Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Abarth heeft de wind in de zeilen met een exclusieve 695 Rivale uitvoering ter ere van de 175ste verjaardag van de prestigieuze Italiaanse botenbouwer.

In afwachting (?) van een Abarth Tipo of Abarth 500X worden we op tijd en stond getrakteerd op een leuke special edition op basis van de 595 / 695 of 124 Spider. In navolging van de gesmaakte Fiat 500 Riva volgde er snel een soortgelijke Abarth versie die 695 Rivale werd gedoopt. Dit als een gepast eerbetoon aan de 175ste verjaardag van Carlo Riva, de geestelijke vader van bijzonder véél knappe (en peperdure) jachten. Van een Riva Abarth equivalent is er momenteel nog geen sprake maar naast de 695 (en dakloze 695C) Rivale voorziet Abarth een gelimiteerde 175 Anniversary reeks … van slechts 175 stuks!

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

In de betere jachthaven kan je een Riva herkennen aan zijn typerende blauw/grijze lakkleur en de subtiele striping in het appelblauwzeegroen, ook de Abarth 695 Rivale volgt deze exclusieve kleurstelling. Daarnaast worden er diverse sierelementen uitgevoerd in het gesatineerd chroom én schuilen er zwarte Brembo remschijven achter de 17″ Supersport velgen. Achteraan sieren er twee Akrapovic uitlaatmonden die de nodige (luidkeelse) soundtrack voorzien. En geen special edition zonder de nodige badges!

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)
Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Ook binnenin de kajuit vinden we de nodige badges terug die de exclusiviteit benadrukken, zeker het volgnummer (171/175 in dit geval) moet op termijn de extra investering verzilveren. De blauwe lederen zetelbekleding is voorbehouden voor de 695 Rivale net als unieke vloermatten en een aangepaste tellerpartij. Standaard krijg je een dashboard met koolstofvezel maar de optionele Mahogany Pack (een mooie verwijzing naar de Riva jachten) lijkt een must have.

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Net zoals de andere Abarth’s rekent de 695 Rivale op het 7″ UConnect HD Live infotainmentsysteem voor de navigatie, multimedia, connectiviteit, … Het Premium Beats 480W audiosysteem staat op de optielijst al luisterenden we het liefst van al naar het Akrapovic uitlaatsysteem. Daarnaast is de achterbank behoorlijk klein én bovendien moeilijk te bereiken terwijl de koffer plaats biedt aan slechts 185 liter bagage. Daarmee is zo’n Abarth niet het meest praktische alternatief op de markt, qua karakter heeft deze kleine Italiaan anderzijds niets tekort.

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)
Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

De Abarth 695 Rivale blijft trouw aan de technische basis van de 595 Competizione wat resulteert in een 1.4-liter Turbo T-Jet met 180 pk en 250 Nm (139 g/km CO2). Naast een manuele versnellingsbak met vijf verzetten kan je ook kiezen voor de gerobotiseerde DualLogic automaat met evenveel verzetten. De 0-100 sprint voltooi je in minder dan zeven tellen en bij 225 km/u bereik je de topsnelheid. Afhankelijk van dat enthousiasme zal het verbruik stranden tussen de 8 à 10 liter benzine, met de brandstoftank van 35 liter resulteert dat in een rijbereik van ongeveer 400 km.

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Ook bij de 695 Rivale zit je – zeker de groteren onder ons – iets te hoog en is de draaicirkel van gigantische aard, zeker gezien de compacte buitenafmetingen. Daarnaast laat de automaat mét flippers het ietwat afweten onder sportieve impuls, het GroenLicht.be aankoopadvies blijft dan ook de manuele bak. Terwijl de prachtige Riva’s schitteren op het water verkiest de Abarth 695 Rivale het vaste land met bij voorkeur een strak stuk asfalt. Daar mogen gerust de nodige bochten tussenzitten dankzij een mechanisch sperdiffentieel (optioneel), de Koni ophanging en het Torque Transfer Control (TCC) systeem. Het relatief zware stuurgevoel vraagt enige gewaarwording maar voor je het weet ga je sneller/vlotter dan je initieel zou denken. In de (bad)stad kan je dan weer perfect flaneren met de frisse 695 Rivale looks zonder enige parkeerstress.

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

De Abarth 695 Rivale kost je minimaal 28.000 euro met een meerprijs van 2.000 euro voor de dakloze 659C Rivale variant. De kans dat je nog één van de genummerde 175th Anniversary exemplaren op de kop kan tikken als 1e eigenaar is vrij klein, deze stond voor 31.695 euro in de brochure.

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Wie een dergelijk bedrag wil uitgeven aan een relatief kleine hoeveelheid auto moet misschien ook eens een blik werpen op de Mini Cooper S, Renault Twingo GT of Smart ForTwo Brabus. Al lijkt de grootste concurrent voor de Abarth 695 Rivale gewoon de 595 Competizione te wezen die voor enkele duizenden euro’s minder de deur uitgaat.

Conclusie
Zoals enkel de Italianen het kunnen is ook de zoveelste Abarth special edition een zeer begeerlijk product geworden. De Abarth 695 Rivale is een knap eerbetoon aan de eenvoud, schoonheid en persoonlijkheid die de Riva jachten zo typeren. Dat doet deze Abarth voornamelijk met de exclusieve looks én de luidkeelse Akrapovic uitlaat. Met slechts 1.000 kg op de weegschaal volstaan de 180 aanwezige pk’s hier mooi om een levendig rijgedrag te genereren zonder dat je rijbewijs in gevaar komt. Rationeel gezien zijn er ongetwijfeld betere alternatieven voorhanden maar een Abarth is en blijft een emotionele aankoop die op termijn sowieso loont als dé betere (en stijlvollere) anti-depressiva. En je bezit zo’n beeldschone Riva!

Overzicht:
+ Karakter / Italiaanse charmes
+ Collectors item
+ Looks
+ Soundtrack
+ Speels rijgedrag

– Prijs
– Reusachtige draaicirkel
– Automatische transmissie
– Hoge zitpositie
– Beperkte bruikbaarheid

Rijtest: Abarth 695 Rivale 175 Anniversary (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...