Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)In tegenstelling tot zijn directe concurrent Mazda MX-5 levert Fiat zijn 124 Spider ook met automaat. Het overwegen waard?

Toen we afgelopen jaar de Abarth 124 Spider met automaat konden testen kwamen we al snel tot de conclusie dat het onding hoegenaamd geen plaats had in de sportieve roadster. Maar hoe zit het met het standaardmodel? De reguliere 124 Spider is immers een stuk meer ingetogen. Wie weet leent het model zich dus beter als sportieve cruiser met een pedaal minder. Een meerkost van 2.000 euro bovenop de rijkelijk uitgeruste Lusso topversie van 27.590 euro. Meteen ook de enige versie die bij ons verkrijgbaar is.


Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

De automaat in kwestie is een 6-traps koppelomvormer van Aisin. Deze krijgt geen peddels aan het stuur maar beschikt wel over een manuele modus via de schakelpook waarbij de + en – gelukkig ‘correct’ gepositioneerd zijn. De standaard 1.4-liter MultiAir turbobenzine blijft ongewijzigd en ontwikkelt nog steeds 140 pk en 240 Nm (148 g/km CO2). Daarmee accelereer je in minimum 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u (0,1 seconde trager dan de versie met handbak) en bereik je een topsnelheid van boven de 210 km/h. Een fractie minder dan de 215 km/h van de handbak.

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

Uiterlijk zijn er in ieder geval geen wijzigingen maar dat is heus geen schande. De Spider is nog steeds een knappe verschijning. Met zijn retro-looks en klassieke sportwagenverhoudingen van lange snuit en korte kont oogst de Spider heel wat succes. Al zijn er nog steeds mensen die MX-5 prefereren boven zijn Italiaanse afstammeling. Maar ook omgekeerd zijn ze te vinden. Maar wil je dus een automaat kan je enkel bij de 124 Spider terecht.

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

Toch is het huwelijk tussen 1.4 MultiJet en de 6-trapsautomaat niet helemaal geslaagd. De automaat schakelt weliswaar behoorlijk snel en zacht maar mist de respons die je van de betere koppelomvormers verwacht. Bijkomend probleem is dat de 1.4, ondanks de assistentie van een turbo, een nogal fletse vermogenscurve heeft. Versterkt door de lange slag van het gaspedaal en een weinig inspirerende soundtrack. Een zonde voor elke sportieve roadster. Maar zeker eentje met Italiaanse roots. Zo luid als bij de Abarth moet en hoeft het heus niet te zijn. Maar komaan Fiat, dat kan zeker beter.

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

De chassis- en rijkwaliteiten van de Spider zetten weliswaar aan tot actief rijden en sturen waardoor je af en toe toch de neiging krijgt de automaatpook in de manuele modus te zetten en zelf te schakelen. Pas dan komt de Spider wat meer tot leven en verrast de automaat zelfs met snelle schakelgangen, zowel op als neer… tenzij je van zijn 2 naar 3 gaat want dan weigert de automaat in vier van de vijf gevallen op te schakelen. Pas na twee of drie keer volgt de gangwissel. Extreem frustrerend. Niet alleen omdat het twee verzetten zijn die je vaak gebruikt maar ook omdat de rest van de gangwissels wel snel en vlot verlopen en de software bij de les is.

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

Wat volgt is een kleine frustratie waardoor je de pook al snel terug in ‘D’ zet en de optie vergeet. Als (boulevard)cruiser doet de 124 het lang niet slecht. Het comfort is immers hoogstaand en de ergonomie uitstekend, ondanks de beperkte hoeveelheid opbergruimte. De koffer is dan weer een tikkeltje groter dan bij zijn Japanse afstammeling. Altijd meegenomen.

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)
Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

Qua concurrentie en prijskaartje zit de Fiat 124 Spider automaat op eenzame hoogte. De MX-5 beschikt, in Europa tenminste, niet over zo’n optie, terwijl concurrenten zoals de Audi TT Roadster of Mercedes SLC Roadster minstens het dubbele kosten. De Porsche 718 Boxster is er zelfs maar vanaf 57.329 euro.

Conclusie
Anno 2018 is een sportieve roadster met automaat al lang geen heiligschennis meer. Automaat zijn intussen zo goed en efficiënt dat de combinatie heus niet hoeft te vloeken. Maar de Fiat 124 Spider’s automaat in kwestie laat net iets teveel steken vallen om een valabel alternatief te zijn voor de standaardversie met prima handgeschakelde zesbak. Dat die bovendien nog eens 2.000 euro minder kost is al helemaal mooi meegenomen. Tenzij je dus niet anders kan opteer je best voor de versie met handbak.

Overzicht:
+ Italiaanse flair
+ Gebruiksvriendelijke zonneklopper
+ Comfort
+ Rijdynamiek
+ Prijs/optiebeleid

+/- Geen directe concurrent
en

– Weinig inspirerende soundtrack
– Automaat luistert niet altijd even goed
– Stevige levertermijn (voor een nieuwe configuratie)
– Praktische opofferingen (kleine koffer, weinig opbergvakken, etc)

Rijtest: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo AT (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye