Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)Dat kleine stadswagens helemaal niet meer saai en grijs hoeven te zijn weten we intussen. Suzuki voegt daar met de Ignis crossover nog een praktische inborst, hoge zitpositie en unieke vormgeving aan toe!

Voor prestigieuze limousines moet je richting Duitsland en voor prachtige berlines ben je in Italië aan het juiste adres, inzake compacte auto’s kijk je toch best richting de Aziatische constructeurs. Zo focust Suzuki zich al meer dan honderd jaar op “klein van buiten, groot van binnen” auto’s. Na twee generaties Ignis tussen 2000 en 2008 mochten we op het Autosalon van Parijs in 2016 eindelijk een nieuwe generatie compact crossover / micro SUV verwelkomen. De Ignis deelt heel wat techniek met nieuwe Baleno en wil zich onderscheiden met een funky uitstraling. Niemand zal ontkennen dat dat niet het geval is.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

Naast enkele zwart/wit/grijstinten zijn er gelukkig ook een resem kleurrijke alternatieven zoals rood, geel of appelblauwzeegroen beschikbaar. Wie dat wil kan de Japanner nog verder personaliseren met unieke accessoires, 16″ lichtmetaal (ipv de 15″ stalen velgen) of stickers. Wil je écht opvallen in het Vlaamse straatbeeld dan ben je aangewezen tot de Flame Orange metaalkleur zoals we proefondervindelijk mochten ondervinden. Niet iedereen is fan van de Ignis zijn vrolijke vormgeving, over de achterzijde vielen er zelfs heel wat lelijke woorden. Deze kleine Suzuki heeft hoe dan ook karakter en dat kan niet van al zijn concurrenten worden gezegd!

Rijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GLRijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

Met een lengte van slechts 3,7 meter is parkeren met de Ignis kinderspel. Opmerkelijk genoeg heerst er binnenin een ruime sfeer dankzij de hoekige koetswerkbouw. De achterbank is (optioneel) in twee delen verschuifbaar én neerklapbaar. Daarmee wissel je gemakkelijk af tussen een comfortabele en praktische indeling (van 260 liter tot 500 liter bagageruimte). Dankzij de hoge(re) zitpositie heb je een mooi overzicht rondom. Niet onbelangrijk in deze drukke tijden.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

Rijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GLRijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GL

De kleurrijke vormgeving wordt mooi doorgetrokken naar het interieur dankzij zwarte, zilveren of oranje details naast een hoop handige opbergvakken. Het veelvoudig gebruik (en dat mag je gerust letterlijk nemen) van harde plastics lijkt de sfeer wat te drukken, al is dat gelukkig ietwat te verklaren door het prijskaartje en het segment. Naast een oldschool radio/cd/USB audiosysteem in basistrim krijgen de beter uitgeruste Ignisen het fijne InTouch infotainmentsysteem van de Vitara en S-Cross mee. Als tussenmaat is er een Smartphone Linkage Display Audio setup die naast een highres scherm rekent op jouw slimme telefoon.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

De Suzuki Ignis is op dit moment enkel te verkrijgen met een 1.2-liter DualJet benzinemotor met vier cilinders, goed voor 90 pk en 120 Nm. Standaard krijgt hij een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wie wil kan een vijftraps AGS automatische transmissie krijgen. Het merendeel van de toekomstige Suzuki Ignis cliënteel zal voldoende nemen met de voorwielaandrijving, maar wie zijn avontuurlijke roeping niet heeft gemist kan opteren voor de AllGrip vierwielaandrijving, inclusief 18 cm bodemvrijheid. Deze stuurt kracht naar de achteras wanneer het systeem vooraan gripverlies detecteert. Op papier verbruikt de Ignis gemiddeld 4,6 liter benzine per 100 km (104 g/km), onder de 5 liter blijven lijkt ons zelfs in de praktijk perfect mogelijk. Dankzij de brandstoftank van 32 liter kan je ook meer dan 500 kilometer rijden alvorens je terug aan de pomp staat.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)Rijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GL

Later volgt er normaliter een 1.2 DualJet SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) motorversie bij die voorzien is van een 48V batterij. Deze zorgt slechts voor wat extra gewicht maar kan wel wat energie (+ 50 Nm) leveren wanneer nodig. Stiekem hopen we dat de 1.0-liter BoosterJet ooit ook nog zijn opwachting zal maken in de Ignis, al zal dat niet voor binnenkort zijn.

Rijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GL

De Ignis staat op het nieuwe platform van onder meer de Baleno en de aankomende Swift, hier blijft het totaalgewicht beperkt tot 785 kg dankzij het gebruik van zeer licht – edoch zeer sterk – staal. Dan lijkt die 90 pk plotsklaps wel voldoende, de 0-100 km/u chrono van 12 tellen voelt in de praktijk dan ook een stuk vlotter aan. De verificatie van 170 km/u topsnelheid lieten we wel voor wat het is. Eens op snelheid (en minder goed asfalt) is het vertrouwen in het losse (en vage) stuurgevoel weg net zoals de stabiliteit. In de stad voelt de Suzuki Ignis zich véél beter in zijn vel. Wanneer je de 1.2 DualJet in het hogere toerenbereik houdt is hij best vlot te noemen. Met de kleine draaicirkel (4,7 m) verklaart deze guitige Japanner nogmaals zijn liefde aan de stedelijke bebouwing. Op vlak van veiligheid staan er zes airbags paraat en wanneer je kiest voor het Safety Pack komt daar nog een modern arsenaal aan hulpmiddelen (Dual Camera with Brake Assist, Lane Departure Warning, Cruise Control, Weaving Alert, …) bij.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)Rijtest Suzuki Ignis 2017 crossover 1.2 DualJet GL

De goedkoopste Suzuki Ignis kost in België 14.199 euro (GA – Grand Advantage) én dan begint het ietwat complex te worden, desondanks het beperkte motorgamma. Zo volgen de Grand Luxe (GL – vanaf €15.199), Grand Luxe + (GL+ – vanaf €16.199) en Grand Luxe Xtra (GLX – vanaf €18.199) niveau’s, de automaat is enkel te verkrijgen op die twee laatste en vraagt nog eens om 1.000 euro op tafel. De Ignis 4×4 start pas bij €17.499 (GL+) of €19.499 (GLX). Hoe je het draait of keert, dat blijft een niet onaardige som geld voor een dergelijke formaat. Gelukkig voorziet Suzuki België alvast een interessante korting (€1.500) om de vanafprijs in de buurt van de 12.500 euro te krijgen. Omtrent de basisuitrusting mogen we ook niet klagen.

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

Concurrenten binnen het A-segment zijn er genoeg met onder andere de VW Up!, Hyundai i10, Kia Picanto en het trio Peugeot 108 / Citroen C1 / Toyota Aygo, toch weet de Ignis zich hier te distantiëren met zijn nipt grotere (binnen)afmetingen. De Fiat Panda is misschien wel de meest logische concurrent, ware het niet dat die de funky uitstraling van de Cinquecento generatie mist.

Conclusie
Zelfs met het lage(re) GL uitrustingsniveau laat de Suzuki Ignis een geslaagde indruk op ons na. Naast een compacte pasvorm met handige en overzichtelijke zitpositie speelt hij op een interessante wijze zijn royale binnenruimte uit. Daarnaast is de Ignis tevens voorzien van een aangename motor en een vlotte handbak die zich in de stad op z’n best (vlot + zuinig) laat zien. Het beperkte motorgamma en de vele kunststoffen in het interieur doen slechts ietwat afbreuk aan het totaalconcept, wel opletten tijdens de configuratie dat je niet overdrijft met het uiteindelijke prijskaartje. Over de buitengewone vormgeving kunnen we kort zijn, you hate it or love it! Hulde aan Suzuki om de derde generatie Ignis zo’n unieke looks aan te meten.

Overzicht:
+ Funky (personaliseerbaar) geheel
+ Hoge zitpositie
+ Praktisch interieurindeling (verschuifbare achterbank – grote koffer)
+ Aangename benzinemotor (soundtrack!) + vlotte handbak
+ Levendig weggedrag
+ Zuinig
+ Scherpe vanafprijs

+/- Hate it or love it design

– Slechts één motorisatie te verkrijgen
– Prijs loopt snel op
– Materiaalkeuze interieur
– Stabiliteit op snelheid

Rijtest: Suzuki Ignis 1.2 GL (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem