Kort Getest: Skoda Karoq (2017)

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)SUV’s blijven vandaag waanzinnig populair gezien hun praktische en veilige ingesteldheid, per direct twee kwaliteiten van de gloednieuwe Skoda Karoq!

Daar waar het SUV aanbod bij Skoda vroeger beperkt bleef tot de eigenzinnige Yeti en de ietwat verhoogde Octavia Scout kan je vandaag terecht bij de Tsjechische autoconstructeur voor de Kodiaq. Deze grote SUV situeert zich per direct bovenaan het segment en leent heel wat van de Superb, om een breder publiek aan te spreken volgde relatief snel de Karoq. Deze compacte SUV deelt zijn genen met de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan, toch is Skoda ervan overtuigd dat de Karoq zijn mannetje kan staan in dit drukke segment.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Qua vormgeving sluit de Karoq zeer goed aan bij de Kodiaq met zijn stoere en avontuurlijke looks, diverse unieke design features moeten hier het offroad karakter benadrukken aldus Skoda. Dankzij een bodemvrijheid van 18,3 cm geraak je anderzijds wel verder dan bijvoorbeeld een Octavia je zou voordoen. De Karoq rekent zowel voor- als achteraan op heldere LED lichtpunten terwijl je de SUV naar hartenlust kan configureren dankzij 14 koetswerkkleuren (waarvan 10 metallic) en 16″ tot 19″ velgen. De automatisch inklapbare trekhaak is voorzien op een sleepvermogen van 2.000 kg.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Binnenin heerst er een sterk ruimtegevoel, zeker in het combinatie met het optionele panoramisch zonnedak. De afwerkingsgraad en diverse materiaalkeuzes overtuigen maar eens je het prijskaartje bekijkt vergeef je gemakkelijk het vele gebruik van (harde) kunststof. Achteraan kunnen er perfect volwassenen plaatsnemen en mochten die nog zeuren over de beenruimte kan je gebruik maken van de verschuifbare VarioFlex achterbank. Daardoor schommelt de kofferruimte tussen de 479 liter en 521 liter terwijl die maximaal oploopt tot 1.810 liter, een recordwaarde in het segment! De kofferklep kan elektrisch openen en sluiten, kniezwengelgewijs lukt het eveneens.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Standaard is de Karoq voorzien van twee analoge tellers, voor het eerst in een Skoda kan je hier een virtueel dashboard verkrijgen (à la Virtual Cockpit of Active Info Display) met een personaliseerbare weergave. Ook gloednieuw is de Air Care die de lucht zuivert, een handige feature voor wie bijvoorbeeld last heeft van hooikoorts. Qua connectiviteit mag de Skoda Karoq stevig uitpakken met vier verschillende infotainmentsystemen zijnde Swing, Bolero, Amundsen en Columbus. Vooral die twee laatsten zijn behoorlijk groot (8″ of 9,2″) en herbergen zowat alle moderne functionaliteit (Apple CarPlay, 3D navigatie, Gesture Controls, DAB, WiFi hotspot, LTE internetconnectie, …). Wie wil genieten van betere geluidskwaliteit kan terecht bij het 550 Watt sterke Canton Sound System met 10 luidsprekers. Onder de Skoda Connect noemer krijg je online services zoals bijstand bij pech, online services, een MySkoda app, …

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

De Skoda Karoq is beschikbaar met twee benzinemotoren en drie dieselversies met een vermogen tussen de 115 pk en 190 pk, standaard voorzien van een manuele zesbak en voorwielaandrijving. De beter uitgeruste versies kunnen vierwielaandrijving verkrijgen net zoals de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. De 1.0-liter TSI (115 pk) is instapper van dienst terwijl we voornamelijk veel verwachten van de gloednieuwe 1.5-liter TSI mét cilinderuitschakeling, ACT in Skodiaanse termen. Dieselen kan met de gekende 1.6-liter TDI (115 pk) en de 2.0-liter TDI (150 pk of 190 pk).

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)
Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Tijdens een eerste kennismaking in Sicilië konden we reeds diverse Karoq uitvoeringen en combinaties testen op behoorlijk slecht wegdek. We gaan er vanuit dat Skoda’s compacte SUV nog comfortabeler voor de dag zal komen in België, ook hier kies je beter niet voor te grote velgen. Met de Dynamic Mode Select kan je terugvallen op diverse parameters (Normal, Eco, Sport en Individual) terwijl het instelbare onderstel (DCC oftewel Dynamic Chassis Control) het geheel nog kan aanscherpen. Wanneer er 4×4 op de achterzijde prijkt komt daar overigens nog een Offroad en Snow modus bij, desondanks de stedelijke ingesteldheid is de Skoda Karoq best tot iets in staat wanneer je de verharde wegen verlaat.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Tenzij ze in Tsjechië ooit een Karoq RS tevoorschijn toveren zal de Karoq nooit echt sportief of dynamisch voor de dag komen, voornamelijk dankzij het ietwat emotieloze rijgedrag. Dat is wél voorstelbaar en comfortabel, zeker in combinatie met de DSG automaat. De manuele versnellingsbak geniet op zijn beurt van een strak schakelpatroon en korte verzetten, zeker de overweging waard. Onder stevige belasting laat zowel de TDI als TSI van zich horen, wederom een teken dat de Karoq het liever op een rustig tempo doet!

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

De negen airbags zijn het allerlaatste hulpmiddel van de Karoq maar om het niet zo ver te laten komen staan er meer dan 20 veiligheidssystemen paraat. Denk aan adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, Lane Assist, Traffic Jam Assist, Park Assist, achteruitrijcamera, Front Assist, verkeersbordenherkenning, dynamische verlichting, Hill Hold Control, vermoeidheidsdetectie, … Tezamen met de hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid) zorgen deze voor een veilig gevoel.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Zoals steeds voorziet Skoda een resem Simply Clever items, elementen die zo klein of onbenullig lijken anno 2017 maar op het gepaste moment wel voor een zorgeloze ervaring zorgen. Zo zit er een ijskrabber in de tankdop, is er 230V contactpunt, zit er een mini vuilbak in het deurpaneel, is er een stylo/parkeertickethouder, kan je (kleine) petflessen gemakkelijk openen dankzij de Easy Open bekerhouders, zit een paraplu onder de passagierstoel én een LED zaklamp in de koffer. Nieuwkomer is het afdekscherm dat geïntegreerd werd in de kofferklep. Dankzij diverse opbergvakken in allerhande formaten heeft alles ook z’n plek.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

De Karoq SUV wordt dé grote ster van Skoda op het Autosalon van Brussel 2018, tegen december staat hij reeds in de showrooms (in de Ambition en Style uitvoering) met een Belgische vanafprijs van 23.900 euro. Meer details over de prijzen volgen later maar zoals steeds voorziet Skoda een royale uitrusting voor een correcte prijs, het budgettijdperk is anderzijds wel verleden tijd. Later komt er overigens een Active instapversie waardoor de vanafprijs nog lager zal uitvallen. Wie een 4×4 1.5 TSI benzineversie of 4×2 2.0 TDI met manuele versnellingsbak wil zal nog wat geduld moeten hebben.

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Naast de eerdergenoemde interne concurrentie met de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca moet de Skoda Karoq opboksen tegen een groot segment waar het er behoorlijk hard vs onzacht aan toe gaat. Zo is er een ijzersterk Aziatisch blok met de Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mazda CX-5 en Hyundai Tucson terwijl er uit Europa nog een Ford Kuga, Dacia Duster en Renault Kadjar is. En dan verzwijgen we nog de Duitse premiumspelers!

Conclusie
Skoda kon dankzij de innige VAG familiebanden snel een nieuwe SUV lanceren, vandaag de dag nog steeds dé kortste weg naar succes in autoland. Dat hij daardoor een minder sterke persoonlijk- en eigenheid heeft dan zijn Yeti voorganger zal de consument ongetwijfeld worst wezen.

De Karoq is gezegend met stoere looks, diverse personalisatiemogelijkheden, hoogstaande afwerking, ruim/praktisch interieur en een breed aanbod van efficiënte motoren. Prijsmatig leveren de Tsjechen traditiegetrouw een goede value for money, wie een groter budget ter beschikking heeft kan zich uitleven met state of the art gadgets/hulpmiddelen op allerhande vlakken. Sportiviteit of rijdynamiek is niet aan de Skoda Karoq besteedt – wat die Sport modus ook mag beweren – het comfort en functionaliteit was hier overduidelijk het vertrekpunt. Gewoonweg simply clever die Skoda Karoq!

Overzicht:
+ Praktisch / ruim interieur
+ Comfortabel
+ Hoge zitpositie = prima zicht rondom
+ Afwerking
+ Complete uitrusting qua veiligheid, rijhulpsystemen, infotainment, connectiviteit, gadgets, …
+ Simply clever!
+ Value for money

– instapperversie / TSI 4×4 volgen pas later
– Motorsoundtrack onder belasting
– Weinig tot geen rijdynamiek
– Interne concurrentie Tiguan / Ateca

Kort Getest: Skoda Karoq SUV (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...