Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeDe nieuwe Smart kan uitpakken met zijn hippe looks, compactheid, doordacht ruimtegebruik en een hoogwaardig interieur, als ForFour komt daar nog eens een praktische achterbank bij! 

Minuscule stadswagens bouwen met een hoogwaardig interieur, dat is de taak van Smart – een afkorting voor Swatch Mercedes ART, volgens de Duitsers geschreven met een kleine letter – al sinds 1998 welke voornamelijk hun aftrek vinden in stedelijke omgeving. Bij een eerste kennismaking met een dergelijke bolide heerst er ongetwijfeld een minachtend gevoel wegens de beperkte oppervlakte die de Smart inneemt, manoeuvreren – en parkeren – door het drukke verkeer is een waar plezier eens je het concept doorhebt. Na een eerdere samenwerking met Mitsubishi koos moederbedrijf Daimler AG voor de nieuwe generatie voor een collaboratie met Renault en meer specifiek hun Twingo, het Frans-Duitse huwelijk werd de laatste jaren sterker en sterker. De ForTwo tweezitter is nog kleiner – !! – dan de ForFour, deze laatste komt gelukkig wel een stuk functioneler voor de dag met 80 extra centimeters in de lengte (en een setje deuren erbij) zonder te raken aan het succesrecept.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

De Smart citycars rekenen al sinds hun introductie op de unieke looks om aandacht te scoren in het straatbeeld, de nieuwe generatie moet zeker niet onderdoen. Personalisatie is nog steeds hot in dit segment en zeker in combinatie met een duotone koetswerkkleur kan je een bijzonder funky verschijning creëren zoals het geval bij onze testwagen, naast de basisvorm kan je rekenen op een Passion, Prime en Proxy uitrustingsniveau met ondermeer diverse 15″ en 16″ velgen. Dankzij de gekende Tridion veiligheidskooi hoef je niet direct het ergste te vrezen bij een aanrijding of ongeval, in de NCAP crashtest scoorde de Smart ForFour vier sterren wat een puike prestatie is in dit segment. De motorkap verwijderen gaat ietwat omslachtig maar kort erop zal je verontwaardigd zijn dan er geen motorblok terug te vinden is, dat zit namelijk achteraan de koffer ingewerkt. Inderdaad, de nieuwe Smart’s zijn achterwielaangedreven net zoals het geval bij de Twingo! Toch moet je toch even moet zoeken om visuele gelijkenissen te vinden tussen beide modellen. Renault neemt de productie voor zijn rekening onder het toeziende oog van de Duitsers om de traditionele kwaliteit te bewaken.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeRijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Binnenin krijgen we een identiek interieur als bij de Smart ForTwo met eveneens veel kleur, gekke accenten en aangename sfeer. Nieuw is wel de achterbank die voldoende groot is voor twee kinderen – of kleine volwassenen – en een grotere koffer die 185 liter – tot 975 liter – weet te slikken. Terwijl we vooraan elektrische ruiten hebben moeten we het achteraan slechts doen met klapraampjes. In de eerder geteste ForTwo Proxy kregen we een prima infotainmentsysteem dat ingewerkt zat, in deze ForFour Passion reken je daarvoor op je eigenste smartphone. Met een speciale app tover je wat technische details tevoorschijn naast een navigatie- en multimediamodule, qua stroomverbruik voorziet Smart slim een USB poort in de buurt voor een laadkabel.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeRijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

De Smart ForFour kan rekenen op twee (EURO6 driecilinder) motoren, drie vermogens en twee transmissies, allemaal voorzien van de ingenieuze rear wheel drive layout al moet je héél ver gaan om daarmee diagonaal door de bocht te driften. Instapper van dienst is de atmosferische 1.0-liter benzinemotor met 61 pk / 91 pk terwijl er daarvan ook een 71 pk / 91 Nm uitvoering voorhanden is. De turbogeblazen 0.9-liter driepitter krijgt 90 pk / 135 Nm mee. Die instapper is sowieso aangewezen op de handgeschakelde vijversnellingsbak, bij de andere versies kan je optioneel de Twinamic automaat verkrijgen (+ €1.168). Die maakt gebruik van een dubbele koppeling en is daardoor fors aangenamer dan de twijfelende automaat van de vorige Smart’s. De brandstoftank heeft een capaciteit van 35 liter en schenkt de hippe stadswagens een rijbereik van ongeveer 500 kilometer, behalve een indicatie kan je dat nog steeds niet precies aflezen in de boordcomputer. In theorie hadden we slechts nood aan 4,2 liter benzine per 100 kilometer, in de praktijk – en met heel wat snelwegkilometers – schommelde ons resultaat tussen de 5 en 6 liter. De CO2 uitstoot blijft beperkt tussen 96 en 108 g/km afhankelijk van de gekozen configuratie. Prestatiecijfers omtrent de nul-tot-honderdsprint zullen we verzwijgen, ga dus niet te zelfverzekerd aan het stoplicht staan. Mocht je het persé willen controleren, de Smart ForFour heeft een topsnelheid van meer dan 150 km/u.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeRijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

De genialiteit van zo’n compacte stadswagen is vanaf de eerste kilometer duidelijk, dankzij de plaatsing van de motorblok achteraan kunnen de voorwielen behoorlijk diep indraaien wat de wendbaarheid sterk ten goede komt. Het leeggewicht blijft onder de 1.000 kg waardoor de beperkte hoeveelheid pk’s niet nefast is voor de feestvreugde. De éénliter vraagt iets meer aandacht dan de 0.9-liter turbomotor maar compenseert dat met een aangename driecilinderronk, nog meer rijcomfort krijg je natuurlijk met de automaat! Naast de eerdergenoemde – beresterke – veiligheidskooi krijgt de Smart ForFour een stabiele wegligging dankzij een grotere spoorbreedte en standaard een zijwindassistent, niet geheel overbodig in het drukke verkeer. Optioneel kan je nog cruisecontrol of een Lane Departure Assist krijgen, een aanrader voor wie frequent op de autosnelweg vertoeft. Daar valt de ForFour een klein beetje door de mand met het beperkte vermogen maar eenmaal je op de (stedelijke) bestemming bent aangekomen draait het voordeel snel weer uit ten gunste van de Smart.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeRijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

De Smart ForTwo is de jouwe vanaf €9.922, voor een ForFour ben je genoodzaakt om minstens €10.890 op tafel te leggen in ruil voor zijn praktische eigenheid. Met een wat aangedikt interieur, enkele leuke opties, een streepje personalisatie en een krachtige(re) motor tikt de uiteindelijke aankoopsom toch wel stevig aan. Onze testwagen was op die manier meer dan €18.000 waard! En dat terwijl we een reguliere contactsleutel meekrijgen die we ook zagen bij een niet nader genoemde Roemeen.. De befaamde Duitse kwaliteit gaat hier hand in hand met een dure optiepolitiek, hopelijk blijft de uiteindelijke restwaarde over enkele jaren nog steeds intact.

Rijtest: Smart ForFour 71 pk PrimeRijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

In tegenstelling tot de Smart “VoorTwee” heeft de “VoorVier” wél een resem directe concurrenten zoals de Hyundai i10, het Citroen C1 / Peugeot 108 / Toyota AYGO trio en de vernieuwde Mitsubishi Space Star. Gezien de technische innige band met de Renault Twingo mogen we deze goedkope(re) Fransman zeker niet vergeten, gelukkig mag de Smart uitpakken met een stevigere basisuitrusting. Die andere iconische stadswagen, de Fiat 500, mag dan enkel met als driedeurs beschikbaar zijn – en dan we vergeten de Lancia Ypsilon – toch heeft hij ook een compacte achterbank/koffer, ijzersterk merkimago en een funky uitstraling..

Conclusie

De minuscule Smart ForTwo blijft de ongenaakbare ‘Koning van de Stad’, de meer functionele ForFour afgeleide kroont zich op overtuigende wijze tot City Queen! Voor dat langverwachte Ikeabezoek nog steeds niet de meest ideale keuze, voor het stedelijk transport van kinderen en/of wat boodschappen volstaat deze Smart prima! Door het drukke stadsverkeer cruisen, stevige manoeuvres uitvoeren of parkeren gaat gemakkelijker – en aangenamer – dan ooit, dit terwijl dat de vier inzittenden kunnen genieten van al het comfort van een middelgrote wagen. Het prijskaartje van de Smart ForFour komt wel opmerkelijk dicht in de buurt van die middelgrote(re) wagen. Wil je écht een (com)For Four, twijfel dan niet en ga voor de gloednieuwe automaat!

Overzicht:

+ Funky design
+ Praktischer dan ForTwo
+ Wendbaarheid/behendigheid
+ Speelse wegligging en leuke brom
+ Hoogwaardige interieurafwerking (comfort, gadgets, technologie, …)

– Prijs loopt snel op
– Mist daadkracht/acceleratievermogen op de autosnelweg

Rijtest: Smart ForFour 71 pk Prime

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...