Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)Hoewel de Ford EcoSport nog maar pas bij de lokale Forddealer om de hoek staat, voorziet het Blauwe Ovaal de kleine SUV reeds van een eerste gedegen update.

Die facelift omvat onder meer extra uitrusting, betere materialen en meer geluidsisolatie voor de EcoSport bovenop sterk herziene rijeigenschappen. Optisch verdwijnt dan weer het kenmerkende reservewiel op de achterklep richting optielijst. Maar of de talrijke wijzigingen de van oorsprong Braziliaanse softroader daarmee helemaal op de Europese kaart zetten?

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Bij Ford geven ze het niet graag toe, maar de EcoSport zou het oorspronkelijk nooit tot onze kusten geschopt hebben. De voor Zuid-Amerika ontwikkelde SUV verliep daardoor een afwijkende ontwikkelingsprocedure waardoor de auto niet helemaal op de Europese normen was afgesteld. Bij Ford beseften ze dit maar al te goed, waardoor de EcoSport slechts met mondjesmaat naar het Oude Continent verscheept werd. Intussen sleutelden tal van ingenieurs aan alle aspecten van de kleine SUV in de hoop het tij snel te keren. Meest opvallende optische wijziging is het kenmerkende, maar niet altijd even praktische reservewiel dat niet meer standaard is en nu voor 200 euro extra in de optielijst staat. Daardoor verkort niet alleen de lengte van de EcoSport, maar werd deze vooral praktischer bij het parallel parkeren. Bijkomende wijziging is dat de horizontaal opende deur nu in elke positie blijft staan.

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Binnenin situeren zich de grootste wijzigingen. Zo gingen de gebruikte materialen op de A- en B-oppervlakken er op vooruit, is er nu gedeeltelijk lederen bekleding beschikbaar net als voorruitverwarming, een GPS (met 5” scherm), verwarmde voorstoelen, DAB (Digital Audio Broadcasting) radio en een achteruitrijcamera. Naast extra geluidsisolatie focusten de ingenieurs zich ook op het rijgedrag. Op en nabij Ford’s testcentrum in Lommel werd de ophanging integraal herzien wat resulteerde in een 10mm lager koetswerk, een 17% stijvere achteras, 19% stijvere anti-rolbar en een nieuwe calibratie voor de elektronische stuurservo. Tenslotte werd ook voor nieuw rubber gekozen en komt de EcoSport vanaf Titanium-uitrustingsniveau nu standaard op Goodyear’s Efficient Grip maatje 205/50 R17.

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Voorlopig konden we enkel op pad gaan met de 125 pk sterke 1.0 EcoBoost driecilinder die vanaf 17.950 euro in de catalogus staat. Hoewel de dynamische wijzigingen zich duidelijk laten merken en de EcoSport een pak beter stuurt dan voorheen, laat de softroader hier en daar toch nog steken vallen. Zo laat de driecilinder benzine ondanks de extra geluidsisolatie een nogal ongeciviliseerde en vrij makke indruk na, zijn de verzetten van de standaard manuele vijfbak aan de lange kant en mist de aandrijflijn pit. Daardoor voelt deze EcoSport in de realiteit nooit zo vlot aan als de cijfers op papier (0 tot 100 in 12,7 seconden en een top van 180km/h) doen vermoeden. En ondanks de verbeterde materialen en de extra uitrusting blijft het interieur op het randje van wat directe concurrenten in die aanbieding hebben.

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

En dan denken we voornamelijk aan Mazda’s CX3 die er niet alleen bijzonder goed uitziet, maar ook nog eens verrast met een knap interieur, hoge afwerkingsgraad en een interessante optiepolitiek met betaalbare en goed functionerende features. Bovendien gooien ook de motoren van de CX3 hoge ogen waardoor de EcoSport ondanks alle ingrepen nogal ‘last generation’ aanvoelt. Dat de EcoSport weliswaar een tikkeltje dynamischer aanvoelt spreekt dan weer in diens voordeel. Maar aangezien kopers in dit segment niet meteen op zoek zijn naar rijsensaties lijkt ons dat argument onvoldoende sterk. Andere concurrenten zoals de Opel Mokka, Peugeot 2008 en Renault Captur sieren dan weer de showrooms met een gevoelig lagere vanafprijs – ook al komen deze met minder standaardopties dan de EcoSport.

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Ondanks alle ingrepen en de extra uitrusting zijn de prijzen van de EcoSport zo goed als gelijk gebleven. Dat wil zeggen dat je vanaf 17.150 euro al een EcoSport met 1.5 benzine (112pk Trend) op je oprit parkeren kunt. De andere benzineoptie is de door ons geteste 1.0 EcoBoost driecilinder (vanaf 17.950 euro), terwijl dieselaars nog steeds kunnen kiezen voor de 95 pk sterke 1.5 TDCi die er vanaf 19.150 euro is. Voor 2.650 euro extra is er een upgrade naar Titanium-afwerkingsniveau inclusief cruise control, keyless entry en go, automatische airco, automatische koplampen en ruitenwissers, automatisch dimmende interieurspiegel, 17-duims lichtmetalen velgen, gedeeltelijk lederen interieur, parkeersensoren, zilverkleurige dakrails en radio cd met AUX, USB, Bluetooth, Ford Sync en 6 luidsprekers. Vanaf december komt daar nog eens het Titanium Plus afwerkingsniveau bij met bovenal optische, zwarte extras zoals op het door ons geteste exemplaar.

Conclusie
Met een sterk verbeterd rijgedrag, verhoogde afwerking en welgekomen nieuwe features gaat de Ford EcoSport er een paar banken op vooruit. Niettegenstaande is de concurrentie in deze klasse bikkelhard, waardoor de EcoSport het ook nu niet makkelijk krijgt.

Overzicht
+ Rijgedrag
+ Meer uitrusting & hoger raffinement

+/- Looks
+/- Gebruiksgemak kofferdeur

– Weinig geraffineerde motor
– Lange verzetten
– Sterke concurrentie

Kort Getest: Ford EcoSport 1.0i EcoBoost (facelift)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye