Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)De lekkerste Pikanto vind je bij de lokale frituur maar ook de nieuwe Kia Picanto is gezegend met heel wat lekkers onder de “klein maar fijn” noemer!

Kia bracht de laatste jaren voornamelijk populaire SUV’s en crossovers naar buiten zoals de Sportage, Stonic en Sorento terwijl we ook reikhalzend uitkijken naar de blitse Stinger. Toch mag je niet vergeten dat ze ook een groot gamma aan compacte stadswagen hebben die grondig vernieuwd werd met de nieuwe Rio en nieuwe Picanto. Die laatste mag dan een hete naam dragen – die hij moet delen met een frituursnack – toch is hij meer een rationele keuze met enkele ijzersterke troeven. Naar de driedeurs versie moet je niet zoeken, die is anno 2017 niet meer bij.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Waar de meerderheid van de auto’s in het A-segment eerder behoudend getekend zijn komt de Picanto vrij fraai voor de dag. Het eindresultaat mag op het eerste zicht grotendeels hetzelfde gebleven zijn maar schijn bedriegt, de derde generatie is weldegelijk gloednieuw. Dankzij diverse details oogt de Picanto optisch ietwat moderner, wie echt wil opvallen kiest voor de fancy GT Line uitvoering met 15″ lichtmetalen, dubbele uitlaat, sportieve bumpers, aluminum pedalen en rode accenten. Dat je daarvoor op bepaalde stukken (slecht) asfalt wat aan comfort moet inboeten is in deze klasse misschien net teveel van het goede.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Binnenin vinden we de meeste troeven terug van de nieuwe Picanto, namelijk zijn (relatief) ruim interieur terwijl de buitenafmetingen iets anders suggereren. Daarnaast staat de afwerking op punt en heerst er een aangename sfeer, desondanks het veelvoudig gebruik van harde kunststoffen die de scherpe prijs ergens moeten verantwoorden. Achteraan is er voornamelijk plaats voor kinderen terwijl de koffer 255 liter bagage slikt, met de achterbank plat is het laadvolume uit te breiden naar een 1.000-tal liter.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Kia’s instapper scoort tevens op vlak van elektronica met ondermeer een inductielader voor de nieuwste smartphones, handige functietoetsen op het stuurwiel, achteruitrijcamera en een piekfijn verzorgd infotainmentsysteem met 7″ touchscreen. Dat laatste omvat naast de audio, connectiviteit en navigatie (mét Tom Tom Live Services) ook ondersteuning voor hippe features zoals Apple CarPlay en Android Auto.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

De nieuwe Kia Picanto is momenteel te verkrijgen met de 1.0-liter MPI driecilinder (67 pk) en 1.2-liter MPI viercilinder (84 pk) benzinemotoren, later volgt de nieuwe 1.0-liter driecilinder T-GDi met 100 pk! Standaard zijn deze voorzien van een manuele 5-versnellingsbak, optioneel kan de 1.2i rekenen op een viertraps automaat.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Met 84 pk en 120 Nm oogt deze Kia Picanto alvast een pak sneller dan zijn prestatiecijfers doen vermoeden, wat hadden ze dan ook verwacht met zo’n naamgeving. De volle 12 seconden heb je nodig om de 0-100 km/u sprint te voltooien en je zou – in theorie – in staat moeten zijn om een topsnelheid van 173 km/u te halen. De manuele versnellingsbak schakelt lekker vlot met een strak schakelpatroon, een meevaller omdat je toch wel wat schakelarbeid zal verrichten in de Picanto. Onder de kerktoren – of binnen stadsmuren – blijft het verbruik beperkt tot 5 liter benzine per 100 km (104 g/km CO2), op de snelweg heeft de 1.2i het bij snelle manoeuvres toch net wat moeilijker om de 901 kg vlot in beweging te brengen.

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

Dankzij een langere wielbasis, sterkere staalsoorten en een doordachte gewichtsbesparing zijn de rij-eigenschappen van deze generatie Picanto merkbaar beter dan voordien. Het herwerkte onderstel zorgt voor meer comfort en een alertere reactie in de bochten al schuwt de Koreaan wel elke vorm van sportiviteit. Interessanter hier is de opmerkelijk kleine draaicirkel die zorgt voor extra gemak en wendbaarheid in de stad, met extra isolatie is de Picanto ook een stuk stiller geworden. De optionele automatische noodrem is een laatste redmiddel al heb je waarschijnlijk meer aan “handige gadgets” zoals een licht/regensensor, cruise control, …

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

De Kia Picanto kan de jouwe zijn vanaf 10.840 euro (1.0 MPI 5MT 67 pk) maar het Lounge niveau is hier voornamelijk aanwezig om de basisprijs mentaal gezien zo laag mogelijk te houden. We raden dan ook aan om het Easy, Fusion of GT-Line uitrustingsniveau in overweging te nemen, Kia biedt voor een correcte prijs héél wat uitrusting. De full option Picanto GT Line kost je €15.390!

Rijtest: Kia Picanto 1.2i GT Line 84 pk (2017)

De Picanto speelt in het A-segment en daardoor komt hij uit tegen de Skoda Citigo, Renault Twingo, Peugeot 108, Toyota Aygo, Opel Karl en Fiat Panda. Daarnaast deelt hij een sterke technische band met de Hyundai i10 terwijl de Volkswagen Up! nog steeds als referentie in het segment gezien wordt.

Conclusie
De tijd dat compacte stadswagens grijs en saai voor de dag kwamen ligt officieel achter ons, geheel in de lijn van de verwachtingen schenkt Kia de nieuwe Picanto dus een frisse make-over die sterk aanleunt bij z’n voorganger. De derde generatie Picanto is niet de zuinigste, ruimste/grootste, snelste of meest aantrekkelijke keuze in het A-segment, Kia koos voor een geslaagde mix van al deze aspecten! Extra troefkaarten krijgen de Koreanen door een tiptop afwerkingsgraad, aantrekkelijke prijs/optiebeleid, volwassen rijgedrag en uitmuntende garantie van maar liefst zeven jaar. De 1.2i benzinemotor presteert prima – lees: zuinig, stil en vlot – in een stedelijke omgeving, wie nood heeft aan wat meer schwung – zoals op de snelweg – wacht beter nog even op de 1.0-liter T-GDi met 100 pk. Die moet de ietwat gekke naamgeving een pak beter kunnen waarmaken…

Overzicht:
+ Frisse vormgeving, zeker met de GT-Line
+ Klein van buiten, ruim van binnen
+ Zuinig/stil
+ Afwerkingsgraad
+ Manuele versnellingsbak
+ Volwassen rijgedrag
+ Value for money
+ Garantie

– Weinig heet aan deze Picanto (whats in a name…)
– Stevige demping GT Line
– 1.2i minder geschikt voor autosnelweg

Rijtest Kia Picanto 2017 1.2i 84 pk GT Line 2

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...