Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-citeAnno 2015 is personalisatie en persoonlijkheid eveneens van essentieel belang in het segment van de allerkleinsten, de nieuwe Toyota AYGO bezit beiden gelukkig met hopen!

Sinds 2005 kan je bij Toyota een Aygo verkrijgen, een compacte stadswagen die er zowel als drie- en vijfdeurs is. Met de korte aanwezigheid van de Toyota IQ was hij zijn titel even kwijt maar nu mogen we de Aygo terug als allerkleinste Toyota aanschouwen. Zowel in 2009 als 2012 kreeg de compacte Japanner een beperkte facelift maar in 2014 werd hij grondig vernieuwd. Zowel binnenin als aan de buitenzijde zijn de verschillen immens, de marketingdienst besliste ook dat hij als AYGO – hoofdletters… – door het leven zou moeten gaan. Ook voor de nieuwe generatie bleef het doordachte samenwerkingsverband met Citroën en Peugeot intact waardoor de technische verschillen tussen de C1 en 108 eerder beperkt zijn. Anderzijds moet je anno 2015 ook strategisch investeren in partnerships om zo efficiënt om te gaan met middelen en productiefaciliteiten, die blijft bovendien in Kolin te Tsjechië.

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Terwijl de eerste Aygo’s eerder aan de grijze – onopvallende – kant waren mag je met de nieuweling toch rekenen op heel wat aandacht. Vooraan krijg je een scherpe X grille die afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau ook nog eens gekleurd voor de dag kan komen. Onze testwagen genoot intensief van aandacht dankzij een gepersonaliseerde nummerplaat én een (vurige) oranje koetswerkkleur in combinatie met zware accenten, gelukkig moet niet elke consument zo’n schreeuwerige configuratie maken. Ondertussen zagen we reeds enkele leuke Aygo’s in het wit/blauw, blauw/zwart of zelfs rood, het is dus aan jou – en de grote personalisatiecatalogus – om iets passend te vinden. Qua velgen heb je een ruime keuze uit 14″ of 15″ exemplaren, de center cap kan je desgewenst ook in een kleurtje krijgen. Ben je na verloop van tijd toch wat uitgekeken op het gekozen uiterlijk, ga dan even langs de Toyota dealer en bestel gewoon nieuwe panelen..

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-citeRijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Ook voor het interieurdesign maakte Toyota een serieuze sprong (vooruit) met de nieuwe Aygo. De afwerking en gekozen materialen zijn een pak beter, het dashboard oogt moderner en comfortverhogende items / opties behoren nu ook tot deze compacte Japanner. Toch mag je niet vergeten dat je hier te maken hebt met een kleine auto – wat je vooral op de achterbank merkt – en premium hier gelijk staat aan dure logica. De koffer slikt met 168 liter een pak meer (30 liter) bagage dan ervoor, concurrenten tonen intussen dat het toch nog beter kan. Terwijl de 108 / C1 broeders op je smartphone – via MirrorLink – vertrouwen voor navigatie kan je de Toyota Aygo bestellen met ingebouwde routebegeleiding. Hierdoor geen gesukkel met batterijproblemen, haperende commando’s of oude routes, het geheel werkt hier bovendien nog eens bijzonder vlot, goed en doordacht.. Automatische airco, keyless go, een open dak, achteruitrijcamera, .. de Aygo heeft het allemaal maar niet in de basisvorm!

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-citeRijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Op vlak van motoren is de keuze – in vergelijking met Peugeot / Citroën – eerder beperkt bij Toyota. Zo ben je genoodzaakt om te kiezen voor een driecilinder 1.0-liter VVT-i benzinemotor met 69 pk en 95 Nm in combinatie met een manuele versnellingsbak met vijf verzetten. Hiermee geraakt de 890 kg zware Toyota toch tot aan 160 km/u, over de nul-naar-honderd sprint doe je langer dan je zou willen.. Met een theoretisch verbruik van slechts 4,1 liter benzine per 100 km en 95 g/km CO2 is de Aygo behoorlijk zuinig, in de realiteit ligt het niet zoveel hoger als jezelf wat kan inhouden en de autosnelwegen zoveel mogelijk probeert te mijden. Wil je de vijftraps X-Shift MultiMode automaat, dan ben je verplicht om voor de vijfdeurs Aygo te bestellen.

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

In het verkeer kan de Toyota Aygo dan weer écht uitpakken met zijn compacte afmetingen, manoeuvreren of parkeren gaat vlotter dan ooit. Het onderstel is nog steeds hetzelfde als zijn voorganger maar dankzij gerichte aanpassingen voor de besturing, ophanging en motor is deze Aygo een fijnsturende wagen. Desondanks het nooit écht scherp of sportief wordt kan je wel genieten van de enthousiaste en kwieke krachtbron op lagere snelheden, de focus van Toyota lag hier natuurlijk vooral op een volwassen weggedrag en comfortabele setup. Motorgeluiden worden ook goed weggewerkt, onder belasting geniet je wel van de typerende driecilinderbrom. In het optionele Toyota Safety Sense pack kan je de Aygo nog uitrusten met LDA (Lane Departure Alert) en PCS (Pre-Collision System).

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-citeRijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

De Toyota AYGO in basisvorm is al de jouwe voor net geen €11.000, daarnaast zijn er nog zes uitrustingsniveau’s met hippe namen zoals x-play (vanaf €11.680), x-pure (vanaf €13.450), x-cite (vanaf €13.760), x-clusiv (vanaf €14.080) of x-wave (vanaf €14.310). Vervolgens mag je het geheel visueel (interieur en exterieur) nog wat aandikken en upgraden met packs, kleuren of velgen. Wanneer je jezelf iets te teveel laat gaan kan het prijskaartje wel stevig oplopen tot je bijvoorbeeld daarvoor ook een leuke – maar grotere – Yaris kan verkrijgen.. Luxeproblemen voor Toyota!

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Een tiental jaar geleden was het segment van de compacte stadswagen beperkt tot enkele Aziaten, vandaag de dag zijn er tientallen kanshebbers die allemaal willen uitpakken met hun looks, frivool interieur en efficiënte motoren. De early adopter van dit hippe segment is ongetwijfeld de Hyundai i10 die snel het gezelschap kreeg van de Renault Twingo, Suzuki Celerio, Opel Karl, Mitsubishi Space Star, Volkswagen Up!, Seat Mii, Skoda Citigo en Kia Rio terwijl we de eerdergenoemde 108 en C1 ook niet mogen vergeten. Een pak duurder en meer premium maar ook zeer compact, wendbaar en personaliseerbaar: de Smart ForFour!

Conclusie

Met een grondige make-over schudt de compacte Toyota Agyo het saaie imago uit het verleden van zich af op een indrukwekkende wijze. Daarnaast kan de kleine Japanner ook uitpakken behoorlijk wat interieurruimte dankzij de lage zitpositie en een welgevormd dak, de koffer en achterbank zijn anderzijds niet extreem ruimbemeten waar de concurrenten hier en daar toch beter doen. Het motorenaanbod is beperkt tot één benzinemotor, gelukkig is deze behoorlijk zuinig, aangenaam en comfortabel te rijden in de stad of het platteland. Wie is op zoek is naar een no nonsens auto om van A naar B te rijden is aan het goede adres bij deze Aygo in basistrim, wie het leven wat kleurrijker en frivoler bekijkt moet zich maar even uitleven in de grote personalisatiecatalogus!

Overzicht:

+ Uniek voorkomen + personalisatiemogelijkheden
+ Zuinig (verbruik + CO2 uitstoot)
+ Compact/wendbaar
+ Aangenaam/comfortabele wegligging
+ Prijs/kwaliteit (x-touch 7″ multimediasysteem!, keyless go, …)

– Materiaalmix interieur
– Beperkt aanbod motoren
– Kleine koffer (tov concurrenten)

Rijtest: Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-cite

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Russell McKellar

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...