Rijtest: Seat Ateca FR 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Voor wie een reguliere Ateca niet volstaat heeft Seat nu de blitse Ateca FR in de catalogus staan. Gezegend met sportieve looks, een royale basisuitrusting en potente motoren!

Daar waar Seat zich vroeger beperkte tot een kleine bijrol met Ibiza en Leon hebben ze met de Ateca een (gezonde) tweede adem gevonden. Met dank aan de SUV hype mogen we daar intussen een Arona crossover bijrekenen terwijl de Spaanse VAG dochter nog werk maakt van dergelijke modellen. Eentje daarvan gaat sinds kort door het leven als CUPRA Ateca, binnen het Seat gamma nestelt de nieuwe FR uitvoering zich dan weer bovenaan het Ateca aanbod.


Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Wat R-Line is voor Volkswagen, AMG Line bij Mercedes en ST Line bij Ford is FR bij Seat: net een tandje minder sportief dan de topmodellen maar nog steeds een pak aantrekkelijker uitgevoerd (interieur/exterieur) dan de saaie instapversies. De FR uitvoering gaat verder op de reeds goed uitgeruste Xcellence uitvoering en voorziet de Ateca van diverse sportief getinte details. Dat omvat een strakkere grille vooraan, menig FR logo rondom, LED verlichting, kleine spoiler en blitse 18″ aluminum velgen. Wanneer je daarboven nog eens kiest voor de optionele 19″ velgen en een intense koetswerkkleur zoals Samoa Orange of Velvet Red – zoals hier – krijg je een opvallend, karaktervol geheel.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)
Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Binnenin profileert de Seat Ateca FR zich eveneens als een sportieveling met goedzittende Alcantara zetels, zwarte hemelbekleding, multifunctioneel sportstuur, rode contrasterende stiknaden en chroom accenten. Het functionele 8″ infotainmentsysteem levert op overzichtelijke manier jouw dagelijkse portie connectiviteit, navigatie, multimedia en een extra FR menu met wat performance figures. Via de optielijst kan je het binnenin nog aangenamer maken met ondermeer het digitale dashboard (Full Digital Kombi), 400W Beats Audio systeem, DAB+ radio en een draadloze smartphone lader.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)
Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Aan binnenruimte geen gebrek in de Seat Ateca, zo is er plaats genoeg voor 4 à 5 personen met achterin voldoende beenruimte. In combinatie met het optionele panoramisch dak geniet je van een genereuze lichtinval wat het binnenin nog ruimer doet lijken. De koffer slikt 510 liter bagage (485 liter bij de 4Drive varianten), met de achterbank plat (40:60) loopt dat op tot bijna 1.600 liter! En zoals bij elke (compact) SUV geniet je hier van een gemakkelijke instap en hoge(re) zitpositie wat resulteert in een goede zichtbaarheid rondom. Inzake bouwkwaliteit doet Seat het bovengemiddeld maar qua materiaalkeuze zijn er hier veel harde interieurplastics aanwezig.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Binnen het Ateca FR aanbod voorziet Seat twee benzines en een dieselmotor, met een keuze tussen een manuele zesbak of 7-traps DSG automaat en voorwiel- of achterwielaandrijving zijn er op die manier zes mogelijkheden voorhanden. Met een diesel wordt dat een 150 pk of 190 pk versie van de 2.0-liter TDI, bij de TSI benzinemotoren is er 1.4-liter met 150 pk of een 190 pk sterke 2.0-liter aanwezig.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)
Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Wij brachten wat kleur in Vlaanderen met de Ateca FR 2.0 TSI 4Drive DSG7 topversie, goed voor 190 pk en 320 Nm (159 g/km CO2). Daarmee sprint je in minder dan 8 seconden naar 100 km/u en ben je in staat om 212 km/u aan te tikken. Volgens Seat zou 7 liter benzine moeten volstaan om 100 km te overbruggen, in de praktijk zal dat toch gemakkelijk uitkomen op een 8 à 9 liter. Met een brandstoftank van 50 liter geeft dat een rijbereik van meer dan 500 km.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Desondanks de blitse looks zouden we deze Ateca FR zeker niet sportief of dynamisch omschrijven, daarvoor moet je nog even geduld hebben voor die CUPRA Ateca. De FR stelt anderzijds zeker niet teleur met zijn meer dan gezonde prestaties, snelle automaat, direct stuurgevoel en comfortabel rijgedrag. Met de Drive Profile draaiknop kan je dat rijgedrag naar je hand zetten met een Normal, Eco, Sport, Individual, Off Road of Snow modus. Daarbij spelen de adaptieve dempers (Adaptive Chassis Control – DCC) een belangrijke rol.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Als topmodel mag de Ateca FR zowaar genieten van alle bestaande rijhulpmiddelen, gadgets en veiligheidssystemen, al dan niet via de optielijst. Denk aan adaptieve cruise control, Traffic Jam Assist, dodehoekdetectie, Lane Assist, High Beam Assist, verkeersbordenherkenning, Font Assist noodremsysteem, voetgangersbescherming, 360° camera, Hill Hold Control, Park Assist, … De Welcome Light verlichting van Seat omvat een Ateca logo projectie op de grond (bij nacht) terwijl dankzij de MyBeat de startknop pulseert wanneer de bestuurder (met sleutel) nadert. Geheel zinloos maar wel leuk om met uit te pakken, toch zeker een tweetal keer!

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

De reguliere Ateca kan de jouwe zijn vanaf 21.490 euro, voor de FR topversie vraagt Seat minimaal 32.690 euro. In ruil voor de stevige meerprijs krijg je bij de Ateca FR wel een bijzonder stevige basisuitrusting. Onze testwagen ging daarboven voor nog wat extra opties en personalisatie waardoor hij aftikte op (slechts) 35.200 euro! Dat is een tijdperk van ellenlange (en peperdure) optielijsten een financiële verademing.

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Behalve de interne concurrentie van de Seat Arona moet de Ateca eveneens rekening houden met zijn technisch gerelateerde broers zoals Volkswagen Tiguan, Audi Q3 en Skoda Karoq. En dan is er nog de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Renault Kadjar, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Volvo XC40, Mercedes GLA, BMW X1, Range Rover Evoque, Jaguar E-Pace, …

Conclusie
Gezien het reusachtige SUV aanbod vandaag de dag voegt Seat een sportief ogende FR topversie toe aan het Ateca gamma. Deze geniet van een sportief getinte uitstraling, zowel binnenin als buitenaf! Dit zonder te raken aan de praktische en functionele inborst van de Ateca. Gezegend met de krachtige motorisaties, 4Drive vierwielaandrijving en aangename automaat is de Ateca FR perfect in staat om vlotte prestaties te leveren in elke situatie. Wel wacht je beter op de aanstormende CUPRA variant indien je échte rijsensaties zoekt. De vanafprijs van de Ateca FR ligt aan de hoge kant – zeker gezien de harde kunststoffen binnenin – maar het prijs/optiebeleid is wel behoorlijk genereus te noemen.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Ruim interieur
+ Hoge zitpositie
+ Vlotte prestaties 2.0 TSI en samenwerking DSG
+ Royale basisuitrusting / value for money
+ Comfortabel rijgedrag

– Stevige vanafprijs
– Verbruik
– Interieurplastics
– Concurrentie

Rijtest: Seat Ateca FR SUV 2.0 TSI 4Drive 190 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem