Rijtest: Suzuki Baleno 1.0 GLX (2015)

Rijtest: Suzuki Baleno 1.0 GLX (2015)Voor de hippe youngsters heeft Suzuki een Swift in de aanbieding, daarnaast is er nu ook een soortgelijke maar meer rationele / praktische Baleno die best wat kwaliteiten heeft!

Je zou het niet direct zeggen maar Suzuki – opgericht in 1909 – is wereldwijd de negende grootste autobouwer wat je niet merkt als je het Belgische straatbeeld bekijkt. Tot voor kort waren ze voornamelijk bezig met het bouwen van saaie/grijze compacte wagens die ze dan maar al te graag nog eens rebadge’n voor andere constructeurs, denk maar aan de Opel Agila (Suzuki Splash) of de Fiat Sedici (oude Suzuki SX4). Sinds kort varen ze een andere koers en komen ze best met kleurrijke en funky wagens op de markt zoals de nieuwe Vitara en Swift.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Voor de Europese consument zitten er enkel en alleen maar kleine stadswagens in het aanbod met een ietwat vreemde strategie, namelijk zowel een emotioneel model als een meer rationeel model. In het C-segment zijn dat respectievelijk de SX4 S-Cross en de Vitara, lager in de autohiërarchie vinden we de Celerio terug die volgend jaar het gezelschap krijgt van een knapgelijnde Ignis. Binnen het B-segment hebben we de Swift familie – met de Swift Sport als absolute topper – die iets zachter, hipper, levendiger en modieuzer wil zijn. Die krijgt nu interne concurrentie van de Baleno die zijn rationele kaart openlijk durft uit te spelen. Of het wedden op twee paarden Suzuki in de komende jaren windeieren zal leggen zal de toekomst moeten uitwijzen, de Japanners geloven er alvast sterk in en laten niets aan de wensen over. De nieuwe generatie Baleno heeft overigens niets meer te maken met de Baleno’s (hatchback, sedan en break) die hier tussen ’95 en ’02 te verkrijgen waren.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

In tegenstelling tot de Swift krijgt de Suzuki Baleno logischerwijs dus een veel behoudender ontwerp met focus op volume, form follows function zoals ze zeggen. Toch proberen ze het geheel wat op te fleuren met chroom sierstrips voor- en achteraan, een kleine grille, optioneel 16″ lichtmetaal en subtiele LED dagrijlichten. In het blauw (Ray Blue Pearl of Urban Blue Pearl) of rood (Fire Red) zoals onze testwagen laat de Boleno direct van zich spreken, in een van de zes overige tinten (zwart, grijs of wit) komt hij direct een pak saaier anoniemer voor de dag.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLXRijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Hét voordeel van die hoekigere vormgeving wordt binnenin direct duidelijk. Vooraan heb je niets te klagen, achterin kunnen zelfs grote(re) volwassenen plaatsnemen zonder belemmeringen aan het hoofd of knieën. Wederom een puike prestatie van Suzuki! In de koffer past er 355 liter (terwijl de Swift er maar 210 heeft), met de achterbank plat kan je dat nog eens verdubbelen. Qua materiaalgebruik scoort de Suzuki Baleno minder punten, de afwerking is prima maar de vele soorten (glimmende) plastics zijn keihard en voelen doods aan. Ook de bediening van de centrale boordcomputer doet ons wat twijfelen aan het bouwjaar van deze Baleno. Het handige multimediasysteem kennen we alvast van de Vitara en komt bijzonder kleurrijk en functioneel voor de dag, inzake snelheid is er wel nog wat ruimte voor verbetering.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLXRijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Onder de motorkap is er keuze uit twee mogelijkheden, te beginnen met een 1.2-liter (90 pk / 120 Nm / 98 g/km CO2) benzinemotor met manuele vijfversnellingsbak of CVT transmissie. Deze motorisatie is desgewenst te combineren met een SHVS hybride-systeem (vanaf €20.699) dat niet voor meer vermogen zorgt, maar wel het verbruik ietwat laat zakken bij menig stadsverkeer. Een pak interessanter/krachtiger is de gloednieuwe 1.0-liter BoosterJet driecilinder die 112 pk en 170 Nm weet te generen in combinatie met een leeggewicht van slechts 880 kg en 105 g/km CO2, ook deze motoristie is overigens te verkrijgen met een automaat of handbak. De Boosterjet doet 0-100 in 11 seconden en haalt een topsnelheid van 200 km/u! Wij behaalden een verbruik van nipt boven de 5 liter benzine per 100 km met een resem snelwegkilometers en bochtige wegen in de Ardennen, met een iets rustigere ingesteldheid moet je dat ongetwijfeld nog kunnen verbeteren. De brandstoftank heeft op zijn beurt een capaciteit van 37 liter.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLXRijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Met de rijstijl van een (bijna) gepensioneerde doet de Baleno 1.0 BoosterJet wat hij moet, je van A naar B brengen. Wanneer je iets jeugdiger van slag gaat met de functionele broer van de Swift komen de aangename driecilinderklanken tevoorschijn en geeft de combinatie van het compleet nieuwe platform, directe stuur en lichtgewicht constructie best een aangenaam gevoel. Wanneer je Swift Sport allures gaat koesteren – of in aanraking komt met een stevige zijwind of een kruisende vrachtwagen – sta je snel weer met beide voeten op de grond, zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben! De versnellingsbak met vijf verzetten schakelt heerlijk strak maar ook de CVT wist te overtuigen. Natuurlijk vraagt deze om een rustigere rijstijl en op de snelweg is hij soms het noorden kwijt, in de stad toont hij zich wél van zijn beste kant. Naast een eervolle vermelding voor de goede isolatie – of zijn het stille krachtbronnen? – mag je bij de beter uitgeruste Baleno’s ook rekenen op vele rijhulpmiddelen zoals een groot infotainmentsysteem, radargestuurde noodremassistentie, adaptieve cruise control (afstelling mag wel nog iets zachter), SRS airbagsysteem, achteruitrijcamera, stijve veiligheidsstructuur, …

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

De vijfdeurs Suzuki Baleno kost je minstens €12.899 (1.2i MT) wat maar €400 meer is dan een Swift met evenveel deuren. De 1.0i BoosterJet start pas bij €17.599, voor de zestraps automaat ben je nogmaals €6.000 lichter. Het optiebeleid is behoorlijk rechtlijnig met drie niveau’s en dat merk je in benaming zijnde Grand Luxe (GL), Grand Luxe Plus (GL+) en Grand Luxe Xtra (GLX), erna rest je enkel nog wat individualisatiebudget.

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLXRijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Het aanbod in Europa qua compacte stadswagens (B-segment) is behoorlijk breed, naast deze Suzuki Baleno kan je ook eens gaan kijken voor een Ford Fiesta (nog steeds de referentie), Volkswagen Polo, Peugeot 208, Skoda Fabia, Kia Rio, Toyota Yaris, Hyundai i20, Mazda2, Opel Corsa, Renault Clio, … of misschien toch voor een Suzuki Swift die met iets meer charme en passie kan uitpakken? Volgend jaar krijgen we daarvan normaliter een nieuwe generatie, hopelijk krijgt deze eveneens de aangename BoosterJet motorisatie!

Conclusie
Ben je al wat minder YOLO jeugdig en focus je liever op functionaliteit en praktische eigenschapen, dan is de Boleno de compacte Suzuki voor jou. Wat minder spraakmakende looks en fancy personalisatie, in ruil krijg je wel een behoorlijk ruime auto met heel wat gadgets voor een relatief scherpe prijs. De nieuwe 1.0 BoosterJet motor is een levendige driecilinder met een fijne soundtrack en aangenaam weggedrag, het rustige karakter van de Baleno komt wel iets beter naar boven met de 1.2i. Of je nu kiest voor de manuele versnellingsbak of automaat, het verbruik valt steevast goed mee.

Overzicht:
+ BoosterJet motorisatie
+ Zuinig!
+ Speelse wegligging / soundtrack onder belasting (BoosterJet)
+ Aangename transmissies, zowel de handbak als de automaat
+ Comfort (moderne gadgets/rijhulpmiddelen)
+ Ruim interieur/koffer
+ Value for money

– Interne concurrentie Swift
– Brute afstelling adaptieve cruise control
– Materialenmix interieur
– Baanvastheid
– Reactietijd/soundtrack CVT onder (snelweg)belasting

Rijtest Suzuki Baleno 2015 1.0i BoosterJet GLX

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...