Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Onder het motto “beter laat dan nooit” heeft Citroën met de C3 Aircross nu ook een kleine crossover.

Nuja crossover. De marketingafdeling hoort vermoedelijk liever het toverwoordje SUV. Maar net zoals dat bij zustermodellen Peugeot 2008 en Opel Crossland X het geval is, zijn dit vooral klassieke B-segmenters die wat hoger op hun poten staan met bijhorende zitpositie. De dingen vallen niet aan te slepen en dus is het logisch dat ook Citroën met zijn eigen interpretatie komt.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

De C3 Aircross, die de C3 Picasso aflost, deelt zijn technisch platform met de 20(0)8 en Crossland X maar daar valt aan de buiten- en binnenzijde weinig of niets van te zien. Of het moet het gedeelde infotainmentsysteem zit dat net zoals bij de C3 komaf maakt met de meest knoppen.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)
Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

De C3 Aircross straalt in ieder geval veel Franse charme uit. Zeker in het geval van onze knaloranje tester met bleek interieur met wederkerende oranje accenten. We kennen het van de reguliere C3, maar ook in de Aircross straalt het geheel heel wat joie de vivre uit. En dat ondanks het feit dat we een behoorlijke kale versie zitten. Een uitzondering voor een perswagen!

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Al even karig is het onder de motorkap waar we een 82 pk sterke, atmosferische 1.2 PureTech driecilinder vinden, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De instapper die is perfect voor stadsgebruik maar evenwel minder tuk op snelweg(snelheden). Afijn, de logica zelve dus.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Niet dat we daarom te klagen hebben. Verre van. Dat de Aircross ook in basisuitvoering weet te overtuigen is een ferme pluim waard. Bij de meeste auto’s moet je tegenwoordig immers flink in de opties duiken wil het interieur er iet of wat geslaagd uitzien. Het aanraakscherm is dus standaard maar mist wel nog steeds respons en is er duidelijk eentje van een generatie of drie (misschien wel vier) terug.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Minder overtuigd zijn we ook van de nogal vage vijfbak met lange slagen. Die zal je bovendien nodig hebben wil je vaart maken. Niet dat het motortje niet soepel genoeg is onderin de toeren. Maar die toeren heb je nu eenmaal nodig om het vermogen te kunnen aanspreken. Ook de fysieke positionering van de schakelpook mocht beter voor grote(re) chauffeurs.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Maar een Citroën zou geen Citroën zijn zonder een alles absorberende ophanging. En wat dat betreft scoort de C3 Aircross heel wat punten. Comfortabel meubilair, samen met een comfortabele ophanging met lange veerweg, het maakt voor een – euh – erg comfortabele rij-ervaring. Toegegeven, er komt ook wat koetswerkrol aan te pas. Maar lang niet van het niveau 2CV.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)
Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

De lichte besturing is dan weer erg precies. In combinatie met de lichte neus, waarin de driecilinder praktische verloren gaat vanwege zijn kleine formaat, zouden we deze C3 zelfs nog een amusant rijgedrag durven toeschrijven. Niet op een serieuze manier maar wel op een typisch Franse met een gezonde dosis je-m’en-foutisme, zonder daarom vaag of wazig te zijn – met uitzondering van de versnellingsbak dan.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Uiteraard komt ook deze neofiet met heel wat veiligheidssnufjes. Denk aan een automatische noodrem, blindehoekdetectie, rijvakhulp, vermoeidheidswaarschuwing of automatische grootlichten. Al hebben die dingen wel hun meerprijs natuurlijk. Standaard komt iedere C3 Aircross met Hill Start Assist, snelheidsregelaar en -begrenzer, automatische koplampen, bluetooth en een in ongelijke delen neerklappende achterbank.

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Qua motorisatie heb je de keuze uit zes verschillende versies waarvan drie benzines en drie diesels. Los van de instapper, de 82 pk sterke 1.2 PureTech (vanaf 15.125 euro), is er nog een 110 pk variant met handbak (vanaf 17.770 euro) of automaat (vanaf 19.005 euro) en een 130 pk sterke variant vanaf 20.287 euro. Op het dieselvlak is er een 100 pk sterke 1.6 BlueHDi (vanaf 18.957 euro) en tenslotte een 115 pk versie (vanaf 21.997 euro).

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

En het lijstje met concurrenten? Dat is intussen ridicuul lang. Niet alleen uit eigen huis met de Peugeot 2008 en Opel Crossland X maar ook daarbuiten met de Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, Suzuki Vitara, Kia Stonic, Seat Arona, Fiat 500X, Jeep Renegade, Nissan Juke, Renault Captur of Toyota C-HR. Wedden dat we er nog enkele vergeten zijn?

Conclusie
Met de C3 Aircross heeft Citroën zijn wijlen C3 Picasso een modebewuste opvolger gegeven. Eentje die weliswaar geen echt nieuwe bakens neerzet maar doorgaat op de positieve wind die door het bedrijf waait sinds de C4 Picasso het levenslicht zag. Eigenzinnig en comfortabel, zo zien we het graag. Zozeer zelfs dat we hem boven zijn zustermodellen 2008 en Crossland X verkiezen. Of we dan helemaal niet aan te merken hebben? Toch wel. Zo mocht de handgeschakelde vijfbak echt wel beter en zijn we nog steeds geen fan van PSA’s aanraakscherm dat nochtans een cruciale rol speelt in de interieurbeleving.

Overzicht:
+ Frisse en originele look
+ Zit- en rijcomfort
+ Geluidsdemping
+ Compacte afmetingen en draaicirkel

– Traag aanraakscherm infotainment
– Vage vijfbak met lange slagen
– Moordende (en interne) concurrentie

Rijtest: Citroen C3 Aircross 1.2 PureTech 82 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...