Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)De nieuwe Hyundai i10 is groter, ruimer en moderner!

Tien jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld om als mainstream (Europese) autobouwer een toegankelijke en vooral compacte stadswagen (A-segment) aan te bieden. Vandaag de dag is dat met de strenge uitstoot/veiligheidsnormen blijkbaar een pak moeilijker maar Hyundai blijft erin geloven en presenteert vol trots de derde generatie i10!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Doorheen de generatiewissels ging de visuele uitstraling van Hyundai’s kleinste er al sterk op vooruit (zeker als je de Atos nog kent), wanneer je ergens toekomt met de nieuweling hoef je jezelf nergens meer voor te schamen. Dit met de karakteristieke grille (inclusief prominente mistlampen/LED dagrijverlichting), scherpe karakterlijnen, i10 badge op de C-stijl, aflopende daklijn, bredere koetswerkbouw en desgewenst een contrasterend zwart dak.

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Naast blitse (of minder blitse) koetswerktinten en 15”/16” lichtmetalen velgen kan je de nieuwe i10 verder personaliseren met kleurrijke racing stripes! Nog meer sportieve accenten krijg je bij de i10 N-Line topversie tezamen met krachtige remmen/benzinemotor, heter dan dit zal het (jammer genoeg) niet worden. Van de nieuwe i20 is er nu wél een veelbelovende i20 N!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Ook binnenin maakt de Hyundai i10 een meer dan degelijke indruk met een doordachte indeling, verzorgde afwerking, degelijke materiaalkeuze, desgewenst kleurrijke accenten en opmerkelijk veel binnenruimte (dankzij +4 cm wielbasis!). Dit zowel vooraan, op de achterbank (3 zitplaatsen) en in de koffer met 252 liter tot maximaal 1.050 liter laadvolume. Uiteraard is alles relatief (binnen het A-segment) maar Hyundai weet ook hier héél wat te bieden.

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Moderne connectiviteit is er in de vorm van een Techno Pack met 8” infotainmentsysteem (inclusief slimme navigatie en achteruitrijcamera), Apple CarPlay / Android Auto integratie, draadloze telefoonlader en geconnecteerde BlueLink diensten. Digital radio (DAB+) is zowaar standaard, net zoals een licht/regensensor, airco en een informatief 3,5” LCD display tussen de analoge wijzers. Verwarmde zetels (vooraan) en en verwarmd stuurwiel staan op de optielijst … net zoals één USB aansluiting. Hallo 2020?!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Diverse concurrenten binnen het A-segment kiezen voor de toekomst (?) en focussen op een volledige elektrische aandrijflijn, de Hyundai i10 doet het met een klassieke benzinemotor. De atmosferische 1.0i MPi driecilinder is 67 pk / 96 Nm sterk (114 g/km CO2) en is er met een manuele vijf-versnellingsbak of gerobotiseerde automaat. Afhankelijk van de gekozen versie ligt het normverbruik op 5 à 6 liter benzine per 100 km, met een volle brandstoftank (36 liter) zou je toch boven de 550 km moeten geraken.

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

De prestatiecijfers van de i10 en diens 1.0i zijn niet gemaakt om mee uit te pakken op café (nul-naar-honderd in 15+ seconden en een topsnelheid van 156 km/u), gelukkig rekent de eerdergenoemde i10 N-Line op een sportieve(re) krachtbron. Deze handgeschakelde 1.0-liter T-GDi turbobenzine (eveneens driecilinder) is 100 pk / 172 Nm sterk wat alvast voor meer ambiance moet zorgen (10,6 seconden / 180 km/u).

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Met dergelijk cijfermateriaal is het hopelijk direct duidelijk dat je bij de nieuwe Hyundai i10 best geen sportieve ambities koestert, met een rustige rijstijl komt het aangename karakter van de compacte Koreaan wel snel naar boven. De atmosferische benzinemotor heeft – zeker op snelheid – aandacht én de nodige schakelacties nodig, gelukkig staat de schakelindicator daarvoor paraat! Een eervolle vermelding voor het directe/duidelijke stuurgevoel, strakschakelende handbak en degelijke wegligging. We willen opnieuw onze grote/lovende woorden ietwat temperen … maar voor een A-segmenter biedt de nieuwe i10 een overtuigend weggedrag!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Standaard komt de Hyundai i10 met een resem handige rijhulp/veiligheid in de vorm van Lane Keeping Assist (rijstrookassistentie), Forward Collision Avoidance Assist (automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie), High Beam Assist (grootlichtassistentie), cruise control met snelheidsbegrenzer en een handvol airbags. De topversies doet het met parkeersensoren achteraan, Hill Assist Control (vertrekhulp op hellingen) én keyless entry/go!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

In ruil voor 13.499 euro zal de lokale Hyundai verdeler je sowieso een nieuwe i10 meegeven in het reeds rijkelijke Air uitrustingsniveau, met wat meer budget komt Twist (vanaf 14.999 euro) of Sky (vanaf 18.249 euro) misschien wel binnen handbereik. De beschikbare opties zijn beperkt tot een automaat (+ €950), leuk kleurtje (+ €350/500), Techno Pack (+ €1.750) en een duotone kleurstelling (+ €400). De i10 N-Line is er vanaf 17.999 euro (Twist) of 20.049 euro (Sky). Niet onbelangrijk, Hyundai is het enige merk dat standaard vijf jaar waarborg zonder kilometerbeperking aanbiedt!

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Eerder zagen we al dat de compacte VAG modellen (Volkswagen Up!, Seat Mii en Skoda Citigo) 100% elektrisch gingen en dat de Opel Karl, Ford Ka en Suzuki Celerio geen opvolger krijgen. Toyota zou wél brood zien in een nieuwe Aygo … maar zonder technische band met de Citroen C1 en Peugeot 108. Die zouden in hun nieuwe vorm geïnspireerd kunnen worden op de populaire Fiat 500! De Renault Twingo is momenteel ook nog te verkrijgen met een benzinemotor. De Hyundai i10 hoeft dus met niet al te veel concurrenten rekening te houden met uitzondering van zijn Kia Picanto evenknie … die een nog scherpere vanafprijs (12.850 euro) kan voorleggen.

Conclusie
De nieuwe Hyundai i10 laat een positieve indruk achter met degelijke bouwkwaliteit, serieuze(re) uitstraling, comfortabel/degelijk weggedrag, moderne (veiligheid)uitrusting en behoorlijk ruim interieur. Wel heeft de enige beschikbare motorisatie, de 1.0 MPI met 67 pk, geen vermogen teveel (wat je direct merkt op de snelweg) en ligt de vanafprijs relatief hoog. Al kan het ambitieuze Hyundai dat laatste snel counteren met een royale basisuitrusting en onklopbare garantievoorwaarden. Met wat meer budget is die sportief ogende i10 N-Line misschien ook wel een kanshebbers … of moet je het gewoon in het grotere B-segment gaan zoeken?

Overzicht:
+ Karaktervol voorkomen
+ Ruim interieur
+ Verzorgde afwerking
+ Comfort
+ Strakke versnellingsbak
+ Moderne uitrusting (veiligheid, rijhulp, connectiviteit, gadgets, …)
+ Value for money
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

? Gezonde prestaties … maar zeker niet overpowered
? Is elektrificatie niet de toekomst…

– Relatief hoge vanafprijs
– Slechts één motorisatie beschikbaar
– Schakelintensiteit

Rijtest: Hyundai i10 1.0i MPI 67 pk (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...