Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Weet ook de achtste generatie Volkswagen Golf de standaard te zetten in het C-segment? We zochten het uit aan de hand van de nieuwe Golf 1.5 eTSI!

Een icoon, dat is Golf. Niet enkel voor de autobouwer uit Wolfsburg of het klassieke C-segment maar voor de volledige autosector. Sinds 1974 prijkt de Golf in de VW catalogus en werden er méér dan 35 miljoen exemplaren verkocht!


Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

De gloednieuwe Golf heeft dus grote schoenen te vullen, al ligt de situatie deze keer wel helemaal anders. Want desondanks er opnieuw een ruime keuze is tussen diverse varianten (denk aan Golf GTI, Golf R, Golf eHybrid PHEV, Golf Variant, Golf TGI, Golf Alltrack…), zijn de ogen toch voornamelijk op de ID.3 gericht. Deze hatchback komt in hetzelfde segment uit en moet elektrisch rijden mainstream maken. Die (veelbelovende) nieuweling is dan ook direct de reden waarom er geen nieuwe e-Golf komt. Ook de (te hippe?) Golf Sportsvan MPV is verleden tijd.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

De achtste generatie Golf blijft trouw aan het eerder klassieke design dat zijn voorgangers eveneens typeerde. Het verschil zit hem in de nieuwe voorbumper en nieuwe IQ.Light LED lichtblokken (inclusief fijne LED dagrijverlichting). Achteraan staat de type-aanduiding mooi onder het (vernieuwde) VW logo in een modern lettertype. Uiteraard namen de personalisatiemogelijkheden toe met nieuwe velgen (15” tot 18”), kleuren en accenten.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Binnenin zien we wel een grondige metamorfose, zeker naar VW normen. Zo krijgt de nieuwe Golf sowieso de 10” Digital Cockpit en het 8” (of 10”) infotainmentsysteem mee. Dat is veelzijdiger, slimmer en een pak krachtiger dan voordien, dankzij over-the-air updates is het direct future proof. Wel moet je voor de bediening van bepaalde (essentiële) functies zowaar swipen of pinchen, iets dat niet persé beter/gemakkelijker gaat dan met een klassieke (draai)knop. Onder het “less is more” motto prijkt er een minuscule automaathendel in de nieuwe Golf, toch wanneer je voor de DSG automaat kiest.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

In het verleden oversteeg Volkswagen het volledige C-segment met zijn hoogwaardige afwerking, uitmuntende bouwkwaliteit en degelijk materiaalgebruik. Dat is ook het geval bij deze Golf maar zo uitgesproken/bovengemiddeld is het zeker niet meer. Zo moet je niet lang zoeken om harde(re) plastics terug te vinden. Iets dat we kunnen toeschrijven aan de gelijktijdige (lees: peperdure) ontwikkeling van zowel een nieuwe generatie Golf als de ID.3. Daarnaast gingen sommige concurrenten er ook sterk op vooruit qua afwerking/bouwkwaliteit.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Met een koffer van 380 liter is er een marktconforme hoeveelheid bagageruimte voorhanden, met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot 1.237 liter. Als dat niet volstaat is er altijd nog die Golf Variant die tot 1.642 slikt!

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

De Volkswagen Golf is er als 1.0 TSI (90 pk of 110 pk), 1.5 TSI (130 pk of 150 pk) en 2.0 TDI (115 pk of 150 pk), dit met een handgeschakelde versnellingsbak of DSG automaat. Wie goed zoekt doorheen het gamma kan zelfs 4Motion vierwielaandrijving terugvinden! De eTSI motorisaties onderscheiden zich met 48V mild hybrid ondersteuning en zo een (iets) lager verbruik/uitstoot.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Het plug-in hybride aanbod wordt verdubbeld, zo is er zowel een Golf 1.4 TSI eHybrid (204 pk) als Golf GTE (245 pk). Bovenaan het gamma vinden we de Golf GTI (245 pk), Golf GTI Clubsport (300 pk), Golf R (330 pk) en zowaar een nieuwe Golf GTD (200 pk).

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

De geteste Volkswagen Golf 1.5 eTSI viercilinder is 150 pk / 250 Nm (127 g/km CO2 WLTP) sterk en rekent op de 7-traps automaat met dubbele koppeling. Met een 0-100 chrono van 8,5 seconden en 200+ km/u topsnelheid heb je niets tekort voor dagdagelijks gebruik. Het is perfect mogelijk om het opgegeven verbruik van 5,5 liter in de praktijk te benaderen. Al is er ook een 130 pk eTSI versie die het ongetwijfeld nog beter/zuiniger doet.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Wie (enig) belang hecht aan rijdynamiek moet logischerwijs richting de sportievere versies gaan. De reguliere Golf biedt een aangenaam en vertrouwd rijgedrag met een comfortabele demping en direct stuurgevoel. Net zoals je zou verwachten van een Golf, dat heeft Volkswagen nog steeds perfect onder de knie. Oerdegelijk, maar niet bijzonder spannend. Zelfs niet in de Sport rijmodi.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Dankzij de verbeterde technologische basis kan de nieuwe Golf beroep doen op een hoop hedendaagse veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen. Zo zijn er (optioneel) slimme Matrix LED koplampen, Lane Assist, Adaptive Cruise Control, Park Assist en Front Assist voorhanden. Dankzij Car2X technologie kan de Duitser zowaar communiceren met andere auto’s in de directe omgeving (tot 800 meter) en informatie uitwisselen omtrent wegwerkzaamheden, files, defecte voertuigen…

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Volkswagen België commercialiseert de nieuwe Golf in een naamloze basisversie, Life, Style en sportief ogende R-Line trim. Deze vervangen de eerdere Trend, Comfort en Highline benamingen. Prijsmatig loopt het van 23.580 euro (1.0 TSI 90 pk) tot 36.400 euro (2.0 TDI DSG7 150 pk R-Line). Desondanks een uitgebreid maar prijzig (Duits) optiebeleid is de basisuitrusting relatief compleet met LED verlichting, digitaal dashboard, neerklapbare achterbank, LED sfeerverlichting, Front Assist, Lane Assist, keyless go, multifunctioneel stuurwiel, Car2X en DAB+ radio.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

De Storm Grey testwagen (1.5 TSI DSG Life 150 pk) begon bij 31.760 euro. Met de toevoeging van Drive Pack, Lounge Pack, Travel Pack, panoramisch glazen dak, 17” velgen en de 14-voudig instelbare zetels werd dat uiteindelijk 38.260 euro.

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Naast de interne concurrentie van de ID.3 moet de nieuwe Golf ook nog rekening houden met andere VAG producten op dezelfde MQB basis. Zo is er de Seat Leon, Audi A3 Sportback en Skoda Octavia. Verder telt het klassieke C-segment ook nog de Hyundai i30, Kia Ceed, Ford Focus, Renault Megane, Opel Astra, Fiat Tipo, Mazda3… En dan zijn er nog de premiumtelgen, de EV’s en een hoop SUV’s afgeleiden!

Conclusie

Ook de achtste generatie Volkswagen Golf blijft 100% trouw aan de succesformule. Met een rustige designevolutie, aangenaam/comfortabel weggedrag en hedendaagse gadgets/technologie voldoet deze populaire middenklasser aan het eisenpakket van de hedendaagse consument. Het volledig gedigitaliseerde interieur versterkt het innovatieve karakter … al twijfelen we over de ergonomie van bepaalde handelingen. De 1.5 eTSI + DSG combinatie toonde zich van zijn beste kant met een vlotte, soepele en zuinige loopcurve. Anderzijds zal de 130 pk ongetwijfeld voldoende (lees: goedkoper/zuiniger) zijn. Al zal het succes grotendeels afhankelijk zijn van hoe goed de zuiver elektrische ID.3 het zal doen. En ja, de nieuwe Golf is uiteraard ook in kleurrijke(re) koetswerkkleuren zoals Lime Yellow, Atlantic Blue en Kings Red beschikbaar!

Overzicht:
+ IJzersterk merkimago
+ Moderne interieurindeling
+ Binnenruimte
+ Degelijke afwerking
+ Aangename 1.5 eTSI benzinemotor + DSG automaat (vlot, soepel, zuinig, …)
+ Weggedrag / stuurgevoel
+ Comfort

? Ergonomie/bediening infotainment
? Echt spannend is (en was) het niet

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte visuele verschillen met voorganger

Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 150 pk mk8 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem