Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics
De Kia Picanto gaat al mee van in 2004 en had nood aan een opfriskuur. De stadsmus werd volwassen zonder zijn eigentijdse speelsheid te verliezen.

De oude Picanto was een voltreffer voor Kia, hij ging de voorbije zeven jaar wereldwijd meer dan een miljoen keer over de toonbank. De markt van kleine stadswagens is best nog klein, vandaar dat Kia kosten noch moeite spaarde tijdens de ontwikkeling. Enkel en alleen in België verdubbelde de verkoop van wagens uit het A-segment, wat goed was voor 40.000 verkochte exemplaren ofwel 7% van de totale autoverkoop in België. Toppers in dit segment zijn de Fiat 500, Peugeot 107/Citroen C1,  Nissan Pixo/Suzuki Alto en de Toyota Aygo. Kia keek goed waarom deze wagens het goed deden, en kwam tot de vaststelling dat compactheid, een tof voorkomen, lage verbruiks- en uitstootcijfers en een correcte prijs de sleutelwoorden zijn voor succes in dit segment.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

De nieuwe Picanto neemt ook de huidige designstijl over van de Venga en Sportage, en krijgt vooraan het tijgerneus-motief. Kia bewijst direct de speelsheid van de nieuwste familietelg door hetzelfde motief te integreren in het stuurwiel. In vergelijking met het vorige model groeit de wagen 6 centimeter in de lengte, de wielbreedte werd vergroot met 15 mm ten behoeve van de rijdynamiek. Aan de achterzijde hebben we een strak gelijnde kont met aanwezige lichtbundels, uiteraard gevuld met LED lichten want ook Kia volgt deze trend. Optioneel krijg je ook vooraan premium LED dagrijlichten, waarmee menig omstaander zich verbaasde van onze Koreaan. Momenteel is de Picanto wereldwijd enkel leverbaar met vijf deuren, maar in september komt er een driedeursvariant op de markt, exclusief voor Europa.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Binnenin krijgen we een vertrouwelijk beeld, zo herkennen we de eenvoudige, maar strakke driedelige meterset uit familieaanverwanten. In de middenconsole bemerken we twee sectoren, een exemplaar voor de goed functionerende radio/cd speler en eentje voor de klimaatregeling. De zilveren strip die over het dashboard loopt maakt het geheel best aangenaam, net zoals het vele gemak dat Kia levert. Zo hebben we overal opbergruimte voor kleine dingen, centrale vergrendeling en automatische ramen, twee inventieve bekerhouders en een ingang voor AUX en USB. Voor de facelift over enkele jaren zou een armsteun een aangename verwelkoming zijn.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

De afwerkingsgraad is zeer goed, maar kan toch nog steeds niet tippen aan de Duitse merken, maar dat weet iedereen en daar zal de gemiddelde Kia koper dus niet van wakker liggen. In het hoogste uitrustingsniveau krijg je standaard de manuele airco, bij de twee overige niveaus moet je hiervoor €1.000 bijbetalen. De stoffen zetels zitten goed, met een stevige zithouding die voldoende steun levert in de bochten. De achterbank is dan weer enkel geschikt voor kleine kinderen, een langere rit zullen ze ook wel aanzien als een straf. Met een Picanto op reis gaan is dus geen aanrader, hij verkiest het liefst de stedelijke omgeving maar is ook van de snelweg niet bang. Met zijn compactheid voel je wel serieus wat wind bij het inhalen van een vrachtwagen. De draaicirkel van de Picanto is ook zeer kort, zo kan je zonder problemen draaien in nauwere straatjes.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Ondanks die compactheid is de Picanto ruim binnenin, zeker in vergelijking met de concurrenten. Als je wil kan je zelfs tot 200 liter bagage meenemen met de achterbank plat, wat toch een prestatie is voor een wagen van dit formaat. Eveneens rijdt hij even goed als hij ruim is, verbazend vlot weet de 1.2 benzinemotor zich door een dorp, autosnelweg of woonwijk te verplaatsen, op een aangename en comfortabele wijze. Het stuur wordt elektronisch bekrachtigd en daar loopt het soms wel wat fout. Het voelt niet consistent aan, waardoor je soms verbaasd bent van de stuurreacties. Het pedaalgevoel is ook best opmerkelijk, het duurt toch enkele ritjes alvorens je er goed mee weg bent. Het ontkoppelingspedaal is bijvoorbeeld véél te licht. De ophanging is Belgium Proof, wat in de autoindustrie een synoniem is voor een wagen die zich ook op slechte wegen goed gedraagt. Op die term kunnen we niet echt trots zijn, maar we kunnen ons maar sterken met het gevoel dat Kia een ideale wagen heeft gebouwd die als het ware zoals een strijkijzer over ons wegdek manoeuvreert.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Voorin de Picanto lag de 1.2 benzinemotor, welke de topversie is met 85 pk. Op zich lijkt dit aan de lage kant, maar de Koreaan bracht nooit het gevoel dat hij meer nodig had. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u is voorbij in 11 seconden, gelukkig voelt de wagen toch sportiever aan dan deze cijfers doen vermoeden. De topsnelheid ligt voorbij de 170 km/u en het opgegeven verbruik bedraagt 4,3 liter/100 km. Wij reden er net geen 1.100 km mee en klokten af op 5,9 liter, we reden wel voor een groot deel op autosnelwegen. Zelfs met de grootste moeite haalden we slechts 5,5 liter, daarom dat we graag eens de persoon in kwestie willen ontmoeten die slechts 4,3 liter verbruikt, zoals Kia officieel meegeeft. Met een benzinetank van 40 liter ligt de actieradius op net geen 500km, waarmee je toch een poos zoet bent met korte en voornamelijk stedelijke ritten.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Om het verbruik toch binnen de perken te houden is er een schakelindicator geïntegreerd, welke vanaf het Fusion uitrustingsniveau zelfs standaard is. Behalve de banden met lage rolweerstand omvat het EcoDynamic label bij Kia ook nog een start/stopsysteem dat de gebruiker helpt het verbruik terug te dringen bij korte stops, bijvoorbeeld aan het stoplicht. Hierdoor stoot de Kia Picanto slechts 100 gram CO2 g/km uit, waarmee hij geniet van 15% ecopremie.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Behalve onze energieke viercilinder heeft Kia ook nog een driecilinder ter beschikking, met 69 of 82 pk. Hier ligt het verbruik nog wat lager, net zoals de C02 uitstoot. Een automaat is enkel leverbaar op de 1.2-liter viercilinder, het is ook de enige versie die niet van een ecopremie kan genieten door zijn uitstoot van 125g/km. Opmerkelijk is ook dat Kia geen dieselmotor meer aanbiedt in de Picanto, de duurdere zelfontbranders zijn namelijk weggelegd voor de komende Rio. Deze grote broer van de Picanto zal op hetzelfde positieve elan verder gaan en neemt ook delen van het interieur over. Slechts 9% van de vorige generatie Picanto werd uitgerust met een dieselmotor vandaar dat het gemis slechts beperkt zal zijn.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Qua uitrustingsniveaus starten we met de Lounge versie. Hier krijg je ABS, remhulpsysteem (waarmee de auto driemaal knippert bij een bruusk manoeuvre), 6 airbags, centrale deurvergrendeling, een boordcomputer, een stoffen binnenbekleding en metalen inlegwerk. Niet de overdreven luxe, maar zeker geen gemis op vlak van veiligheid en comfort. Het Fusion niveau gaat iets verder met mistlampen en LED dagrijlichten, elektrische ruiten en regelbare spiegels, een AUX/USB aansluiting en achterlichten met LED’s. Het summum vinden we bij het Sense niveau, waar we opmerkelijke opties krijgen voor een wagen uit het A segment. We spreken hier over een startknop, keyless go, audiobediening aan het stuur en manuele airco. Bovendien krijgen we een lederen binnenbekleding en dito versnellingspook, het interieur is afgewerkt met chromen accenten.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

De Koreanen staan niet bekend om hun lange optielijsten, zo kan je slechts vijf extra items aankruisen op de bestelbon. Voor metaalkleur ben je €325 kwijt, het elektronisch stabiliteitssysteem kost je €500, voor de airco moet je €1.000 bijleggen en voor het elektrisch open dak betaal je €500. In het Fusionniveau heb je overigens de exclusieve keuze voor het Gold pack ter waarde van €100 bovenop de koetswerkkleur. Om het kiezen wat gemakkelijker te maken voorziet Kia enkele packs waarin opties gecombineerd worden tot een aantrekkelijk geprijsd geheel, zo heb je de keuze uit het Comfort, Style of Exterieurpack.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Momenteel krijg je op alle handgeschakelde versies van de Picanto de interessante ecopremie, in het volgende overzicht krijg je een goed beeld van de prijspolitiek.

1.0 Lounge EcoDynamic     €9.188 / €7.990 incl. ecopremie
1.0 Fusion EcoDynamic     €11.440 / €9.724 incl. ecopremie
1.0 Sense EcoDynamic     €10.702 / €12.590 incl. ecopremie

1.2 Fusion EcoDynamic     €11.840 / €10.064 incl. ecopremie
1.2 Sense EcoDynamic     €12.990 / € 11.042 incl. ecopremie

1.2 Fusion automaat     €12.540
1.2 Sense automaat     €13.690

Met huidige bonus van de federale overheid inzake de aankoop van een milieuvriendelijke wagen komt de prijszetting van de wagen vrij aanvaardbaar uit, maar het is niet echt duidelijk hoelang deze premies zullen blijven. De standaardprijzen zijn wel aan de hoge kant, zelfs voor een grotere speler in het A segment. Gelukkig krijg je er wel een hoop voor in de plaats.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Als we zijn concurrenten bekijken zien we dat de collega’s zich beperken tot motorisaties met slechts 1 liter slagruimte. De Citroen C1 instapper kost €9.740, bij Toyota betaal je voor de Aygo €9.520, de Suzuki Alto kost dan weer €8.699 en is daarmee de goedkoopste in het segment. Goedkoop betekent niet beter, zeker als je naar de afwerking en het uitrustingsniveau kijkt. Al deze wagens vallen in de mooie marge voor de ecopremie, vandaar dat het misschien wel het uitgekiende moment is om voor een stadsmus als de Kia Picanto te kiezen. Voor de productiebroer ix10 van zusterbedrijf Hyundai betaal je €9.799, maar daarvoor krijg je wel enkele opties alreeds bij de basisuitvoering.

Rijtest Kia Picanto 1.2 EcoDynamics

Conclusie

De Picanto is met de 1.2 benzinemotor een ideale stadsmus met pit. Zichzelf zorgeloos door een stedelijke omgeving loodsen kan hij als de beste, zonder te moeten plaatsnemen in een beperkte ruimte. Zelfs op de autosnelweg trekt hij goed zijn plan, al is de stuurbekrachtiging en het pedalengevoel nog voor verbetering vatbaar. Maar met de befaamde 7 jaar garantie die Kia aanbiedt heeft de Picanto een extra troef in handen. Als dat nog niet volstaat kan de gunstige ecopremie en de grootste bagageruimte in het segment misschien de laatste twijfel wegwerken.

Overzicht

+ Prestaties 1.2 Benzine
+ Prijs/uitrusting
+ 7 jaar garantie
+ Ruim

– Stuurbekrachtiging
– Pedalengevoel

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem