Rijtest: Fiat 500X 1.3i 150 pk DCT facelift (2019)

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design 2019 (header)De vernieuwde Fiat 500X doet het niet enkel met extra uitrusting, personalisatie en rijhulpmiddelen, ook is er een gloednieuwe 1.3-liter benzinemotor met 150 pk!

Met meer dan 500.000 verkochte exemplaren is de Fiat 500X duidelijk een graag geziene gast in het drukke crossover segment. Met zijn frivole vormgeving sluit hij dan ook perfect aan bij de iconische 500 terwijl de X kan terugvallen op een ruim interieur en bruikbare achterbank. Dat succes willen de Italianen graag doortrekken met een doordachte facelift die visueel weinig om het lijf heeft, onderhuids zijn er wel grote nieuwigheden te bespeuren. Zo introduceert Fiat hier de nieuwe Firefly drie- en viercilinder benzinemotoren die op termijn hun weg zullen vinden doorheen het volledige gamma.

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

De vernieuwde Fiat 500X crossover heeft licht gewijzigde bumpers rondom en LED technologie voor de dagrijverlichting en lichtblokken. Die laatste vinden qua vormgeving opnieuw aansluiting met de reguliere 500 en 500C. Op vlak van personalisatie is er ruimte keuze met veertien koetswerkkleuren (Bianco Perla, Azzurro Italia en Verde Tecno zijn nieuw, zeven velgen (16” tot 18”) en nogmaals zeven verschillende interieurafwerkingen. Om het keuzeproces ietwat te vergemakkelijken komt de vernieuwde Fiat 500X met een Pop, Urban, City Cross, Cross en S-Design uitvoering waarna je nog naar hartenlust kan personaliseren.

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)
Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Dankzij de SUV-achtige koetswerkvorm krijgt de 500X een (relatief) hoge zitpositie wat zorgt voor een gemakkelijke instap en goed overzicht rondom. Ons testmodel was uitgerust met de exclusieve S-Design zetels (te herkennen aan hun unieke structuur en contrasterende stiknaden) die het nodige comfort en steun bieden. In combinatie met de karaktervolle indeling van het dashboard oogt het geheel hoogwaardig al moet je niet ver zoeken om de nodige (harde) plastics terug te vinden. Zowel voor- als achteraan in de Fiat 500X heb je de nodige ruimte voor alle ledematen. De koffer biedt plaats aan 350 liter bagage die – met de achterbank plat – kan oplopen tot 1.000 liter.

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Geflankeerd door twee analoge tellers zit er een groot digitaal display dat handige informatie (duidelijk) kan weergeven, wij verkozen voor 99% van de tijd de digitale snelheidsmeter. Via de optielijst verschijnt centraal het gekende 7” UConnect infotainmentsysteem dat alle moderne functies (DAB, Bluetooth, Apple CarPlay / Android Auto, …) omvat. Desgewenst ook met slimme TomTom navigatie en een achteruitrijcamera!

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Naast de handgeschakelde 1.0-liter driecilinder Firefly benzinemotor met 100 pk is er eveneens een technisch gerelateerde 1.3-liter Firefly voorhanden met 150 pk / 270 Nm (140 g/km CO2). Deze viercilinder komt steeds in combinatie met de 6-traps automaat met dubbele koppeling. Goed voor een 0-100 sprint in 9,1 seconden en topsnelheid van 200 km/u. Zuinigheid prioriteert anderzijds bij dergelijke crossovers al zal het moeilijk worden om de opgegeven 6,1 liter te behalen in de praktijk, wij verbruikten (rustige rijstijl, zowel in de stad als op de snelweg) met 7,5 liter benzine per 100 km iets meer. Dankzij een brandstoftank van 48 liter creëer je zo een rijbereik van 600+ km.

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)
Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Onderweg toont de nieuwe 1.3-liter Firefly benzinemotor zich als een aangename en comfortabele metgezel, tevens direct een pak vlotter als zijn MultiAir voorganger. De automaat durft zich soms wel te verslikken bij bruuske gaspedaal commando’s met een rustige rijstijl toont hij zich van zijn beste kant. Sportief rijgedrag zorgt sowieso voor een hoger verbruik en met het lichte stuurgevoel heb je snel door dat er van sportiviteit geen sprake is in het DNA van de 500X. Jammer dat ze in Italië geen brood zien in een Abarth 500X

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Op vlak van veiligheid krijgt de Fiat 500X vanaf nu standaard Traffic Sign Recognition + Speed Advisor (verkeersbordenherkenning) en Lane Assist (rijbaanhulp) mee. Via de optielijst kan je beroep doen op ondermeer adaptieve cruise control, Blind Spot Alert (dodehoekdetectie), Rear Cross Path Detection (waaarschuwing voor kruisend verkeer) en Autonomous Emergency Brake (automatische noodremassistent).

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

De Fiat 500X is in basisvorm (1.6 E-Torq Urban Pop) de jouwe vanaf 17.990 euro, toch raden we aan om het hogerop te gaan zoeken. Zo staat de 1.0i met 120 pk (Urban) geafficheerd aan minimaal 20.890 euro, voor de 150 pk sterke 1.3i (City Cross) wordt dat 24.290 euro. De royaal uitgeruste 500X 1.3i DCT S-Design testwagen was full option ongeveer 28.500 euro waard.

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Wie op zoek is naar een stoere/blitse crossover heeft vandaag de dag een ruime keuze in het B SUV segment. Naast de Fiat 500X spelen ook de Peugeot 2008, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Kia Stonic, Hyundai Kona, Seat Arona, Citroen C4 Cactus, Volkswagen T-Roc en Ford EcoSport. En dan zouden we nog bijna de Jeep Renegade vergeten die een sterke (technische) band heeft met de 500X.

Conclusie
Nieuwe (verregaande) personalisatiemogelijkheden, LED lichtblokken en extra uitrusting zijn altijd welgekomen maar bij de vernieuwde Fiat 500X crossover draait het in grote lijnen rond de Firefly benzinemotoren. De 1.0-liter driecilinder wist ons alreeds te overtuigen met zijn levendige en aangename loopcurve, de technisch gerelateerde 1.3-liter viercilinder doet minstens even goed. Het beperkte prijsverschil in achting genomen misschien zelfs nog iets beter gezien het extra vermogen/trekkracht en de soepele automaat. Toch in combinatie met een rustige rijstijl want ook bij deze Fiat 500X geldt het motto “haast en spoed zijn zelden goed”. Anno 2019 is er overaanbod in het B SUV segment wat Fiat countert met een correcte prijs en karaktervolle/interessante uitvoeringen.

Overzicht:
+ Originele vormgeving
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Vlotte prestaties
+ Aangename automaat (bij rustige rijstijl)
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne connectiviteit/veiligheidssystemen/rijhulp
+ Hoge(re) zitpositie = goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap

– Stevige concurrentie
– Reactiesnelheid / soundtrack / verbruik onder belasting
– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger

Rijtest: Fiat 500X facelift 1.3 Firefly 150 pk DCT S-Design (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...