekliefhebbers zullen smullen van het Harman Kardon audiosysteem mét veel sfeer dankzij de instelbare LED interieurverlichting aldus MINI!

Onder de stoere motorkap is er momenteel keuze uit twee diesels, twee benzines en een plug-in hybridevariant, later zal daar ongetwijfeld opnieuw een blitse JCW versie bijkomen! Starten doe je met de 1.5-liter driecilinder Cooper (136 pk / 220 Nm) terwijl de Countryman Cooper S een 2.0-liter viercilinder met maar liefst 192 pk en 280 Nm meekrijgt. Zowel de Countryman D als Countryman SD hebben de 2.0-liter turbodiesel met respectievelijk 150 pk / 330 Nm en 190 pk / 400 Nm! Een handbak en voorwielaandrijving is steeds standaard, voor wie wil is er ook een zes/achttraps automaat en/of ALL4 vierwielaandrijving beschikbaar!

Dé belangrijkste nieuwigheid van deze Countryman is de aangekondigde Plug-in Hybrid die je als MINI Cooper S E Countryman ALL4 kan terugvinden in de catalogus. Net zoals bij de technisch gerelateerde BMW 225xe werkt er hier een 1.5-liter driecilinder samen met een elektromotor die 88 pk kan leveren, gezamenlijk goed voor 225 pk en 385 Nm én een zuiver elektrisch rijbereik van 40 km! Het theoretische verbruik van 2,1 liter benzine en een CO2 uitstoot van 49 g/km is alvast interessant voor de zakelijke rijder!

Van de eerste Countryman werden er meer dan 500.000 exemplaren verkocht, de nieuwe generatie weet dus wat hem te doen staat! Midden november haalt MINI het doek van de Countryman op het Autosalon van Los Angeles, een Europese marktintroductie is voorzien voor februari 2017. De productie werd toegewegen aan VDL in Nederland, net over de grens in Limburg!