Rijtest: Renault Twingo TCe 95 facelift (2019)Wie een portie stedelijk rijplezier zoekt is bij de vernieuwde Renault Twingo nog steeds aan het juiste adres.

De Twingo is de kleinste Renault en gaat al mee sinds 1992, momenteel zitten we aan de derde generatie die voornamelijk indruk maakt met zijn wendbaarheid, relatief ruim/praktisch interieur en de positionering van het minuscule motorblok achterin. De combinatie met achterwielaandrijving zie je normaliter bij rasechte sportwagens … maar bij de Twingo temper je best die sportieve gevoelens.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Wegens de strengere emissienormen (lees: WLTP) onderging de Twingo begin 2019 een doorgedreven update op motorisch vlak, tegelijk werd de compacte Fransman opgefrist en kreeg het een modernere uitrusting. De technische band met de Smart ForTwo en ForFour werd intussen minder innig gezien hun overstap naar een zuiver elektrische gamma, van een soortgelijke elektrische Twingo is er anderzijds nog steeds geen spoor. Maar dat gemis zou in 2020 opgelost worden.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

De adorabele vormgeving van de Renault Twingo werd meermaals geprezen en is dus ook grotendeels behouden, wie goed kijkt kan wel de nodige verschillen bemerken. Zo verdwijnen (jammer genoeg) de ronde daglichten in de voorbumper, nu zijn deze geïntegreerd (met de kenmerkende C vorm) in de grote lichtblokken. Het luchtrooster achteraan werd vervangen door extra ventilatiesleuven vooraan én op de linkerflank, een feature die voordien enkel weggelegd was voor de (ten ziele gegaan) Twingo GT. De handgreep voor de koffer zit nu mooi weggewerkt in de ruitenwisser wat het openen sterk vergemakkelijkt. Om het frivole karakter van de Twingo zoveel mogelijk te benadrukken zijn er enkel funky basiskleuren voorhanden (waarvan dit Mango Yellow nieuw is), via de optielijst kan je het geheel verder aankleden met stickers, 16” velgen en de nodige chroom accenten. Desgewenst met een grijze of zwartere lakkleur.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Voor het interieur durft Renault eveneens gewaagde (kleuren)keuzes te maken terwijl we extra opbergvakken bespeuren zoals een verstelbare beker/telefoonhouder (optioneel met draadloze lader!) en standaard een gesloten handschoenkastje. Binnen het A-segment kan de Twingo terugvallen op een bovengemiddelde afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze desondanks de aanwezigheid van vele (en soms harde) plastics. Desgewenst (950 euro) krijg je van Renault een groot elektrisch stoffen (open) dak.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Dankzij de achterdeuren (met mooi weggewerkte deurklinken en klapramen) is de achterbank goed toegankelijk en enigszins bruikbaar voor kinderen en jeugdige volwassenen. Hopelijk geen grote verrassing gezien het zakdoekformaat van de Twingo! In de koffer past er 219 liter (tot maximaal 980 liter) bagage, hou wel rekening dat deze zich boven het motorblok bevinden wat enige warmteontwikkeling kan veroorzaken.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Op vlak van infotainment zijn er opnieuw drie mogelijkheden. De R&Go basisversie omvat een telefoonhouder en smartphone applicatie die (via Bluetooth) alle informatie (telemetrie, navigatie, …) tevoorschijn tovert. Een strategisch gepositioneerde USB poort zorgt voor de nodige stroom. De Easy Link topversie krijgt – net zoals in de nieuwe Clio – een 7” touchscreen mee met navigatie, DAB radio, multimedia, achteruitrijcamera én Apple CarPlay / Android Auto compatibiliteit. Daarom geniet de derde mogelijkheid, R Link zonder navigatie, onze voorkeur in combinatie met Apple CarPlay. Een snelheidsregelaar (lees: cruise control) is eveneens aanwezig net zoals automatische airco.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen moest de samenstelling van de uitlaatgassen minder schadelijk worden, iets dat opgelost werd via software en een aangepaste luchtinlaat. Tevens werden de driecilinders iets krachtiger (+3 pk) waardoor de SCe 75 en TCe 95 nu respectievelijk 73 pk en 93 pk sterk zijn, wat hun type-aanduiding ook mogen insinueren. Beiden zijn voorzien van een manuele vijf-versnellingsbak, de TCe 95 is optioneel te verkrijgen met een EDC automaat met dubbele koppeling. Al is die laatste (momenteel) nergens te bespeuren in de catalogus.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Met de 0.9-liter turbobenzine achterin (!) heb je 93 pk / 135 Nm (108 g/km CO2) ter beschikking, daarmee sprint je 0-100 km/u in 13,1 seconden en is een topsnelheid van 165 km/u haalbaar. Gelukkig voelt de 914 kg zware Twingo sneller aan in de praktijk, omtrent het verbruik noteren we het tegenovergestelde. Renault meent dat 4,6 liter benzine per 100 km haalbaar zou moeten zijn, in de praktijk deden we niet beter dan 6,6 liter. Tezamen met de brandstoftank van 35 liter resulteerde dat in een rijbereik van 500 km.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Binnen de stadsmuren kan de Renault Twingo uitpakken met levendig weggedrag dat versterkt wordt door een traditionele driecilinder soundtrack en de strakke versnellingsbak. Dankzij de unieke motorlayout hebben de voorwielen alle bewegingsvrijheid waardoor de draaicirkel extreem klein is, parkeren gaat logischerwijs vlotter dan ooit. Het ESP systeem altijd bij de les (en niet uit te schakelen) waardoor driften niet zal lukken. De vernieuwde Twingo ligt 10 mm dichter bij de grond wat de stabiliteit doet toenemen, dit zonder het comfortniveau te comprimeren. Op de autosnelweg (met snelheden boven de 100 km/u) voelt de Twingo zich duidelijk minder in zijn element met de nodige rijwindgeluiden en zijwindgevoeligheid.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

De vernieuwde Renault Twingo start bij 10.700 euro (Life), hogerop vinden we – naast de Edition One lanceringsedities – ook een Zen en Intens uitrustingsniveau. De kanariegele testwagen (Edition One+ TCe 95) was uiteindelijk 16.600 euro waard.

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Andere mogelijkheden binnen het A-segment zijn ondermeer de Citroen C1 (vanaf 10.492 euro) / Toyota Aygo (vanaf 9.060 euro) / Peugeot 108 (vanaf 10.506 euro), Hyundai i10 (vanaf 10.499 euro) / Kia Picanto (vanaf 12.140 euro) en Volkswagen Up (vanaf 13.500 euro).

Conclusie
Neen, de opgefriste vormgeving, extra personalisatiemogelijkheden en moderne uitrusting (Apple CarPlay, cruise control, achteruitrijcamera, …) maken van de Renault Twingo nog steeds niet dé auto voor die jaarlijkse roadtrip richting containerpark of Ikea. Wel blijft de compacte Fransman charmeren met zijn minuscule draaicirkel, unieke layout (ja, zoals een Porsche 911!), relatief ruim interieur en levendig weggedrag. Daarvoor kijken we in de eerste plaats naar de TCe 95 turbobenzinemotor die krachtiger en zuiniger werd, dat laatste voornamelijk op papier. Buiten de dorp/stadsmuren heeft een dergelijke stadswagen het logischerwijs iets moeilijker…

Overzicht:
+ Frisse, kleurrijke en vooral funky vormgeving met de nodige personalisatiemogelijkheden
+ Levendige benzinemotor
+ Wendbaarheid / korte draaicirkel
+ Moderne uitrusting
+ Prijs/optiebeleid

– Verbruik loopt op
– Beperkte been/hoofd/kofferruimte, zijwindgevoelig op de autosnelweg, …

Rijtest: Renault Twingo 0.9 TCe 95 facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem