Kort Getest: Fiat 500 & 500C (2015)

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)De Fiat 500 is dood, lang leve de nieuwe Fiat 500!

Precies acht jaar na de introductie van de succesvolle reïnterpretatie is de wereld een (ver)nieuw(d)e Cinquecento rijker. Evolutie boven revolutie. Maar laat dat de pret niet drukken want de 500 moest boven al trouw blijven aan de succesformule van de nieuwkomer uit 2007. Met meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren in 100 landen en een tijdloze aaibaarheidsfactor wou zijn designer Roberto Giolito dan ook geen risico’s nemen. We stuurden onze vliegende (ster)reporter als een van de eerste naar het feestende Italië om in Fiat’s thuisbasis Turijn de nieuwe 500 van dichtbij te kunnen bewonderen én testrijden.

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Waar anders dan in Fiat’s historisch Lingotto pand (bekend van zijn legendarische kombaan op het dak) om de nieuwe 500 aan de wereld voor te stellen? Hoewel de wijzigingen op het eerste zicht beperkt lijken, zijn ze volgens Fiat toch substantieel genoeg om over een nieuw model te spreken. Of dat klopt laten we in het midden, want wat er ook moge van zijn, uiterlijk differentieert de nieuwe 500 zich door een volledig hertekende snoet met nieuwe en verbeterde verlichting, prominente en smaakvol geïntegreerde dagrijverlichting, nieuwe chromen meshes en typische ovalen grille. Subtiel en tegelijk opvallend daar Giolito erin geslaagd is ondanks steeds strenger wordende regels omtrent voetgangersveiligheid de 500 zijn o-zo-belangrijke aaibaarheidsfactor te laten behouden. En dat terwijl het geheel frisser oogt! En ook achteraan zijn de grootste wijzigingen op naam van nieuwe lichtclusters met trapezoïdale lichtsignatuur, terwijl het mist- en achteruitrijlicht naar onderin de vernieuwde bumperpartij verhuisd zijn.

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Giolito en zijn team vernieuwden de Cinquecento aan de hand van vijf peilers: design, milieuvriendelijkheid, veiligheid, personalisatie en technologie. Op het vlak van hardware en het beschikbare motoren- en versnellingsbakpallet bleven de wijzigingen weliswaar beperkt tot grotere remschijven vooraan en verbeterde remafstand. Toch daalde het CO2-cijfer van de 1.2 benzine (69 pk) en 0.9 TwinAir (85 of 105 pk) tot respectievelijk 115 gram en 90/99 gram CO2 per kilometer. Wie liever dieselt moet nog eventjes geduld oefenen tot de 95 pk-sterke 1.3 MultiJet de line-up in december vervoegen zal. Schakelen doe je nog steeds via een prima handgeschakelde vijfbak (zes verzetten voor wie voor de 105 pk sterke TwinAir kiest), dan wel een gerobotiseerde vijfbak (MTA Dualogic in Fiatlingo) voor wie het schakelen liever aan de elektronica overlaat. Op het vlak van veiligheid doet de 500 het tenslotte nog steeds voortreffelijk met onder andere standaard 7 airbags, systeem voor de bandenspanning, ESP en ABS met elektronische remkrachtverdeling.

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

De 500 zou echter de 500 niet zijn mocht je het autootje niet tot in het oneindige kunnen personaliseren. Geheel in die traditie kan je daarin nu nog verder gaan dan ooit tevoren met eerst en vooral 3 uitrustingsniveaus (Pop, Pop Star & Lounge), 13 kleuren – waaronder twee nieuwe: Rouge Corallo en Bordeaux Opera –, 3 packs, 6 gunstig geprijsde ‘2nd Skins, oftewel stickerwraps’, 10 wieldesigns (waaronder 2 nieuwe) en 10 verschillende interieurs voor de ultieme personalisatie. Binnenin vallen de grootste wijzigingen op. Hoewel de standaard lay-out grotendeels vertrouwd is gebleven, kan de prominente analoge tellerpartij nu ook vervangen worden door een gelikte digitale unit (+ 300 euro) en siert er bovenaan het dashboard nu een netjes geïntegreerd UConnect multimediasysteem (standaard vanaf ‘Pop Star’ – inclusief 7-inchtouchscreen) met optioneel ook vergaande internet- en smartphone connectiviteit (denk aan TomTom live, Twitter, Facebook, Deezer, TuneIn, Reuters, etc) dankzij UConnect-LIVE. Andere wijzigingen zijn nieuwe, chiquere knoppen voor de bediening van de elektrische ruiten en een fris stuurwieldesign. Al bij al relatief ingrijpende wijzigingen die er gelukkig niet voor gezorgd hebben dat de boordplank zijn eenvoud en gebruiksgemak verloren heeft.

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Tijdens ons korte kennismaking over een gevarieerd parcours konden we tot de conclusie komen dat de nieuwe 500 inderdaad vooral verder fijngeslepen werd. Extra geluidsisolatie, enkele verbeterde interieurmaterialen en een pak extra gadgets maken de 500 terug relevanter dan ooit. Dat de zitpositie nog steeds een tikkeltje te hoog is en het stuur nog steeds niet in de diepte (maar wel de hoogte) verstelbaar is, zijn dan weer minpuntjes. Echt storen doet het echter niet. De 500 blijft immers een toonbeeld van Italiaanse charme en weet dat als geen ander te combineren met een amusant rijgedrag en democratische prijzen die, ondanks de extra standaarduitrusting, nauwelijks gestegen zijn. Zo is er bij ons al een Nuova 500 met 1.2 benzine van 69 pk in Pop-trim vanaf 12.590 euro. In hogere Pop Star- en Lounge-trim moet deze versie respectievelijk 13.890 en 14.990 euro kosten. TwinAir-fanaten zullen iets dieper in de buidel moeten tasten en minimum 15.390 euro bij de lokale Fiatdealer achterlaten.

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Daar tegenover staat dan wel een hogere standaarduitrusting in de vorm van Pop Star. Wie de (voorlopig) meest krachtige versie wil kiest tenslotte voor de 105 pk sterke TwinAir. Deze is er vanaf 16.990 euro en komt standaard in hoogste Lounge-trim. Wie liever open rijdt kan dan weer bij de 500C cabrioversie terecht voor een meerprijs van 3.000 euro. Voor de volledige prijs- en optielijsten verwijzen we jullie graag door naar het ruime dealernet waar de nieuwe 500 alreeds (vanaf 10 juli 2015) terug te vinden is!

Conclusie

De Fiat 500 blijft een echte publiekslieveling en speelt dankzij de vele kleine en grotevernieuwingen terug volop mee in een drukbevochten segment. Zijn zuinige motoren, vergaande infotainmentmogelijkheden, een amusant rijgedrag en zijn op en top Italiaanse charmes zorgen ervoor dat de 500 terug heel wat jaren kan meespelen op het hoogste niveau. Mai cambiare una squadra vincente, oftewel never change a winning team. En wat dat betreft kunnen we het er alleen maar met eens zijn!

Overzicht:
+ Tijdloos design
+ Rijgedrag
+ Comfort
+ Technologie
+ Personalisering

– (Te) hoge zitpositie
– Stuur niet in de diepte verstelbaar
– Wachten op vernieuwde Abarthversie!

Kort Getest: nieuwe Fiat 500 & 500C (2015)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...