citroen c3 picasso
De Citroën C3 Picasso krijgt een nieuw snoetje en nóg meer opbergruimte. Tijd om onze mening over MPV’s te herzien!

Als ik heel eerlijk moet zijn: ik ben MPV’s liever kwijt dan rijk. Een ontwikkeling die de term ‘praktisch’ boven esthetiek en gevoel plaatst, laat me koud & ook het nut van dergelijke bolides ontgaat me volledig. Enige die me recent nog kon bekoren bleek de Fiat 500L; niet meteen moeders mooiste, maar betrekkelijk anders. Ik stond dan ook niet meteen te springen om m’n daily driver bij Citroën uit te wisselen voor een gefacelifte C3 Picasso. Gelukkig maar dat eerste indrukken kunnen veranderen.

citroen c3 picasso

Het uiterlijk bijvoorbeeld. Het straalt -naast die praktische kant- een zekere eenvoud uit en vernieuwt conservatief. Het oorspronkelijke koetswerk krijgt een hipper “Space-Box”-concept (hetgeen ze bij Fiat Squircle noemen) en gaat anti-retro de markt in. Dankzij hertekende neus & koffer, plastic zijschorten en 17” Clover velgen krijgt de C3 Picasso een geheel nieuwe identiteit, waardoor hij meekan met z’n tijd. Welkom terug!

Het moge duidelijk zijn: alles werd in functie van die space ontworpen. En of er ruimte is. De verhouding glaswerk-koets geeft misschien al een subtiele hint. De Fransen voorzien op de meest gekke plaatsen handige opbergvakjes. Al je snoepgoed, midnight snacks en literflessen passen wel ergens in. Koffervolumes gaan van 500 liter onder de hoedenplank tot 1.506 liter met de zetels plat, wat gezien de compacte afmetingen ongetwijfeld één van z’n sterkste punten is. Ook zichtbaarheid is prima en kies je voor het panoramische dak, komt er een zee van licht binnenvallen.

citroen c3 picasso

Vormgeving binnenin is –wat had je gedacht- typisch Frans: eenvoudig dashboard met degelijke materiaalkeuze, knoppenvrij stuur, erg duidelijke displays net boven centrale console en een weinig ergonomische bediening van de navigatie. De hendels achter het stuur bedienen zowel cruise control als audio en vergen eveneens gewenning. Bluetooth helpt je met gepersonaliseerde soundtrack en handsfree bellen, maar verwacht geen Oosterse kwaliteit, want die doen het (stukken) beter. Leuke snufjes zijn er wel! Zo krijg je de uitklapbare ’taxi-achteruitkijkspiegel’ en uitklaptafeltjes.

De zitpositie past perfect in het geheel: hoog en verticaal. Met andere woorden anti-sportief. Neem daar nog bij dat het stuur licht gekanteld staat en het is meteen duidelijk dat je het 1.6-liter HDi 115 motorblok niet moet gaan uitpersen. Spijtig, want met 114 paarden en 270 krachtige koppelmomenten kom je aardig van de streep. Met een sprint van 10,9 seconden richting 100 en topsnelheid van 184 km/u bewees de Picasso zich allesbehalve traag. Dagelijks verkeer vormt geen enkel probleem en je zit meer dan snel genoeg over toegelaten snelheden. Hernemingen zijn dankzij het levendige koppel ook geen enkel probleem, waardoor hij zich ook perfect weet te plaatsen als snelwegmaler.

Citroen C3 Picasso

Sporadisch sportief rijden valt niet meteen aan te raden. Het stuur geeft bijzonder weinig feedback, de koets heeft (beperkte) neiging tot rollen en met het smalle bandenmaatje laat je mogelijke limieten best links liggen. De C3 Picasso geeft je nooit het volledige  vertrouwen, waardoor je die ene bocht beter toch wat trager aansnijdt. Niet dat het niet zou kunnen, want eens je ‘m instuurt blijf je op koers, zij het met een tintje onderstuur. Op het rijcomfort is daarentegen niets aan te merken. Oneffenheden worden makkelijk weggefilterd en je hebt steeds het gevoel ‘hoog en droog’ te zitten. Hoe droog het verbruik is? Volgens Citroën zelf drinkt hij gemiddeld 4,8 liter op een traject van 100 km. Realistischer is het verbruik op 6 liter te schatten, waardoor je eigenlijk nog steeds niet zo snel aan de pomp staat. De CO2-uitstoot van 119 gram is niet meteen de laagste, maar we zagen al pakken slechter.

Voor de vanafprijs van €12.188 krijg je met Attraction en 1.4-liter benzineblokje niet meteen veel op je bord. Wil je het volledige potentieel benutten van deze MPV, ga je best meteen voor de Seduction-uitvoering, waar je dan ook het reispack (€290) en automatisch airconditioning (€500) aankruist. Ons testmodel kwam in de Exclusive verpakking met 1.6 HDi 115 zelfontbrander neer op €19.199 zonder opties. Parelmoer wit (€710), lederen bekleding (€1.290), lichtmetalen 17″ velgen (€250), GPS (€1.190) en tot slot ook panoramisch dak (€550) brachten het eindtotaal op een kleine 23.000 euro, al moet je daar wel €4.500 Exclusive-korting bijtellen voor de totaalwaarde.

2c26jpg2c38jpg 2

Conclusie

Iedereen verdient een tweede kans, alsook de Citroën C3 Picasso. Ben je op zoek naar de ideale reisgezel of ruime gezinswagen,  dan komt hij wel erg dicht in de buurt. Boordevol ruimte, de aangename krachtbron en een minimaal verbruik zorgen ervoor dat ‘ie verkoopt als zoete broodjes en dat is merkbaar. Met een (bijna) maximumprijs van €23.000 staat hij dan ook bijzonder scherp op de markt. Let er maar eens op hoeveel je er passeert onderweg!

Overzicht

+ Ruimte
+ 1.6 HDi 115
+ ideale reispartner

– is nog steeds geen schoonheid
– ergonomie & bediening middenconsole

Citroen-C3_Picasso_2009_photo_0d

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Citroën