Citroen C1 2014
De nieuwe Citroën C1 wordt volgende week in Genève voorgesteld en krijgt net als de Peugeot 108 een cabrio-variant.

Het was ondertussen geen verrassing meer dat Citroën de nieuwe C1 in Genève zou voorstellen, zeker niet na de onthulling van de Peugeot 108 ruim een week geleden. Beide wagens werden samen ontwikkeld en het klinkt dan ook logisch dat ook de C1 een cabrio-variant meekrijgt met een canvas roldakje. Terwijl die versie bij Peugeot “TOP!” noemt, geeft Citroën de zonneklopper de naam “Airscape” mee.

De nieuwe Citroën C1 is precies 3,46 meter lang, 1,62 meter breed en heeft een draaicirkel van amper 4,8 meter. Uiterst praktisch voor de stad en met vijf deuren nog praktischer dan met 3. Het leeggewicht bedraagt slechts 840 kilogram en een reeks nieuwe motoren, die Citroën nog zal specifiëren, moet de kleine stadsmus vlot van A naar B brengen.

Naast zo’n 8 verschillende beschikbare koetswerkkleuren, waarbij zelfs een beperkte combinatie van twee kleuren mogelijk is, zal de Citroën C1 vooral op het netvlies blijven kleven met zijn excentriek ogende snoet. Ronde kloplampen worden als het ware overdekt door smalle wenkbrauwen. Binnenin gaat de C1 de technologische toer op met een fancy 7-inch touchscreen en verregaande smartphone-integratie. Een achteruitrijcamera, hill-start assist en parkeerassistent voor vrouwen die zelfs problemen hebben met een dergelijke mini-vierwieler zijn ook beschikbaar.