Officieel: Hyundai i10 (2019)De kleine Hyundai i10 speelt desondanks zijn compact formaat een significante rol in de Europese autoverkoop, de derde generatie komt dan ook sterker – en zelfverzekerder – dan ooit te voren!

Sinds 2008 siert de Hyundai i10 op de Europese wegen en desondanks zijn ietwat grijze vormgeving was hij in schot in de roos. Een tweede generatie zag in 2013 het daglicht en op het aankomende Autosalon van Frankfurt beleeft de nieuwe i10 zijn wereldpremière!

Dit zelfverzekerder dan ooit dankzij licht gewijzigde buitenmaten waardoor de compacte Koreaan net wat stoerder voor de dag komt. Zo ligt de daklijn 20 mm lichter bij de grond terwijl de carrosserie 20 mm breder is geworden. De brede grille met honinggraadstructuur is gebleven, LED dagrijverlichting is wel nieuw. De C-stijl is op zijn beurt iets fijner wat de zichtbaarheid rondom moet doen toenemen.

De nieuwe Hyundai i10 is te verkrijgen met tien verschillende koetswerkkleuren waarvan drie nieuwkomers: Dragon Red, Brass en Aqua Turquoise. Een two-tone dak (zwart of rood) behoort tot de mogelijkheden. Idem dito voor blitse 16” velgen en vier verschillende kleurencombinaties voor het interieur.

Dankzij de toegenomen buitenafmetingen is deze i10 voorzien van extra binnenruimte waar er plaats is voor vier of vijf inzittenden. In de koffer past er 252 liter bagage die je dankzij de 29 mm lagere laaddrempel gemakkelijker kan inladen. Extra laadvolume verkrijg je door de achterbank neer te klappen of gebruik te maken van de dubbele bodem.

Naast een verbeterde kwaliteitsindruk en materiaalkeuze pakt de Hyundai i10 stevig uit op vlak van connectiviteit. Zo prijkt er optioneel een handig 8” infotainmentsysteem (mét achteruitrijcamera) in het dashboard dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, slimme telefoons kan je ook draadloos opladen.

Bij zijn lancering zal de nieuwe i10 verkrijgbaar zijn met twee motoren: een 67 pk / 96 Nm sterke 1.0-liter MPI driecilinder en de 1.2-liter MPI viercilinder met 84 pk / 118 Nm. Standaard komen beiden met start/stop systeem en de manuele vijf-versnellingsbak, desgewenst kan je die inwisselen voor een gerobotiseerde vijfversnellingsbak (lees: automaat). Wie voor maximale efficiëntie wil gaan kan kiezen voor de ECO Pack met aangepaste transmissieverhoudingen, vier zitplaatsen en 14” velgen.

De Hyundai i10 komt met moderne veiligheid en rijhulp in de vorm van vermoeidheidsherkenning (Driver Attention Warning), snelheidswaarshuwing (Intelligent Speed Limit Warning), rijstrookassistent (Lane Keep Assist System), grootlichtassistent (High Beam Assist) en een botspreventiesysteem (Forward Collision-Avoidance Assist).

Na de presentatie in Frankfurt is het nog even wachten op de marktintroductie begin 2020, vermoedelijk maakt de derde generatie Hyundai i10 zijn opwachting op het Autosalon van Brussel in januari. Prijzen volgen tegen dan!