Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)Compact en ook relatief ruim. Sportief maar toch zuinig. De opgewaardeerde Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid maakt (opnieuw) indruk!

Een carrière van maar liefst 40 jaar, 3 generaties en meer dan 8 miljoen verkochte exemplaren. Terwijl diverse concurrenten geen brood meer zien in het A-segment (wegens te kleine winstmarges) blijft de Fiat Panda indrukwekkende verkoopcijfers optekenen. Om die (commerciële) populariteit optimaal te benutten, werd de compacte Italiaan nogmaals opgefrist in afwachting van een zuiver elektrische opvolger. De Centoventi Concept maakt ons alvast enthousiast!

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

De 3e generatie Fiat Panda is gemakkelijk te herkennen aan diens hoekige vormen, de langwerpige achterlichten, stoere dakrails en het doorgedreven gebruik van de squircle. Da’s de hippe/marketingtechnische “square + circle” combinatie, afgeronde rechthoeken/vierkanten dus! Wie goed zoekt/telt kan er hier maar liefst 27 terugvinden.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

De Italiaanse designafdeling wist (ook hier) een behoorlijk tijdloos design te creëren. Met wat nieuwe kleuren en velgen in de “modeljaar 2021” update (MY21) oogt het geheel opnieuw fris. Zo vrouwelijk als bij de Fiat 500 wordt het hier nooit, we houden het op een unieke mix tussen veelzijdig, avontuurlijk, guitig en schattig.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Om het personalisatieproces te vergemakkelijken is er nu keuze tussen een Panda Life (instapper), Panda Cross (avontuurlijk) en Panda Sport (sportief). Ooit was er reeds een gelijknamige variant met zowaar 100 pk, anno 2021 doet de Panda Sport het met vooral sportieve accenten/badges, handgrepen/spiegelkappen in carrosseriekleur en 16” lichtmetalen velgen. Als je de show écht wilt stelen dan moet je richting de matgrijze Grigio Opaco koetswerkkleur, verdonkerde achterruiten en rode remklauwen.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Binnenin trekt Fiat het sportieve thema door met rode contrasterende stiknaden, donkere dakhemel, “techno lederen” zetelbekleding en een unieke deurbekleding. Toch ben je hier vooral onder de indruk vanwaar al die binnenruimte komt. Zo past er in de koffer 225 liter bagage, met de achterbank plat wordt dat 1.515 liter! Doorheen het interieur vinden we bovendien de nodige opbergvakken terug, de meest prominente zit IN het dashboard aan de rechterkant.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Gezien de technische basis uit 2011 stamt, koester je best geen hoogtechnologische gevoelens, een digitale tellerpartij, licht/regensensor of automatische snelheidsregeling (cruise control) zijn nergens te bespeuren. Zetelverwarming, automatische airco en elektrisch bediende ramen zijn wél aanwezig net zoals een doordachte indeling/bediening.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

De Panda Sport krijgt standaard een DAB radiospeler met 7” UConnect touchscreen mee, navigeren doe je via jouw slimme telefoon dankzij Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit. Vreemd genoeg krijg je enkel bij de basisversie een handige gsmhouder mee.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Het motorengamma van de Fiat Panda omvat de TwinAir (90 pk) en 1.0 Hybrid met mild hybride ondersteuning (70 pk). De Panda Cross is nog steeds verkrijgbaar met (capabele!) vierwielaandrijving en zodanig een van de meest toegankelijke 4×4’s op de markt!

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

De nieuwe Fiat Panda Sport komt steevast met de handgeschakelde 1.0-liter driecilinder, die zorgt op zijn beurt voor 70 pk / 92 Nm. Tot 100 km/u accelereren neemt 14,5 seconden in beslag, bij 164 km/u bereik je de topsnelheid. Met dergelijke prestatiecijfers is snel duidelijk dat deze Panda Sport niet de held van het linkerbaanvak zal zijn, wel is er voldoende schwung aanwezig om je vlot in het (stads)verkeer te bewegen.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

De Hybrid verwijzing in de motorisatie slaat op mild hybride techniek (12V) in de vorm van een kleine elektro(hulp)motor en 11 Ah lithium-ion batterij. Goed voor een tijdelijke boost van 5 pk! Het systeem probeert constant energie te recupereren die nadien kan terugvloeien richting de voorwielen. Veel merk je daar niet van (afgezien van het icoontje in het dashboard), wel blijft het verbruik binnen de perken. Reken op 5,3 liter benzine per 100 km en een autonomie van 650+ km!

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Dankzij een leeggewicht van slechts 1.055 kg volstaan de 70 aanwezige pk’s om deze Fiat Panda kwiek in beweging te brengen/houden. De manuele zesbak schakelt vlot/direct … al kan de overenthousiaste schakelindicator wel voor spierpijn zorgen. De soepele driecilinder blijft mooi op de achtergrond, onder stevige belasting weerklinkt er een prettige/karaktervolle ronk. En dankzij de hogere zitpositie krijg je een goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke(re) instap.

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Via de optielijst kan je profiteren van een extra setje (laterele) airbags vooraan en het Pack City Safety (elektrische verstelbare/verwarmbare buitenspiegels, achteruitrijsensoren en botswaarschuwing).

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Er is al een Fiat Panda (MY21) vanaf 11.890 euro, de rijkelijk uitgeruste Panda Cross en Panda Sport beginnen beiden aan minimaal 13.290 euro. De full option testversie was uiteindelijk (slechts) 15.850 euro waard!

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Binnen het A-segment zijn de keuzemogelijkheden beperkt tot pakweg een Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo en Volkswagen Up! Al mikken ze bijna allemaal met hun kleurrijke/funky kleurtjes op de Fiat 500. Zo functioneel, veelzijdig als avontuurlijk als de Fiat Panda zal je ze niet meer vinden. Zeker nu de Suzuki Ignis op pensioen (gestuurd) is.

Conclusie

Terwijl je met de (desgewenst full electric) Cinquecento vooral een fashion statement maakt, is de Fiat Panda nog steeds dé compacte Italiaanse stadswagen die je wilt hebben. Desondanks de beperkte buitenafmetingen – waarmee parkeren kinderspel is! – is er relatief veel binnenruimte voorhanden, de hoge(re) zitpositie resulteert in een goede zichtbaarheid rondom. De 1.0 Hybrid driecilinder biedt een levendige loopcurve, karaktervolle soundtrack en is behoorlijk zuinig. Sportief wordt het wel nooit, zelfs niet met een veelbelovende Sport badge op de flanken. De technische basis van deze generatie gaat al terug tot 2011 en dat is te zien aan het ontbreken van enkele hedendaagse rijhulpmiddelen… Laat die zuiver elektrische Panda (op basis van de Centoventi Concept?) dus maar snel komen!

Overzicht:
+ Iconische (schattige) looks
+ Compact (stadsvriendelijk) formaat
+ Hoge(re) zitpositie
+ Zuinig(er)
+ Aangenaam rijgedrag (in stedelijke omgeving)
+ Functioneel / ruim
+ Aantrekkelijke vanafprijzen

? Beperkte batterijcapaciteit / (micro)hybridekracht

– Op leeftijd (geen cruise control, licht/regensensor… )
– Weinig tot niet sportief
– Overenthousiaste schakelindicator

Rijtest: Fiat Panda Sport 1.0 Hybrid 70 pk mHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!