Rijtest: Smart ForTwo 71 pk Proxy

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyOok de nieuwe Smart ForTwo gaat volmondig voor de titel van “ultieme stadswagen”. De grootste troeven blijven zijn premium bouwkwaliteit, functioneel interieur en uitstekende wendbaarheid!

Indien iedereen met een microwagen zou rijden, zouden de files/parkeerproblemen halveren én zou het milieu minder belast worden. Dat was de insteek van de eerste generatie Smart – volgens de marketingdienst zonder hoofdletter – maar toch bleef een denderend succes ietwat uit. De Smart ForTwo kreeg minuscule buitenafmetingen maar binnenin was toch bijzonder ruim wegens vernuft ingenieurstalent, keerzijde van deze technische complexiteit was een stevig prijskaartje. Er kwamen naast een ForFour met vier zitplaatsen nog enkele leuke afgeleiden zoals een Cabrio, Cabrio Crossblade, Roadster en Roadster Coupé. In 2012 kregen we nog een Smart Electric Drive terwijl huistuner Brabus erbij gehaald werd om wat extra kracht te implementeren en verregaande personalisatiemogelijkheden te presenteren.

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

In de drukste hoofdsteden op het Europese continent zie je de kleine Smart’s dan weer wel frequent opduiken, hier komen zijn eigenschappen perfect naar boven. Voor deze nieuwe generatie citycars werd er opnieuw samengewerkt met Renault na de compacte motorendeal en de Citan! Zo deelt de nieuwe Twingo ongeveer 70% van de onzichtbare onderdelen (motor, onderstel, …) met de nieuwe Smart ForFour, de tweedeurs ForTwo krijgt geen Franse evenknie. Ook van deze generatie krijgen we straks een ForTwo Cabrio voor de zonnekloppers, een Electric Drive voor de ecologisten en een ForTwo Brabus voor de sportievelingen!

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Net zoals de vorige generatie meet de nieuwe Smart ForTwo slechts 2,7 meter en dat is in deze tijd waar alle auto’s groter en groter worden best behoorlijk compact. In de breedte kwam er aan elke kant wel 5 cm bij terwijl de wagen nu iets dichter bij het asfalt ligt wat de rijeigenschappen (waarover later meer) ten goede komen. Terwijl het design bij zijn voorgangers eerder speels en frivool leek is het nu menens geworden bij Smart. De stoere grille met grote lichtblokken straalt zelfs iets agressief uit! Met behulp van verschillende uitrustingslijnen (Pure, Passion, Prime en Proxy) maak je vrij eenvoudig zelf een kleurrijk geheel dankzij de verregaande mogelijkheden, voor de velgen kan je kiezen uit diverse 15″ en 16″ exemplaren. Onze testwagen kreeg van Smart België een knappe combinatie van Midnight Blue en grijze accenten, de Proxy trim en 16″ lichtmetalen achtspaaks velgen.

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Binnenin heerst er eveneens een bijzonder kleurijk sfeertje en valt het op dat de kleine buitenafmetingen zich op onverklaarbare wijze vertalen in een relatief grote binnenruimte. We krijgen twee volwaardige stof/lederen zetels, een digitale boordcomputer, een overzichtelijk dashboard, een optionele toerenteller en een zwevende middenconsole met de navigatie, multimedia en connectiviteit, dankzij een panoramadak kan je extra goed genieten van al dit moois. Smart deed wel weinig moeite om de Renault R-Link oorsprong van het multimediale hart te verbergen, het innovatieve systeem leek wél vlotter/sneller te werken. Hier en daar zijn er diverse opbergvakken terug te vinden, de compacte koffer (met dubbele opening) slikt bovendien nog eens 260 liter bagage wat net voldoende is voor drie bakken bier beauty cases! Mocht je grotere voorwerpen willen meenemen kan je eenvoudig de passagierszetel neerleggen.

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Bij de achterwielaangedreven Smart ligt de motor nog steeds achteraan net zoals bij .. high performace sportwagens! Bij deze stadsmus was dat wel eerder uit praktische overwegingen om zo weinig mogelijk plaats in te nemen, bij lagere ritten kan de koffervloer dus wel wat opwarmen. Voor de Smart ForTwo en ForFour kan je kiezen uit twee driecilinders die hun oorsprong vinden bij de Franse partner, een atmosferische 1.0-liter met 71 pk / 91 Nm (of een 61 pk sterke instapper) of een turbogeblazen 0.9-liter met 90 pk / 135 Nm. Bij de lancering was je sowieso aangewezen op de handgeschakelde vijfbak, ondertussen is de efficiënte Twinamic automaat beschikbaar voor beide uitvoeringen. Voor snelle sprintjes te trekken aan het stoplicht zoek je toch best een ander segment op, meer dan 14 seconden ben je onderweg met de 1.0-liter om 100 km/u te bereiken. Met voldoende lef kan je vervolgens doortrekken tot de topsnelheid van 151 km/u, toch focus je misschien beter op lagere snelheden. Officieel zou 4,1 liter benzine voldoende zijn per 100 kilometer, wij behaalden net geen 6 liter dankzij een veelvoud aan snelwegkilometers. In tegenstelling tot zijn voorganger is er op het eerste zicht geen plaats meer voor een kleine dieselmotor, gelukkig blijft de CO2 uitstoot van 93 gr/km nu al zeer beperkt. Met een brandstoftank van 35 liter verzilver je een rijbereik van een niet onaardige 500 kilometer al krijg je dat nergens te zien in de boordcomputer.

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Zowel de looks, het interieur en het motorenaanbod van de Smart ForTwo werden opgefrist en komt nu een stuk meer volwassen voor de dag, het gekend – speelse – weggedrag blijft gelukkig gewoon op post! Stedelijk accelereren, moeiteloos manoeuvreren, genieten van zijn minuscule draaicirkel of parkeren op de allerkleinste plaatsen, deze Smart ForTwo doet het met volle overtuiging. Dankzij een soepelschakelde versnellingsbak en het beperkte gewicht gebeurt alles ook behoorlijk vlot zonder dat het comfortniveau eraan moet geloven. Opmerkelijk genoeg is de zichtbaarheid op bepaalde plaatsen wel ondermaats.. Om de natuurlijke eigenschappen van een dergelijke miniwagen te counteren krijgt de ForTwo een zijwindassistent mee, ook andere (optionele) gadgets zoals spoorassistentie of botswaarschuwing zijn ook van de partij! De klassieke Tridion veiligheidscel beschermt de twee inzittenden tegen al het mogelijke onheil, mocht er toch iets serieus gebeuren staan er ook diverse airbags paraat. Met vier sterren in de NCAP crashtest mag de nieuwe Smart ForTwo zich terecht een echte veiligheidskampioen noemen.

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

De nieuwe Smart ForTwo kan de jouwe zijn vanaf €9.922, onze testwagen was anders wél een duizelwekkende €17.319 waard! Net zoals bij de Mercedes modellen verkoopt moederbedrijf Daimler ook de Smart’s niet zonder boe of ba, zeker omdat diverse opties wel een must have zijn. Die premium positionering zie je ook in de uitgebreide optie- en personalisatiecatalogus, voordeel daarvan is wel dat elke klant op basis van smaak en budget een leuke configuratie kan maken! Het zoeken naar een volwaardige concurrent voor de ForTwo is met het vertrek van de Toyota iQ ook moeilijker dan ooit.. De laatste jaren zagen we anderzijds wel een hippe revolutie van saaie/grijze A-segmenters naar hippe stadsmussen zoals de Hyundai i10, Toyota Agyo, Volkswagen UP!, Opel Adam, Peugeot 108, Mitsubishi Space Star, … maar deze strijden dan weer tegen de Smart ForFour (vanaf €10.890) met hun vier zitplaatsen!

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk ProxyRijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Conclusie

Dankzij een innige samenwerking met Renault krijgen we terug een nieuwe generatie Smart ForTwo die beter dan ooit is. Niet enkel kan deze ForTwo uitpakken met een uniek voorkomen, indrukwekkend interieur (ruimtegevoel + afwerking) en comfortabele ophanging, de speelse innerlijkheid en geniale manoeuvreerbaarheid blijven trouw op post. Snelwegritten en crescendo zijn mogelijk, toch blijf je best binnen de stadsmuren om het beste uit je Smart ForTwo te halen. Met een prijskaartje dat behoorlijk vlot oploopt zal je stevig moeten investeren om een inspanning te doen voor het milieu te redden, parkeerproblemen met deze ultieme stadswagen zijn anderzijds voorgoed verleden tijd!

Overzicht:

+ Funky design
+ Wendbaarheid/behendigheid
+ Speelse wegligging en leuke brom
+ Hoogwaardige interieurafwerking (comfort, gadgets, technologie, …)

– Prijs
– Zichtbaarheid rondom
Klein Duimpje op de autosnelweg

Rijtest: Smart ForTwo 2014 - 71 pk Proxy

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...